vægtløftningsprogrammer


Tobias
 Share

Recommended Posts

Hej

siden ingen har svaret i tp, tænkte jeg jeg ville prøve mit spørgsmål her. No offense...

Jeg er en sportsidiot der bruger frivend og råtræk meget i min træning for at udvikle eksplosivitet. Jeg har tidligere kørt 5x5, og lavet complex træning med råtræk->sping med vægt->max spring.

jeg søger nogle programtyper der er minded på øgelse af styrke i disse løft, ikke så meget mht hjælpeøvelser, men basisprogrammer der involverer frivend/råtræk.

jeg træner 2 gange om ugen.

hvis der er nogen der ligger inde med programmer hertil, modtages disse med kyshånd.

tak for din tid, hvis du nåede herned

hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

hej incognito

det er springkraft jeg søger, havde stor succes med førnævnte complex træning.

vejer små 100 kg (er 190) og springer små 70 cm uden tilløb.

er ikke selvlært, er uddannet styrketræner fra dks trænerskole(dengang det ikke var under sportshøjskolen i aalborg).

kim lynge underviste mig i frivend/råtræk, mit max dengang var 90 kg i frivend og pt er det 75 kg i 5x5. så teknikken er på plads, selvom jeg ikke altid er god til at få fuld hofteekstension med.

har trænet en del elite sportsfolk i frivend og de kunne da lære det, dyrker selv volley og især beachvolley på eliteplan og min ringe højde kræver en god springhøjde.

hvis du har nogen indput, så fyr dem af :4thumbup: . kender mest til lineær progression og styrkeløft programmer og finder dem ikke så overførbare til frivend/råtræk.

hilsen

tobias :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

så har du jo i princippet alle de værktøjer, der skal bruges for at få springhøjden helt op :bigsmile: .

Kan du lave stød- og/eller trækhiv? Et stødhiv er et frivend bare uden vendet og man putter altså fokus 100% over på andethivet. Det er en rigtigt god øvelse, til både opbygge styrke og muskler til den del af bevægelsen, hvor hoften skydes frem og knæene strækkes ud og den har derfor osse god overførsel til spring.

Jeg er personligt af den overbevisning at du ikke får mere ud af råtræk end du gør af frivend, hvis formålet alene er overførsel til springkraft

Hvordan har du gjort indtil nu?

Link to comment
Share on other sites

hej incogito

sidste sæson gjorde jeg således:

første 4-5 måneder byggede jeg grundstyrke i frivend, (skrev forkert før) og kørte max 5x5 med 70 kg.

derefter gik jeg over til råtræk i 2 måneder.

de sidste to måneder inden beachsæsonen gik i gang kørte jeg:

råtræk (3x5 med 55 kg) 10 sek pause, spring med vægt (en 11 kgs håndvægt som jeg holdt mellem benene med begge hænder, så sprang jeg op, førte håndvægten vha kraft fra benen hen over hovedet også 3x5) fulgt af 10 sek pause og til sidst 3x5 med maxspring med armsving.

et sæt var altså 5 reps råtræk, 5 reps spring med vægt og 5 reps maxspring.

det gav mig 10 cm i springhøjde.

personligt synes jeg råtræk er fedt og føler det (som vægtløftningsøvelse) giver bedst overførbarhed til banen, da armene kommer op over hovedet.

ligger du inde med nogle programmer hvor basis er frivend/råtræk til 2 x ugentligt? ( 3 x kan jo bare modificeres)

hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

ok..

jeg har først et par kommentarer til dit system.

-hvorfor skiftet fra frivend til råtræk? Denne type skift kaster meget sjældent noget godt af sig. Begge to er en "power" type øvelse og det de gør er som sådan ikke særligt forskelligt. Ved skiftet skal du bare til at bruge energi på at få den nye øvelse kørt ind.

-din basisdel ser fornuftig ud.

-i perioden op til sæsonen bør du træne tungere, gerne helt op til 2RM. et par uger før du så skal til at hoppe højt, skal intensiteten så neddrosles, så du f.eks. arbejder med sæt á 3 reps ved 10-12RM.

-hvor er squat? Hoppet består ikke kun af hofteekstension, men osse knæet... Jeg ville tage både jump squat og OL squat med.

-jeg synes umiddelbart at det ser ud som om dine complex sæt ser ud til at tage lang tid. I rigtig eksplosiv træning bør sættene ikke tage meget over 15 sekunder.

Hvor meget plyo arbejde kører du ved siden af?

(jeg kan lige lave en program forslag senere, er på vej ud af døren)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

hej igen...

squat har jeg tidligere kørt som jump squat (forrige sæson), almindelig squat har jeg kørt til januar i år, der kørte jeg 4x10 med 175 kg, dog kun til lidt under 90 grader mellem låret og underbenet pga springerknæ.

lidt for tung squat + pludselig mange kampe gjorde mit knæ dårligt, så jeg droppede squat. men er gået i gang med det igen, omend konservativt...

jeg føler råtræk giver mig mere eksplosiv kvalitet i bevægelsen, dvs tættere på rfd end frivend (også pga den mindre vægt på stangen). det complex jeg kørte var et eksperiment, men syntes egentlig det fungerede meget godt, på trods af den lange arbejdstid.

Synes ikke det var et problem med at få kørt råtræk ind, da jeg føler teknikken ligger på rygraden.

rendyrket plyometri har jeg ikke kørt i årevis pga springerknæ, men om 2-3 måneder vil jeg begynde at lægge noget springtræning ind i mit program inden boldtræningen. det har før haft god effekt på mig uden den store workload (3x10)

Men jeg venter lidt for vha squat at få mine knæsener til at følge med, håbet er at konservativ squat kan forbedre elasticiteten i knæsenerne og give et godt styrkeforhold m.quadriceps og lig.patella imellem.

mit fokus i programlægningen er at bruge månderne op til juni 2006 på først at få noget styrke i benene (og lidt masse på kassen :4thumbup: ). langsomt bygge styrken og senere (marts april, maj og en del af juni) til at vende styrken til mere rfd med jumpsquat, springtræning og mere tunge løft som du også foreslår for at tune cns.

Jeg har ikke tidligere brugt denne tilgang i frygt for mine knæ skulle gå i stykker, men er overbevist om ved forsigtig progression kan det lykkes.

ligenu i mit program (efter 3 ugers pause) fokuserer jeg på teknik i frivend, især med føromtalte hofteekstension..

hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobias

Kender du Joe DeFrancos styrketræningssider? Han er amerikaner og træner bl.a. basketball spillere og amerikansk fodbold spillere. Og også nogle volleyball spillere.

Han er ikke den store tilhænger af OL-løftene, men får alligevel hans atleter til spinge RIGTIGT højt.

Jeg har samlet en lille håndfuld links til hans artikler om Vertical Jump. Læs dem hvis det har interesse - jeg synes personligt det er guld! :-)

6-ugers træningsprogram: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/a....htm#question01

Beskrivelse af øvelserne: http://www.defrancostraining.com/articles/...ticle_fab15.htm

DeFrancos mening om OL-løftene: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/a....htm#question02

Lidt om Volley: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/a....htm#question02

Triks for at springe højere til prøve: http://www.defrancostraining.com/articles/...irty-tricks.htm

Link to comment
Share on other sites

hej ctc.

kender godt defrancos side, synes han tilgang til træningen er intererssant og bruger også nogle af hans små tips i træningen.

min erfaring dikterer at de ol-løftene giver mig god springstyrke, men derfor kan de jo godt krydres med anden training...

tak for dit indlæg, havde faktisk et øjeblik glemt defranco :sleeping:

hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

er et stødhiv et highpull med stød greb ? ... og et trækhiv et highpull med træk greb ?? ..

Dybest set ja. På engelsk hedder de henholdsvis "Clean Pull" og "Snatch Pull". Man forsøger så vidt muligt at efterligne de to konkurrence løft - det gælder altså ikke bare om at flå en vægtstang op i luften.

Der er 'skoler' der mener man skal holde albuerne helt strakte hele tiden og kun fokusere på at strække knæ+hofte som at trække skuldrene op, hvor man i "High-Pull", så vidt jeg ved (eller i hvert fald ifølge min defintion), bruger armene meget mere.

Flot necro-post forresten :smile:

Link to comment
Share on other sites

ok, dvs det nærmere er et dødløft med et shrug i toppen ... måske lidt mere acceleret med læggen osv ... hvor man så endten har stød eller træk greb ? ... :)

necro-post .. hvad betyder det ? hehe .

Har selv fundet svaret tak :) ... der er jo masser af videoer at finde med de engelske navne ... fede øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share