Rows, kropshævninger og pulldowns


Martin G
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid gået og tænkt over, at når man laver rows, kropshævninger eller pulldowns, så bruger man jo andre muskler end Latissimus Dorsi og de omkringliggende rygmuskler, men man bruger jo også biceps og skuldrene, graden af skulder- og bicepsbrug er dog varierende, efter hvilken form henholdsvis rows, kropshævninger eller pulldowns laves i.

Nu lyder mit spørgsmål så, hvor stor forskel er der egentlig på aktiveringen af Latissimus Dorsi, hvis man bruger skulder og biceps, som de primære muskler bag ens beægelse i henholdsvis rows og pulldowns?

Ydermere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor stor en aktiveringsforskel der er imellem brede overhånds kropshævninger og smalle underhånds kropshævninger.

Jeg har læst mig frem til, at smalle underhånds kropshævninger vil belaste biceps muskulaturen mere end overhånds kropshævninger vil. Men kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor stor forskel er der i Latissimus Dorsi belastningen ved de to typer af kropshævninger. Desuden, er det muligt at udføre øvelsen, så der ligges et maximalt pres på Latissimus Dorsi fremfor biceps- og skuldermusklerne?

Med kropshævninger er der selvfølgelig ment pullups/chinups.

Jeg har søgt på google, men jeg synes ikke at kunne finde noget. Så håbede lidt på, at en eller anden har studeret dette, eller har personlig erfaring med det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke mene at der er den store forskel i at prøve at bruge en bestemt muskel mere end en anden, i dit tilfælde snakker vi om biceps og bagskulder fremfor vingen.

Muskelvæksten i den enkelte gruppe vil ALTID være individuel alt efter hvordan "generne" er indstillet, nogle kan nemt få deres biceps til at vokse mens det kan være en helt umulighed for andre, hertil vil selve EMG aktiveringen ikke have det store at sige.

EMG MÅLINGER

Som man kan se i disse emg målinger er der en forskel på 7 procent i aktiveringen af vingen fra om man laver Rows, eller man lave Pulldown, 7 procent er ikke meget, og jeg kan heller ikke mindes at have set kilder(på MOL) på at større 7 procent kan gøre en Reel forskel.

Nå men det jeg prøver at sige er at det er ret individuelt, tåger lidt.

Link to comment
Share on other sites

Vil lige tilføje at jeg har bedst erfaring med at mærke hvordan en øvelse rammer mig bedst ved at være væk fra den et stykke tid og derefter træne medium/hårdt første gang, derved bliver jeg øm i de MEST aktiv muskler(dog siger dette ingenting om potentialet for muskelvækst, der skal vi snakke volumen, intensitet og hele svineriet men det holder vi os fra):

Kropshævninger Bred Overhånd:

Primært Vinge og Bagskulder, trapez er moderat

Kropshævninger

Primært Biceps og vinge, moderat trapez

Dog vil jeg til en hver tid foretrække et program hvor der både er en row variant og en kropshævningsvariant :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share