Rosiner


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Jeg læste i et kendt fitness-blad, at man roligt kunne spise rosiner, fordi de faktisk tæller med i det daglige regnskab over, hvor meget frugt og grønt, man skal have (dog kan det med de 6 om dagen ikke opfyldes ved, at man guffer 6 rosiner :w00t:

Personligt elsker jeg rosiner, men jeg spiser ikke så mange, som jeg godt kunne (og gerne ville), da der jo er mange carbs i.

Hvad mener I? Er rosiner godt eller skidt i forbindelse med træning og en rimeligt sund livsstil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste i et kendt fitness-blad, at man roligt kunne spise rosiner, fordi de faktisk tæller med i det daglige regnskab over, hvor meget frugt og grønt, man skal have (dog kan det med de 6 om dagen ikke opfyldes ved, at man guffer 6 rosiner :w00t:

Personligt elsker jeg rosiner, men jeg spiser ikke så mange, som jeg godt kunne (og gerne ville), da der jo er mange carbs i.

Hvad mener I? Er rosiner godt eller skidt i forbindelse med træning og en rimeligt sund livsstil?

Rosiner kan helt klart betragtes som "sundt".
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok holde en smule tilbage med rosinerne. De indeholder næsten 80 % kulhydrat og er tæt på sukker i energiindhold: 1412 kJ mod 1698 kJ pr. 100 gr. for sukker. Set fra ernæringsmæssigt synspunkt er det dog bedre end sukker, da der også fås en del vitaminer og lidt protein med når der guffes rosiner.

rosiner

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok holde en smule tilbage med rosinerne. De indeholder næsten 80 % kulhydrat og er tæt på sukker i energiindhold: 1412 kJ mod 1698 kJ pr. 100 gr. for sukker. Set fra ernæringsmæssigt synspunkt er det dog bedre end sukker, da der også fås en del vitaminer og lidt protein med når der guffes rosiner.

rosiner

-Axe

Er ikk meget inde i det, så kan godt være jeg siger noget vrøvl, men er der ikk enorm forskel på kulhydratet i rosiner og i sukker??

Bananer har da feks også et mega højt kulhydrat indhols

Link to comment
Share on other sites

Er ikk meget inde i det, så kan godt være jeg siger noget vrøvl, men er der ikk enorm forskel på kulhydratet i rosiner og i sukker??

Bananer har da feks også et mega højt kulhydrat indhols

3,6 gram ud af 78 gram er kostfibre, resten må være noget frugtsukker. Men det der er vigtigt, er jo energiindholdet, så hvis man f.eks tømmer en pakke om dagen, får man 2 * 1412 kJ = 2824 kJ. Dette er ret meget energi i forhold til frugt, der ikke er tørret som f.eks æble, hvor du skal spise 1,4 kg for at få samme mængde energi. æble Derfor mener jeg ikke, man skal spise rosiner som almindeligt frugt, men hellere betragte det som et sundt sødemiddel. Jeg putter dem selv på havregryn i stedet for sukker.

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Rosiner er okay i en begrænset mængde..

Kender nogle stykker + mig selv, spiser 50 g rosiner efter træning sammen med en protien shake, for at give kroppen noget energi igen.

Kroppen har brug for kulhydrater (energi) og protien efter en hård træning for at kunne genopbygge..

Link to comment
Share on other sites

De rosiner vi kan få herhjemme er langt fra sunde :mad:

...og langt fra optimale for en person der ønsker maksimal levervirkning i forbindelse med muskeltilvækst og ikke mindst fedttab, da rosiner indeholder et par ting som kan virke utroligt hæmmende i selv små doser!

Der er en grund til at sundhedsstyrrelsen anbefaler MAX 50 gr. om ugen til børn under 3 og begrænsede mængder til unge i voksealderen! (folk der træner meget kan også sidestilles med voksealderen når det kommer til at optimere alle kroppens fysiologiske processer)

Næsten alle rosiner herhjemme indeholder store mængder sulfit for konservering og blegning samt ikke mindst en svampe-giften Ochratoksin A

Oktober 2004-nummeret af Tænk+Test fortæller at rosiner ifølge den gængse lovgivning må indeholde så meget sulfit, at et barn på 10 år overskrider grænseværdien ved at spise blot 10 g rosiner om dagen! Derudover kan sulfit udløse allergi og stærke astma-anfald hos følsomme personer (ikke ligefrem sundt!!)

Man kan dog godt købe rosiner uden uden tilsætningsstoffer, dog skal man som regel i speciel butikker eller helsekostbutikker for at finde dem!

Tjek ALTID varedeklarationen eller køb økologiske rosiner, da disse nemlig ikke må tilsættes sulfit.

En læser er i tvivl med hensyn til rosiner. Indeholder de kræftfremkaldende svampe, og betyder det, at vi ikke må spise dem?. Hun bruger dem ofte som slik til børnene, og det både hun og børnene vil være kede af det, hvis den fornøjelse er slut.

__________

Svar:

Det er desværre rigtigt, at børn ikke bør spise for mange rosiner – og slet ikke hver dag. Det er der to grunde til: Ochratoksin A, som er en gift produceret af svampe i rosinerne - og sulfit, som man behandler tørret frugt med for at konservere og blege.

Hvor meget der må være af disse to stoffer i rosiner er der allerede faste grænser for, men de er desværre så høje, at små børn ikke bliver ordentligt beskyttet. Hvis f.eks. et barn på 10 kilo spiser 20 gram rosiner om dagen, vil den daglige grænse være nået udelukkende fra rosinerne - og ikke give plads til den mængde ochratoksin A, vi får fra kornprodukter! Derfor bør små børn under 3 år maks. spise ca. 50 gram rosiner om ugen. Om det sker på én dag eller over hele ugen er ligegyldigt, for da der er tale om langtidseffekter, er det, det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

De rosiner vi kan få herhjemme er langt fra sunde :mad:

...og langt fra optimale for en person der ønsker maksimal levervirkning i forbindelse med muskeltilvækst og ikke mindst fedttab, da rosiner indeholder et par ting som kan virke utroligt hæmmende i selv små doser!

Det var da en trist og utrolig unuanceret konklusion du kommer med.

Rosiner kan som fødevare betragtes som "sund". At der findes nogle mærker som er uheldigt behandlet eller tilsat tilsætningsstoffer, har da ikke noget med fødevaren at gøre. Som der nævnes findes der faktisk mange mærker hvor der ikke er tilsat tilsætningstofferne. Jeg købte fornyligt nogle i Føtex og har købt i andre supermarkeder, så det er slet ikke så svært at få fat på. Baggrunden for den artikel er at små børn skal passe med indtaget. Tja små børn må heller ikke indtage for meget protein, det gør vel ikke protein til "usundt"? Jeg regner med vi snakker ernæring til voksne, så hvad grænseværdien er for voksne og hvor mange af de "forkerte" rosiner man kan spise vil i denne sammenhæng være interessant.

Hvad er det rosiner indeholder som kan påvirke leveren med hensyn til muskelvækst og fedttab? Hvor gange gram rosiner svarer disse små doser til og hvor meget er utroligt hæmmende?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg læste i et kendt fitness-blad, at man roligt kunne spise rosiner, fordi de faktisk tæller med i det daglige regnskab over, hvor meget frugt og grønt, man skal have (dog kan det med de 6 om dagen ikke opfyldes ved, at man guffer 6 rosiner :w00t:

Personligt elsker jeg rosiner, men jeg spiser ikke så mange, som jeg godt kunne (og gerne ville), da der jo er mange carbs i.

Hvad mener I? Er rosiner godt eller skidt i forbindelse med træning og en rimeligt sund livsstil?

Tjaa.. der er skide mange kulhydrater i, tro mig.. det er jo de rene sukkerbomber :)

Link to comment
Share on other sites

Tjaa.. der er skide mange kulhydrater i, tro mig.. det er jo de rene sukkerbomber :)

Hvis man gerne vil have energi til at træne på eller evt. Giiisp, tage på, er de en god fødevare.

Indeholder også en fornuftig kilde til Jern. Dog ikke lige så god som de animalske kilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg læste i et kendt fitness-blad, at man roligt kunne spise rosiner, fordi de faktisk tæller med i det daglige regnskab over, hvor meget frugt og grønt, man skal have (dog kan det med de 6 om dagen ikke opfyldes ved, at man guffer 6 rosiner :w00t:

Personligt elsker jeg rosiner, men jeg spiser ikke så mange, som jeg godt kunne (og gerne ville), da der jo er mange carbs i.

Hvad mener I? Er rosiner godt eller skidt i forbindelse med træning og en rimeligt sund livsstil?

min søn (14 år)træner mindst 14 timer intensiv træning om ugen. når vi udregner hans behov skal han indtage ca 20.000 kj pr dag. diatisten anbefaler rosiner og et stk lyst brød inden for ½ time efter et træningspas i højt tempo. så rosiner kan anbefales. er det mellemmåltid lægger du en fuldkornsbolle til, er det efter et hårdt træningspas så bruger du hvidt brød + rosiner.

Edited by Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share