Gi'r romaskinen styrke?


Long tall sally
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner romaskine, synes jeg at det ta'r ved i langt højere grad end f.eks cyklen.

Bevægelsen man laver minder jo om seated rows, bortset fra at man i romaskinen bruger både bagdel, lår og mave til at lave tilbagetrækket.

Vil det så svarer til at lave f.eks 500 lette reps i seated rows? :raisebrow:

Kærlig hilsen

Sally

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jo, styrke giver den vel i og for sig. Men det er udholdenhedsstyrke, ikke decideret muskelstyrke.

Dvs du bliver ikke stærkere i dit max, men din udholdenhed bliver bedre.

Jeg har selv af og til brugt romaskinen til opvarmning. Den er ret perfekt til det eftersom du på en skånsom måde får alle led og muskler i kroppen op og køre. Men jeg plejer nu at gå over til vægtene når først jeg er varm.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jo, styrke giver den vel i og for sig. Men det er udholdenhedsstyrke, ikke decideret muskelstyrke.

Dvs du bliver ikke stærkere i dit max, men din udholdenhed bliver bedre.

Jeg har selv af og til brugt romaskinen til opvarmning. Den er ret perfekt til det eftersom du på en skånsom måde får alle led og muskler i kroppen op og køre. Men jeg plejer nu at gå over til vægtene når først jeg er varm.

Det er vi ikke enige om. Når det gælder om træning af specifikke muskler er romaskinen nøjagtig lige så god som vægte. Man træner ikke max med vægte og udholdenhed med maskiner. Forskellen ligger i hvilke muskler som også trænes ved en øvelse udover dem, man går efter. Med vægte bruger man en større del af kroppen i løftet, da resten af kroppen skal stabiliseres, hvilket ikke er nødvendigt i samme grad, hvis man sidder i en stol og trækker i et kabel. Men styrkeforøgelsen i eksempelvis de bagerste skuldermuskler og rygmusklerne er lige så god i en romaskine som hvis man træner Bent Over med en vægtstang.

Link to comment
Share on other sites

Gi'r romaskinen styrke?

Tja! Det ved jeg ikke!

Men ved roning træner man beggen ben bilateralt (begge ben arbejder side om side), hvor man ved fx cykling og løb/gang træner begge ben kontralateralt (benene arbejder modsat hinanden).

Professor, dr. med., N. H. Secher fra RH, der er tidligere eliteroer, har lavet undersøgelser, der viser, at roere (eliteroere) har større styrke med begge ben samtidigt end med summen af hvert ben for sig. Det der er pointen er, at "normale" mennesker generelt set har mere styrke med summen af hvert ben for sig end med begge ben samtidigt. Der er altså noget der tyder på, at man derfor kan forbedre sit max i bilaterale øvelser som squat ved at træne roning.

Nogle artikler der omhandler roning:

Clifford PS, Hanel B, Secher NH.

Arterial blood pressure response to rowing.

Med Sci Sports Exerc. 1994 Jun;26(6):715-9.

Secher NH.

Physiological and biomechanical aspects of rowing. Implications for training.

Sports Med. 1993 Jan;15(1):24-42. Review.

Jackson RC, Secher NH.

The aerobic demands of rowing in two Olympic rowers.

Med Sci Sports. 1976 Fall;8(3):168-70.

Secher NH.

Isometric rowing strength of experienced and inexperienced oarsmen.

Med Sci Sports. 1975 Winter;7(4):280-3.

Link to comment
Share on other sites

Tror i rammer helt ved siden af hvad der blev spurgt om.

Hvis man ror i en halv time får man ganske rigtigt en hulens masse reps, men belastningen er jo meget lav. Jo, man går frem i styrke, men intet i forhold til hvis man tager tunge rows får man ganske få reps men kæmpe belastning.

Så vil man øge styrken går man da naturligvis efter den store belastning, da det jo er den der giver styrkevæksten.

Link to comment
Share on other sites

Tror i rammer helt ved siden af hvad der blev spurgt om.

Hvis man ror i en halv time får man ganske rigtigt en hulens masse reps, men belastningen er jo meget lav. Jo, man går frem i styrke, men intet i forhold til hvis man tager tunge rows får man ganske få reps men kæmpe belastning.

Så vil man øge styrken går man da naturligvis efter den store belastning, da det jo er den der giver styrkevæksten.

Jeps! Det var nemlig lige præcis det jeg ville vide :4thumbup:

Så jeg fortsætter med at flå nogle tunge seated rows ind, de dage jeg styrketræner, og vil så bare fryde mig over at jeg får sat lidt gang i åndedrættet i romaskinen på cardiodage.

Tusind tak for alle jeres hurtige tilbagemeldinger :smile:

Kærligste hilsner

Sally

Link to comment
Share on other sites

Ok, så misforstod jeg spørgsmålet. Jeg troede, du mente en "romaskine" som dem vi har i styrkeløfterklubberne. Altså hvor man løfter mange kilo få gange. Ikke en rigtig romaskine :laugh: . Så har Stryger2 alligevel ret :smile:

Hey Bruno J

Det er helt fint, så har jeg også lært det :bigsmile: -ufatteligt hvor meget jeg IKKE ved!

Så tusind tak alligevel!

Kærligste hilsner

Sally

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share