Optræk Til Skade?


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Efter jeg var nede og træne bryst sidste gang havde jeg en smule ondt i venstre skulder, men det gik over efter 1-2 dage, så jeg regnede med at det bare var en eller anden form for DOMS.

Men så i dag da jeg var færdig med at træne (bryst) kom smerten igen... Og eftersom det er skulderen den er gal med (og jeg efterhånden har hørt en del om folk med skulderskader) ville jeg bare lige vide om der er nogen grund til bekymring.

Når jeg "løfter" mine skuldre op, fører dem bagud og lader dem falde ned så er der ligesom en underlig smerte "inden" i min venstre skulder. Hvis jeg så fører min arm opad (front raise bevægelse, med skulderen låst i den placering langt bagude) gør det vold nas.

Hvis jeg derimod laver front raise hvor skulderen er placeret langt fremme istedet for langt tilbage kan jeg ikke mærke noget.

Jeg ville sætte meget pris på hvis der var en der kunne fortælle mig om der er en fare for at jeg måske er på vej mod en skulderskade, eller om jeg bare piver for ingenting. Jeg ved godt at det er ret tideligt at begynde at tænke på en skade når jeg kun har haft smerter i omkring en uge, men det kunne jo være at den bevægelse jeg beskriver lige præcis er den bevægelse der er problemer med når man har [indsæt skulderskade]

På forhånd tak

EDIT: Jeg har læst lidt om de fejl der normalt gøres med skulderen inde på t-nation nu, og har lagt mærke til at når jeg står normalt så er mine hænder en lille smule foran kroppen. Hvis jeg ser mig selv fra siden i et spejl så er det bagerste af mine hænder en smule foran resten af kroppen. Det skulle så være en af tegnene på en fejlplacering af skulderen, eller sårn noget. Så jeg vil begynde at lave nogle øvelser hvor jeg roterer skulderen udad. Desuden må jeg jo så bare vente med at træne til det ikke gør ondt i skulderen længere.

Er der en regel for hvornår i ens træning man skal lave de øvelser til rotatormanchetten? I starten eller i slutningen?

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

jeg vil sige det saadan: du har en skulderskade, men den er stadig paa et stadie hvor du ved en kort pause nok kan slippe med en kort pause.

for ca 10 maaneder siden var jeg i samme situation, og fortsatte bare min traening. og nu render jeg stadig rundt med skaden, og kan ikke faa den vaek.

det med din skulder ikke sidder helt rigtigt, kunne min fys ogsaa konstatere da hun undersoegte mig.

som du skriver kan du udfoere nogle oevelser uden smerte, hvilket jeg vil gaette paa afhaenger af vinklen ik?

gaar udfra du er hoejre haandet, da din skade rammer i venstre?

alle dine beskrivelser stemmer overens med hvad jeg har oplevet - desvaerre

anyways, du boer nok starte med en lille pause, saa skulderen lige kan faa noget ro.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil sige det saadan: du har en skulderskade, men den er stadig paa et stadie hvor du ved en kort pause nok kan slippe med en kort pause.

det med din skulder ikke sidder helt rigtigt, kunne min fys ogsaa konstatere da hun undersoegte mig.

som du skriver kan du udfoere nogle oevelser uden smerte, hvilket jeg vil gaette paa afhaenger af vinklen ik?

gaar udfra du er hoejre haandet, da din skade rammer i venstre?

alle dine beskrivelser stemmer overens med hvad jeg har oplevet - desvaerre

ok, mange tak for svaret :smile:

og ja, jeg er højrehåndet. Jeg havde også bare tænkt mig at begynde at træne igen her i overmorgen, da jeg ikke har specielt ondt i skulderen mere, men hvis du siger at det har potentiale til at udvikle sig til noget rigtigt lort så venter jeg da et stykke tid mere. Imens kan jeg jo så lave nogle rotatorcuff øvelser herhjemme :tongue:

Kan du ikke komme af med skaden igen? Bliver den slags kronisk efter for lang tid eller hvordan? Det er sgu noget lort :confused:

Igen, mange tak for svaret :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

ok, mange tak for svaret :smile:

og ja, jeg er højrehåndet. Jeg havde også bare tænkt mig at begynde at træne igen her i overmorgen, da jeg ikke har specielt ondt i skulderen mere, men hvis du siger at det har potentiale til at udvikle sig til noget rigtigt lort så venter jeg da et stykke tid mere. Imens kan jeg jo så lave nogle rotatorcuff øvelser herhjemme :tongue:

Kan du ikke komme af med skaden igen? Bliver den slags kronisk efter for lang tid eller hvordan? Det er sgu noget lort :confused:

Igen, mange tak for svaret :bigsmile:

du boer nok traene rotateren i mindst 14 dage foer du gaar videre, det er i hvert fald hvad jeg vil anbefale.

sprgmaal nr2:

januar sidste aar, havde jeg baade ondt i senerne, altsaa det straekkede saa snart jeg loeftede armen op, udover dette var skulderen blevet loes, og var i stand til at traene, men var virkelig noget lort, som var kommet lige saa stille, fordi jeg bare fortsatte min traening.

gik laenge med skaden, var jeg selvfoelgelig troede at skaden efter et par maaneder ville forsvinde af sig selv, det gjorde den nu ikke, saa jeg kontaktede en fys.

denne gav mig oevelser men der gik lang tid foer det hjalp.

nu: foeles min skulder normal - altsaa kan ikke konstant foele skulderen ikke er som den skal. jeg kan godt lave de fleste skulder oevelser, men saa snart jeg lave noget med bryst, saa straekker det ekstremt i skulderen naeste dag.

jeg begyndte for noget tid siden, at inkludere fiskepiller, saa jeg var sikker paa at faa de noedvendige stoffer for at gendanne vaev osv, dette tror jeg har hjulpet, da min skulder jo foeles normal igen.

en af grundene tror jeg, til min skades langtrukkenhed, er at jeg har vaeret for streng med hvad jeg har spist, saa jeg ikke har faaet de noedvendige stoffer, til at forsvare kroppen mod skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share