Alternativ Til Løb


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa

...ja, overskriften siger vist det hele

Jeg elsker at løber men får ondt i hoften hvis jeg går for hårdt til den. I flg Gyldendals løbebog er det en overbelastning af den mellemste ballemuskel. Det er et tilbagevendende problem hver gang jeg skruer lidt op for intensiteten.

Så nu tænkte jeg om der findes alternativer jeg kunne bruge ind i mellem så belastningen på hoften ikke er så ofte men så jeg stadig kan forebedre kondien.

Mange vil nok sige spinning, men det har jeg prøvet og kan rent ud sagt ikke fordrage det. Mest pga cyklen der står fast og pedalerne der ikke har friløb.

Findes der andre motionsformer hvor pulsen på samme måde kan presses helt op? Og som ikke kræver motionscenter?

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

På trods af spinningens popularitet findes der rent faktisk stadig det alternativ, hvor man cykler på en af de der gammeldags tingester med hjul på. Og på en sådan kommer man enda samtidig omkring, så man kan få set lidt på naturen, istedet for på måsen af den foransiddende i spinninglokalet...

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene

Jeg kan godt lide at cykle og har en udmærket jernhest. Men jeg synes altså ikke jeg kan få pulsen højt nok op ved det (har prøvet med pulsur).

Jeg har også ind i mellem svømmet men jeg er ikke den største haj til det der med at svømme (kan kun brystsvømning) så der synes jeg heller ikke rigtig pulsen kommer ordentligt op. Har dog ikke prøvet med pulsur

Rulleskøjterne er vist lidt samme. Jeg har dem men mangler noget teknik. Lige nu ligner jeg vist mest bambi på glatis. Men det kunne jo nok trænes op.

Cirkeltræning lyder interessant. Jeg har også brugt Tabata nogle gange

Hvilke øvelser er gode til cirkeltræning? Når det nu ikke skal gribe forstyrrende ind i min styrketræning som jeg kører 3-4 dage om ugen.

Boksetræning lyder også meget godt. Kan man lave det hjemme eller er jeg nødt til at gå i center?

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

Hej

Du får nok svært ved at opnå samme intensitet ved idrætsformer du ikke er trænet i, der kan dog selvfølgelig lade sig gøre, men det er nok sværere at holde intensiteten over lang tid.

Vedr. jernhesten, som du er vant til kan du prøve at køre efter nogle fast intervaller og ikke som mange motionister har for vane i det samme faste tempo.

Forslag kunne være serier af korte intervaller, hvor det køres med meget høj intensitet (høj kadance), bakketræning (fuld speed op - tril ned - op igen på samme bakke osv.), en lidt længere rundstrækning eller hvis du har cyklen til det off-road-kørsel i et området med terræn.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

...ja, overskriften siger vist det hele

Jeg elsker at løber men får ondt i hoften hvis jeg går for hårdt til den. I flg Gyldendals løbebog er det en overbelastning af den mellemste ballemuskel. Det er et tilbagevendende problem hver gang jeg skruer lidt op for intensiteten.

Så nu tænkte jeg om der findes alternativer jeg kunne bruge ind i mellem så belastningen på hoften ikke er så ofte men så jeg stadig kan forebedre kondien.

Mange vil nok sige spinning, men det har jeg prøvet og kan rent ud sagt ikke fordrage det. Mest pga cyklen der står fast og pedalerne der ikke har friløb.

Findes der andre motionsformer hvor pulsen på samme måde kan presses helt op? Og som ikke kræver motionscenter?

-Camilla

Kombinationen: svømning+cykling...med dette fundament vil både din overkrops og underkrop bevare musklerne og samtidig er der cardio.

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker at løber men får ondt i hoften hvis jeg går for hårdt til den. I flg Gyldendals løbebog er det en overbelastning af den mellemste ballemuskel. Det er et tilbagevendende problem hver gang jeg skruer lidt op for intensiteten.

Hey...

Når nu du er så glad for at løbe, hvorfor så ikke gå til lægen og få en henvisning til en Fysioterapeut. Du skal ikke lade en smerte stå til. Hvis det er en overbelastning af balle muskulaturen så kan det behandles. Men en diagnose er svær at stille, ud fra en bog.

Det vil muligvis medføre en pause fra løb, men efterfølgende skulle der være mulighed for at give den fuld gas. I pausen kan du selvfølgelig lave konditionstræning på andre måder som ikke belaste balle muskulaturen... Der kan du få inspiration fra alle de gode forslag fra de andre.

:4thumbup:

held og lykke

Peter(styd. fys.)

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Når nu du er så glad for at løbe, hvorfor så ikke gå til lægen og få en henvisning til en Fysioterapeut. Du skal ikke lade en smerte stå til. Hvis det er en overbelastning af balle muskulaturen så kan det behandles. Men en diagnose er svær at stille, ud fra en bog.

Det vil muligvis medføre en pause fra løb, men efterfølgende skulle der være mulighed for at give den fuld gas. I pausen kan du selvfølgelig lave konditionstræning på andre måder som ikke belaste balle muskulaturen... Der kan du få inspiration fra alle de gode forslag fra de andre.

:4thumbup:

held og lykke

Peter(styd. fys.)

Jo, jeg har faktisk en aftale med min mor om at komme op på hendes arbejde. Hun er leder af ergo- og fysioterapien på sygehuset og hun har lovet at finde sin bedste fys til mig. Det er bare det der med lige at få det gjort :4slap: . Vi har talt om det en million gange :blush:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share