Bentræning - optimering af øget hormonudskillelse...


Arhnold
 Share

Recommended Posts

Et af plusserne ved at træne ben er at man øger hormon udskillelsen i kroppen, så resten af mullerne også bliver større. Jeg er genetisk bygget således, at mine ben udvikles langt nemmere end min overkrop, så jeg træner egentlig mest ben (laver altid squat, død og en tredje øvelse) for denne sideeffekt, så mit spørgsmål er således: hvordan optimerer man udskillelsen? Ved at træne så tungt som muligt, ved at træne med progression, ved at træne eksplosivt eller... Nogen der har et godt bud???

Link to comment
Share on other sites

Et af plusserne ved at træne ben er at man øger hormon udskillelsen i kroppen, så resten af mullerne også bliver større. Jeg er genetisk bygget således, at mine ben udvikles langt nemmere end min overkrop, så jeg træner egentlig mest ben (laver altid squat, død og en tredje øvelse) for denne sideeffekt, så mit spørgsmål er således: hvordan optimerer man udskillelsen? Ved at træne så tungt som muligt, ved at træne med progression, ved at træne eksplosivt eller... Nogen der har et godt bud???

Har ikk svaret på dit spørgsmål, men vil da lige påpege lidt, man skal altid træne med progression, er vejen frem for både styrke og masse og at træne så eksplosivt som muligt er heller aldrig dumt, at man så ikk altid løfter ret eksplosivt under tunge sæt er en anden sag, men man skal altid forsøge

Link to comment
Share on other sites

Okay det forstår jeg ikke et suk af, vil du ikke være så venlig at uddybe, hvilke hormoner, og hvorfor de lige udskilles ved ben-arbejde :smile:

du kan læse lidt om den i den her artikel sortiarius http://jap.physiology.org/cgi/content/full/87/3/982 - det var hvad jeg lige hurtigt kunne finde i hvert fald.

her er blandt andet et citat "Heavy-resistance exercise has been shown to be a potent stimulus for acute increases in circulating hormones in younger men "

Arnold må desværre være dig lidt svar skyldig, men vil gætte på at det bedste bud må være at træne med FÅ gentagelser og tunge vægte for at få mest mulig hormon respons og mindst mulig hypertrofi. Men det er lidt et skud dog.

Link to comment
Share on other sites

Okay det forstår jeg ikke et suk af, vil du ikke være så venlig at uddybe, hvilke hormoner, og hvorfor de lige udskilles ved ben-arbejde :smile:

testosteron så vidt jeg erindrer, og de udskiller sig specielt ved øvelser som dødløft og squat fordi du belaster en heeeel masse muskler ved disse.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, var egentlig godt klar over de basale udsving i GH og ACTH og de dertil hørende lever/binyre hormoner ved træning, det var bare den måde det oprindelige indlæg var formuleret på; at bentræning medførte en "stigning af udskillesen af hormoner" :smile: man skal jo huske på at både cortisol (og ACTH) virker katabolsk så det er jo ikk nødvendigvis en god ting :)

At bentræning i højere grad påvirkede anabolske hormoner var dog nyt til mig, dette gør det bare endnu mere surt jeg ikke kan medtage nogen form for bentræning i mit program :S

Link to comment
Share on other sites

Der blev en gang foretaget en test på idrætsstudiet på Syddansk Universitet i Odense, hvor man havde to test grupper der begge trænede biceps, men den ene gruppe trænede også ben samtidig.

Da testen var slut efter x antal uger/mdr -kan ikke lige huske det - havde begge grupper opnået en tydelig fremgang, men den gruppe der trænede ben samtidig med biceps, var blevet både større og stærkere.

Hvorfor? Fordi benene består af store muskler der udskiller flere hormoner end biceps, og da biceps er en lille muskel får den pludselig et "ekstra skud hormoner" og skulle efter sigende optage mere.

Link to comment
Share on other sites

Har ikk svaret på dit spørgsmål, men vil da lige påpege lidt, man skal altid træne med progression, er vejen frem for både styrke og masse og at træne så eksplosivt som muligt er heller aldrig dumt, at man så ikk altid løfter ret eksplosivt under tunge sæt er en anden sag, men man skal altid forsøge

Lyder interessant. Men jeg er ikke meget inde i fag-sproget - hvad mener du når du siger "træne eksplosivt" og "progression" - fremgang. ?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Der blev en gang foretaget en test på idrætsstudiet på Syddansk Universitet i Odense, hvor man havde to test grupper der begge trænede biceps, men den ene gruppe trænede også ben samtidig.

Da testen var slut efter x antal uger/mdr -kan ikke lige huske det - havde begge grupper opnået en tydelig fremgang, men den gruppe der trænede ben samtidig med biceps, var blevet både større og stærkere.

Hvorfor? Fordi benene består af store muskler der udskiller flere hormoner end biceps, og da biceps er en lille muskel får den pludselig et "ekstra skud hormoner" og skulle efter sigende optage mere.

Jeg husker godt det forsøg. En lige så logisk forklaring som den øgede hormonudskilning kunne dog være, at kroppen reagerer kraftigere på en stimilus der påføres flere steder. Der er også lavet forsøg der viser, at styrken i venstre side øges en smule selv om man kun træner højre side.

Lyder interessant. Men jeg er ikke meget inde i fag-sproget - hvad mener du når du siger "træne eksplosivt" og "progression" - fremgang. ?

1) Træne eksplosivt vil sige at løfte vægten med maksimal kraft.

2) Træne med progression vil sige at øge vægt og/eller antal set og/eller reps fra uge til uge.

Link to comment
Share on other sites

Uden nærmere detaljer om forsøgsgruppen størrelse, forsøgets varighed og den procentuelle forskel kan det ikke umiddelbart bruges til meget :4smartass:

Når alt kommer til alt er det vel heller ikke nødvendigvis bentræning i sig selv der er essentielt men nærmere mængden af muskelvæv i aktivitet, og her er benet med dens quadriceps og triceps surae selvfølgelig optimale, men man kunne vel også forestille sig at mave eller ryg træning (fx af rectus abdominis og latissimus dorsi som også er kæmpemuskler) ville have den samme anabole systemiske effekt?

Link to comment
Share on other sites

Uden nærmere detaljer om forsøgsgruppen størrelse, forsøgets varighed og den procentuelle forskel kan det ikke umiddelbart bruges til meget :4smartass:

Når alt kommer til alt er det vel heller ikke nødvendigvis bentræning i sig selv der er essentielt men nærmere mængden af muskelvæv i aktivitet, og her er benet med dens quadriceps og triceps surae selvfølgelig optimale, men man kunne vel også forestille sig at mave eller ryg træning (fx af rectus abdominis og latissimus dorsi som også er kæmpemuskler) ville have den samme anabole systemiske effekt?

Jeg tror du har helt ret i din betragtning, men selvom latissimus dorsi og rectus abdominis (du glemmer vel heller ikke pectoralis major???) er store, har de ikke nær samme kraftpotentiale og størrelse som de forskellige benmuskler (faktisk dem alle, både quadriceps, gastrocnemius, gluteus, biceps femoris osv) - og desuden vil man ved at lave fx squat også sætte gang i mange af overkroppens muskler hvis ikke til mere så i de mindste til stabilisation

Link to comment
Share on other sites

2) Træne med progression vil sige at øge vægt og/eller antal set og/eller reps fra uge til uge.

Så du siger faktisk, at jeg vil få bedre resultater ud af min træning hvis jeg f.eks. øger mine reps? Men hvis jeg øger mine reps, så må jeg jo af naturlige årsager fjerne noget af vægten - og så måske tage det på næste uge og muligvis sænke mine reps igen og tilføje mere vægt i steden for... eller har jeg misforstået noget her? :raisebrow:

Siger du egentlig ikke kort og godt - forandring fryder?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Så du siger faktisk, at jeg vil få bedre resultater ud af min træning hvis jeg f.eks. øger mine reps? Men hvis jeg øger mine reps, så må jeg jo af naturlige årsager fjerne noget af vægten - og så måske tage det på næste uge og muligvis sænke mine reps igen og tilføje mere vægt i steden for... eller har jeg misforstået noget her? :raisebrow:

Siger du egentlig ikke kort og godt - forandring fryder?

-Nicky Cruz

Nej det er ikke helt det der bliver "sagt" selvom der også kan være noget sandt i det! :wink:

Det der menes er, at der skal være en form for udvikling i træningen, dvs. man øger belastningen gradvist over en periode, det kan være enten ved at øge antal reps ved en given vægt, eller ved at øge vægten og beholde rep-antallet!

Ved begge eksempler bliver workloaden gradvist højere og højere, hvilket stimulere musklen til at udvilkles!

Prøv evt. at læse lidt om HST-træning hvor princippet forklares meget godt!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share