Diverse spørgsmål


plindboe
 Share

Recommended Posts

Har været mere eller mindre seriøst i gang 4 måneders tid, og der er lidt småting jeg efterhånden har fået lyst til at ændre på, så jeg har en bunke spørgsmål. Først, her er det program jeg har fulgt:

Dag 1 (Bryst/Skulder/Triceps/Mave)

1.Bænkpres(Vægtstang): 5x45 - 5x55 - 5x65 - Mx75 - Mx75 (M~3)

2.Incline bænkpres(Håndvægte): 10x16 - 10x18 - Mx20 (M~9)

3.Military press(Vægtstang): 5x25 - 5x35 - 5x45 - Mx55 - Mx55 (M~4)

4.Lateral raise(Håndvægte): 10x10 - 10x12 - Mx14 (M~9)

5.Dragonflags: MxBW - MxBW - MxBW (M~10)

6.Dips: 10xBW - 10xBW+10 - MxBW+20 (M~5)

Dag 2 (Ben/Ryg/Biceps)

1.Squat(Vægtstang): 5x75 - 5x85 - 5x95 - Mx110 - Mx110 (M~3)

2.Dødløft(Vægtstang): 5x75 - 5x85 - 5x95 - Mx110 - Mx110 + 115(Singles)

3.Calf raise(Smith): 10x125 - 10x145 - Mx165 (M~5)

4.Bent-over row(Vægtstang): 10x37 - 10x47 - Mx57 (M~8)

5.Concentration curl(Håndvægte): 10x12 - 10x14 - Mx16 (M~5)

6.Chin-up: MxBW - MxBW - MxBW (M~6)

(M betyder 'max antal gentagelser')

Her følger mine spørgsmål:

1.Det første spørgsmål er måske lidt svært at forklare, men jeg prøver: Når jeg squatter går jeg så dybt ned som man skal, til låret er mindst vandret. I de to sidste sæt kan jeg kun foretage 3 rigtige squats, men jeg kan godt lave 2-3 ekstra gentagelser hvis jeg ikke går helt ned i dem, så de kan vel betegnes som halv-squats. Er det en dårlig idé at lave nogle ekstra gentagelser med disse halve squats? Ens logik siger jo at det vel er bedre at lave 2-3 halve squats sidst i sættene, end at stoppe sættene og ikke lave dem overhovedet. Eller skal teknikken være helt i top ved alle gentagelserne ligegyldigt hvad?

2.Omkring calf raise er stangen efterhånden blevet så tung at jeg har store problemer med at dreje den på plads efter de tunge sæt, hvilket kan være risikabelt med så meget på nakken, så jeg prøvede noget nyt i dag: Jeg lavede standing calf raise, men kun med 1 ben ad gangen. Man står dog noget skævt, så jeg ville høre om det er noget folk ville fraråde, da presset sikkert er lidt større på ydersiden af benet end indersiden. Hvis det er en dårlig idé vil jeg gerne høre om der er andre gode læg øvelser, som folk kan anbefale.

3.Bryder mig ikke særligt meget om at lave biceps curls. Er de overhovedet nødvendige i et program som mit? Mine bent-over barbell rows rammer biceps, og især mine chins giver biceps nogle gode tæsk. Ville det ikke være en bedre idé at smide concentration curl ud, og så bare foretage et par ekstra sæt chins?

4.Min eneste hadeøvelse er lateral raise. Synes den er røvsyg at udføre, og jeg får ondt omkring albuerne. Jeg har intet imod lidt smerte hvis det er en øvelse hvor man føler at man sparker røv, men lateral raise foretages med lidt vægt og jeg synes aldrig jeg stiger i den alligevel. Jeg har også prøvet upright row, og den hader jeg underligt nok ligeså meget. Er det virkeligt så nødvendig at have en øvelse der specifikt rammer lateral deltoid? Rammer mine andre øvelser, som military press ikke bare disse muskler lidt? Hvad synes i, kan man undvære lateral deltoid øvelserne, og stadigt undgå at få en deform krop? Hvis der er andre øvelser end dem der er vist på exrx der rammer disse muskler, er jeg bestemt interesseret i forslag.

Tja, det var alt jeg kunne komme i tanke om at spørge om, vil sætte pris på diverse svar på mine spørgsmål eller råd til mit program.

Peter :)

Link to comment
Share on other sites

1: Jeg ville mene at du ikke skal køre halve reps i squat. Smid istedet lidt færre kilo og kør de ekstra reps du vil, med fuld ROM, istedet for det du snakker om.

2: Det lyder som om det er et smith-stativ du laver øvelsen i..?! -i vores smith-stativ, er der sådan nogle 'sikkerhedsklodser' man kan sætte i den højde man vil. Brug dem, hvis de er der. Så behøver du ikke dreje stangen. Du kunne jo også vælge en alternativ øvelse.

3: Nogle mener at man sagtens kan opnå hypertrofi i armene, ved blot at køre de 'store' øvelser, med nogle tunge sæt. Jeg har dog erfaret at jeg gerne skal give mine arme rimeligt mange tæsk før de vokser. Jeg tror du skal prøve dig frem, da det nok er individuelt, hvor meget der skal til.

4: Jeg har 2 presse-øvelser til brystet, og jeg synes at delt. lat. følger fint med. -Jeg kører dog også fullbody, hvor den rammes hver 2. dag. Med de 2 brystpres-øvelser og military, mener jeg ikke du behøver en øvelse til delt. lat.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. :4thumbup:

1.Ok, ikke flere halve squats til mig. Med mindre andre måske har andet at tilføje.

2.Jeps, et smith-stativ. Det vil jeg prøve at undersøge med de klodser, jeg husker dog ikke at have set sådan nogle. Der er nogle metal-dimser på stativet, som jeg har undret mig over hvad er, det kan jo være at de har sådan en funktion.

3.Ja, men jeg tænker mere på, hvilken øvelse der er hårdest ved biceps. Hvis chins er lige så hård ved biceps som almindelige curls, så ville jeg helt klart foretrække nogle ekstra sæt chins istedet.

4.Det er jeg glad for at høre. :smile:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Har du vinkel i din arme, når du kører laterals. Hvis du laver en svag vinkel i armene, får du måske ikke ondt i albuen. Man kan godt få et overstræk i armen, hvis man holder dem helt ret

Du har nok helt ret. Problemet er nok at jeg ikke føler jeg har helt styr på teknikken, så jeg ved ikke helt hvor meget jeg må vinkle. Jeg udfører normalt som gutten her, men han udfører med strakne arme. Dog kan jeg godt vinkle lidt en gang imellem, især når jeg løfter tungest. Men måske jeg skulle begynde at vinkle hver gang.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share