Progression?


Pedro_smoke
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen..

Jeg kører et program som kort sagt går ud på at gøre mig stærkere. Både i vægt mæssig og funktionel.

Jeg kører et split program som er bryst/bicep, skulder/tricep, ryg. Jeg træner ikke ben da jeg løber en god afstand 3 gange om ugen. Har haft en overbelastning på mine knæ tidligere..

Programmet skifter jeg fra gang til gang fra let (12reps) til meget tung (4reps) da jeg fik det anbefalet af en mr.bodybuilder. Men progressionen mangler jeg.

Hvordan kan jeg forsætte samme program da jeg er meget glad for det men samtidig øge mit styrke?

Hvilke interval skal jeg øge med?

Og hvilke metode giver bedst resultater?

Håber i kan hjælpe mig lidt!!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hey alle sammen..

Jeg kører et program som kort sagt går ud på at gøre mig stærkere. Både i vægt mæssig og funktionel.

Jeg kører et split program som er bryst/bicep, skulder/tricep, ryg. Jeg træner ikke ben da jeg løber en god afstand 3 gange om ugen. Har haft en overbelastning på mine knæ tidligere..

Programmet skifter jeg fra gang til gang fra let (12reps) til meget tung (4reps) da jeg fik det anbefalet af en mr.bodybuilder. Men progressionen mangler jeg.

Hvordan kan jeg forsætte samme program da jeg er meget glad for det men samtidig øge mit styrke?

Hvilke interval skal jeg øge med?

Og hvilke metode giver bedst resultater?

Håber i kan hjælpe mig lidt!!! :4thumbup:

Hvorfor har du ikke din mave med i programmet?

Edited by ja5260
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører et split program som er bryst/bicep, skulder/tricep, ryg. Jeg træner ikke ben da jeg løber en god afstand 3 gange om ugen. Har haft en overbelastning på mine knæ tidligere..

Det er en ringe undskyldning, kun overgået af den, hvor man ikke behøver træne wheels'ne fordi man spiller fodbold. Løbetræning kan slet ikke sammenlignes med benbøjninger, og desuden får man stærkere knæ af skidtet.

Link to comment
Share on other sites

mave træner jeg hver dag..så det er en selvfølge!

Og nej.Bentræning er kun godt hvis man ikke løber da benene ikke ville kunne hvile længe nok til de kan bruges igen i fuldstyrke!!

Men hvad siger i til progressionen?Nogen forslag?

Som sagt så mange gange før: Mave skal IKKE trænes hver dag. Det er en muskel som alle andre, så træn den højest hver anden dag. 3*10 weighted. Ikke 5000 mave bøjninger :nono:

Link to comment
Share on other sites

mave træner jeg hver dag..så det er en selvfølge!

Og nej.Bentræning er kun godt hvis man ikke løber da benene ikke ville kunne hvile længe nok til de kan bruges igen i fuldstyrke!!

Men hvad siger i til progressionen?Nogen forslag?

jeg tror jeg ville lade mig inspirere af HST hvis jeg var dig. finde ud af hvor meget du kan løfte i hver øvelse når du kører 12 rep og når du kører 4 rep.

jeg ville starte med ca 70% af det jeg kan løfte og øge med 1,25- 2,5 kg. hver gang jeg træner. ved så ikke hvor mange gange du kører dit program igennem om ugen. med hst kører man det jo 3 gange om ugen. hvis du kun gør en enkelt ville jeg nok kører en måned til 6 uger med 12 rep og det samme efterfølgende med 4 rep.

Link to comment
Share on other sites

Og nej.Bentræning er kun godt hvis man ikke løber da benene ikke ville kunne hvile længe nok til de kan bruges igen i fuldstyrke!!

Du kan sagtens kombinere bentræning med løb. Hvis du ønsker længere restitution kan du jo bare træne ben samme dag som du løber.

Link to comment
Share on other sites

gad vide hvorfor f.eks. håndbold spillere både træner squast og løber samtidig - for det kan jo ikke lade sig gøre for dem

De periodiserer jo også, forstået på den måde at de træner tung bentræning "offseason", mens bentræningen bliver lettere og lettere jo længere inde i sæsonen man kommer.

Link to comment
Share on other sites

Spock <-- I know. Men det er jo ikkk sådan så man ikke får løbet i offseason.

Det kan godt lade sig gøre at løbe og træne ben samtidig. Desuden vil lidt squat og dødløft have en synergi effekt på den resterende vægttræning

eg kører et program som kort sagt går ud på at gøre mig stærkere. Både i vægt mæssig og funktionel.

jeg vil immervæk ikke mene at det er særlig funktionelt aldrig at køre ben. Squat og DL er nogle af de aller mest funktionelle styrkeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle måske have skrevet det ikke godt for mig at løbe og træne ben samtidig!!!

Jeg har haft en overbelastning som har gjordt det meget svært for mig at træne overhovedet så hellere være forsigtig end at trave derud af!!

Som sagt skal bentræning ikke køres tungt. I hvertfald ikke i min situation.

Men hvad har i af andre forslag i hensigt med progression?Udover det nævnte!

Link to comment
Share on other sites

The answer is evident when we consider the superior muscular development of the aforementioned ring gymnasts, speed skaters, etc. These people all have the following in common with respect to the mentioned musculature:

1. They built up their capacity to withstand high-frequency training by training through soreness.

2. They don't reach high levels of intensity (failure) on a frequent basis.

3. Their high-frequency training was limited to a few, specific body parts.

4. Their movement patterns constantly changed.

Taget fra en artikel på t-mag.com, så det skulle være muligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share