Kreatin - hvor længe kan man vente?


KongKent
 Share

Recommended Posts

Ja, subj. siger vel det hele. Skal jeg have kreatin-dåsen med i sportstasken i centret, eller kan det godt vente de 30 minutter det tager med at være i bad og komme hjem?

Det siges jo at kreatin skal tages efter træning. Men er det umiddelbart efter træning, eller optager musklerne også stadig kreatin-pulveret 'optimalt' efter 30 min.?

Link to comment
Share on other sites

Det bliver lidt et skud, dog med en smule logik i vil jeg mene.

Eftersom man i loading fasen f.eks. kører 4x5gram om dagen, og har set, at værdierne intracellulært stiger markant, må det betyde, sammenlignet med en almindelig opstartsfase på f.eks. 2x5gr pr dag, hvor de ikke stiger så hurtigt, AT kreatin også optages på trods at du ikke tager det umiddelbart efter træning, i så fald, kunne du jo kun tage det en gang om dagen.

Dog taler man ofte om en øget mulighed for transport af metabolitter ind i musklen umiddelbart efter træning, mon ikke kreatin også tænkes at have bedre vilkår umiddelbart efter endt træning. Hvor meget det betyder skal jeg dog overhovedet ikke kunne udtale mig om, PERSONLIGT tror jeg ikke det gør det helt store, om du venter de 30 min, og tror også det vil være svært at finde forsøg der viser det.

Men hvis du er af holdningen - better safe than sorry, ville min approach være, at tage 5 gram kreatin med til træning, og indtage det med kulhydrat drik, under/efter træningen. Så kan du jo evt nyde en protein shake når du når hjem, hvis du er til den slags altså :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share