NSAID og træning


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Netdoktor skriver idag om de skadelige/negative effekter ved at tage NSAID sammen med (genop)træning:

Medicin hæmmer virkningen af muskeltræning

Smertestillende medicin fjerner måske effekten af muskeltræning. Muligvis giver pillerne i stedet ’stille muskler’, fordi de forhindrer, at man øger sin muskelstyrke, når man træner.

Det viser flere udenlandske videnskabelige iagttagelser på raske mennesker, og nu vil et dansk forskningsprojekt undersøge, om der er en konflikt mellem stærkere muskler gennem træning og indtagelse af smertestillende piller hos patienter med slidgigt (artrose).

Gigtforeningen har bevilget 150.000 kr. til projektet, der ledes af læge Susanne G. Petersen, Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital.

Projektet er især interessant for patienter med slidgigt, fordi ny forskning har vist, at man kan opnå langt mildere sygdomsforløb, hvis man dyrker motion og får øget sin muskelkraft. Hidtil har mange derfor taget smertestillende piller for at komme i gang med træningen uden alt for mange smerter, men det har muligvis betydet, at det hele har været skønne spildte kræfter. Såkaldt antiinflammatorisk medicin, også kaldet NSAID, som gigtpatienter typisk anvender, kan muligvis ophæve virkningen af træningen.

Projektet skal også undersøge, om indtagelse af glukosamin derimod virker fremmende på de gavnlige effekter, som muskelaktivitet har på bevægeapparat hos patienter med slidgigt i knæet.

Gigtforeningen

Link to comment
Share on other sites

Måske. Vi får se. Jeg giver ikke ret meget for de seneste "videnskabelige" undersøgelser. Af den simple årsag, at det desværre ofte viser sig, at den ene nye undersøgelse underminerer tidligere undersøgelser og disse undermineres som igen senere hen af andre. Det gælder for NSAID som alt andet.

For nylig var der en artikel om Glucosamin og dets virkning. Ifølge et større videnskabelig forsøg, viste det sig, at patienter på Glucosamin ikke profiterede nævneværdigt på dets effekt. Placebo-gruppen havde samme resultater. Artiklen var for nylig i Politiken, undersøgelserne publiceres på en eller anden kongres om kort tid.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Måske. Vi får se. Jeg giver ikke ret meget for de seneste "videnskabelige" undersøgelser. Af den simple årsag, at det desværre ofte viser sig, at den ene nye undersøgelse underminerer tidligere undersøgelser og disse undermineres som igen senere hen af andre. Det gælder for NSAID som alt andet.

For nylig var der en artikel om Glucosamin og dets virkning. Ifølge et større videnskabelig forsøg, viste det sig, at patienter på Glucosamin ikke profiterede nævneværdigt på dets effekt. Placebo-gruppen havde samme resultater. Artiklen var for nylig i Politiken, undersøgelserne publiceres på en eller anden kongres om kort tid.

Såh.... Jeg tror, at man skal bruge sin sunde fornuft, og erfare hvad der virker for een selv. Jeg har taget NSAID som p.n. i de sidste 12 år pga knæskade/slidt knæ og har ikke haft problemer af den art, der nævnes i artiklen.

Det var dog en sørgelig holdning du har til forskning..... Den der med at "studierne modsiger jo alligevel hinanden, så jeg bestemmet bare selv hvad der virker bedst" er da noget småborgerligt bavl. Du VED jo ikke hvordan din træning var gået uden NSAID'er med mindre du da lige har slæbt rundt på en enægget tvilling, der ikke har andet at lave end at agere negativ kontrol for dig... Det er veldokumenteret at NSAID nedsætter effekten af vægttræning, ligemeget om du har besluttet dig for om du har haft dette problem.

Iøvrigt tror jeg nok at selve forsøget er færdigt. Jeg hjalp til med styrketræningen af forsøgspersonerne.

Link to comment
Share on other sites

Det var dog en sørgelig holdning du har til forskning..... Den der med at "studierne modsiger jo alligevel hinanden, så jeg bestemmet bare selv hvad der virker bedst" er da noget småborgerligt bavl. Du VED jo ikke hvordan din træning var gået uden NSAID'er med mindre du da lige har slæbt rundt på en enægget tvilling, der ikke har andet at lave end at agere negativ kontrol for dig... Det er veldokumenteret at NSAID nedsætter effekten af vægttræning, ligemeget om du har besluttet dig for om du har haft dette problem.

Iøvrigt tror jeg nok at selve forsøget er færdigt. Jeg hjalp til med styrketræningen af forsøgspersonerne.

Nej, det er det ikke. Jeg har skam stor respekt for og anerkender de fleste videnskabelige studier, der foretages og deraf følgende resultater. Men du neglicerer to forhold: 1) det er velkendt, at ikke alle studier/kliniske forsøg er baseret på reelle fakta, men at nogle forskere pynter på resultaterne og at en del af studierne senere hen viser sig at være behæftet med en stor fejlmargen, 2) ser man på de senere år, er der fremkommet en del modstridende resultater af videnskabelige undersøgelser indenfor et bredt felt.

Jeg siger på ingen måde, at man skal neglicere alle forskningsresultater, men blot bruge dem med omhu og vurdere dem kritisk - som med alt andet. Og at resultatet af et studie ikke nødvendigvis kan overføres til den individuelle patient (naturligvis afhængig af studiets art).

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share