olie skal ikke i køleskabet


søren
 Share

Recommended Posts

zappede lige forbi tv3's bugbusters. Magen til et lorteprogram har jeg da sjældent set. Nå, men deres 'ekspert' sagde noget lignende om deres jomfru olivenolie, som havde stået i køleskabet. Den var stivnet, fedtet var fældet ud. Den skulle fremover opbevares mørkt og i stuetemp.

Jeg har flere gange læst at den skal i køleskabet(el. fryseren) og opbevares mørkt. Er det ikke deres smarte 'ekspert' der tager fejl, som det så ofte er i sådanne programmer...?

Andre der så det..?

Link to comment
Share on other sites

hmmm vi har nu vores olivenolie i et skab... det virker fint nok. Når det købes i butikkerne står det også på hylderne og ikke i en køledisk så jeg ved ikke hvorfor du vil have det i køleskabet :bigsmile:

Det er noget andet, når det er forseglet. Mange varer skal stå køligt når forseglingen er brudt. Lige netop jomfruolivenolie skal dog vist ikke stå køligt, da det kan stivne (som det er nævnt).

Link to comment
Share on other sites

Sætter man jomfru olivenolie i køleskabet, så kommer det til at se temmelig underligt ud (det bliver hvidt og meget tykt i konsistensen). Efter et par dage ved stuetemperatur kommer det til at ligne olivenolie igen.

Nu er jeg til tider smådistræt, så det er sket et par gange at olien er røget i køleskabet...

Edited by Limited
Link to comment
Share on other sites

Olivenolie holder sig lige som alle andre olier bedre koldt som fx. i køleskab.

Men hvis det stivner helt er det jo ubrugeligt - det gør det i mit køleskab, hvor det er ret koldt og jeg er ikke den som siger om to timer skal jeg bruge olivenolie så jeg må hellere tage olien ud af køleskabet.

Så skal jeg bruge olivenolien jævnligt stilles den i et skab. Ellers stiller jeg den i køleskab.

Link to comment
Share on other sites

hmmm vi har nu vores olivenolie i et skab... det virker fint nok. Når det købes i butikkerne står det også på hylderne og ikke i en køledisk så jeg ved ikke hvorfor du vil have det i køleskabet

Madolie bliver harskt hvis det står for varmt, og i lys..

Har dog lige læst, at oliveolie, ikke nødvendigvis skal stå i køelskab, bla. på grund af dets mange flere enkeltumættede fedtsyrer. Der sker dog ikke spor med indholdet el. holdbarheden ved at stille det i køleskab.. Det skal dog stadig stå køligt og mørkt..

Link to comment
Share on other sites

Madolie bliver harskt hvis det står for varmt, og i lys..

Har dog lige læst, at oliveolie, ikke nødvendigvis skal stå i køelskab, bla. på grund af dets mange flere enkeltumættede fedtsyrer. Der sker dog ikke spor med indholdet el. holdbarheden ved at stille det i køleskab.. Det skal dog stadig stå køligt og mørkt..

Varme, lys og luft nedsætter olies holdbarhed. Kombinationen er klart værre end udsættelse af hver af de nævnte enkeltvis. Når først flasken er åbnet bliver olien konstant udsat for luft, som selvfølgelig forværres hver gang man åbner flasken igen. En olie kan holde sig forholdsvis godt så længe den ikke er åbnet.

Holdbarheden er bedre i køleskab end et skab.

Link to comment
Share on other sites

Olivenolie opbevares normalt ved stuetemperatur.

Bliver olivenolie sat i køleskab ved ca. 5°C vil olien blive hvidlig, uklar og klumpet fordi nogle af olierne bliver faste, men olivenolien tager ikke skade af det! Sæt blot olivenolie udenfor køleskabet igen og når den når stuetemperatur bliver den af udseende som før.

Link: http://da.wikipedia.org/wiki/Olivenolie

Og her står

I øvrigt skal olivenolier altid opbevares ved stuetemperatur. Står den i køleskab kommer der klumper i og den bliver grumset. Det tærer på oliens smag.

Link:

http://www.dr.dk/mad/tip.asp?inpTipid=40

Link to comment
Share on other sites

Opbevaring og udseende

Olivenolie opbevares normalt ved stuetemperatur.

Bliver olivenolie sat i køleskab ved ca. 5°C vil olien blive hvidlig, uklar og klumpet fordi nogle af olierne bliver faste, men olivenolien tager ikke skade af det! Sæt blot olivenolie udenfor køleskabet igen og når den når stuetemperatur bliver den af udseende som før.

I øvrigt skal olivenolier altid opbevares ved stuetemperatur. Står den i køleskab kommer der klumper i og den bliver grumset. Det tærer på oliens smag.

Enig i at de begge skriver at olivenolie kan opbevares ved stuetemperatur. Men den første skriver at den ikke tager skade af det og den anden skriver at den gør.

Og det ændrer så stadig ikke det at olien vil holde sig længere ved at stå i køleskab. Ring f.eks. til Dansk Teknisk Universitet. Det er almen viden.

Olivenolie er dog noget mere stabil end så mange andre olier så hvis den står mørkt og med låg på vil den holde ganske godt - især hvis det er en ekstra vigin da den stadig indeholder de fleste antioxidanter og plantestoffer, der forhindrer peroxidering.

Anbefalingen m.h.t. stuetemperatur er fordi folk ikke synes om at den klumper og bliver grumset i kulde. Folk vil have en flot og flydende olie. Det handler ikke om holdbarhed. I dag sælges olier ikke på kvalitet, men på udseende. Hvis det var bedste kvalitet så ville olierne ikke være udsat for alt den kemi de er udsat for i dag (med olivenolier er kemien dog ikke så slem som med så mange andre olier).

Link to comment
Share on other sites

Olie skal bare stå KØLIGT og ikke i direkte sollys... Køleskabet er fy-fy for nogle olier (især oliven olie)..

Olien tager ikke skade af at stå på køkkenbordet, så længe den ikke er i sollys...

Jeg tror rent faktisk der sker en kemisk omdannelse af de polyumættede fedtsyrer (da det er dem der gør olien tyndere).. Jo tyndere olien er, jo flere polyumættede fedtsyrere er der i den... også derfor at ko- og svinfedt er så stift = Næsten ingen polyumættede fedtsyrer!!!

Link to comment
Share on other sites

Olie skal bare stå KØLIGT og ikke i direkte sollys... Køleskabet er fy-fy for nogle olier (især oliven olie)..

Olien tager ikke skade af at stå på køkkenbordet, så længe den ikke er i sollys...

Jeg tror rent faktisk der sker en kemisk omdannelse af de polyumættede fedtsyrer (da det er dem der gør olien tyndere).. Jo tyndere olien er, jo flere polyumættede fedtsyrere er der i den... også derfor at ko- og svinfedt er så stift = Næsten ingen polyumættede fedtsyrer!!!

NEJ, der sker ikke nogen kemisk omdannelse. Det er såmænd meget simpelt, det handler om oliens smeltepunkt (ren fysik). Længden og mætningen af molekylet bestemmer smeltepunktet. Nu længere og nu mere umættet des lavere smeltepunkt. D.v.s. de kan være flydende selv i køleskab. Hørfrøolie (flaxolie), tidselolie, solsikkeolie og fiskeolie har lavt smeltepunkt, mens mættet fedt har højt smeltepunkt (det smelter først ved stuetemperatur og ikke køleskabstemperatur). Olivenolie har et smeltepunkt lidt over køleskabstemp. Så du har ret i at polyumættede fedtsyrer er mere flydende end mættet fedt.

Køleskabet er i øvrigt ikke fy-fy for nogle olier og olien kan fx ikke stå åben på køkkenbordet. Den vil i øvrigt hurtigere blive dårlig når den står på køkkenbordet selv om den ikke står i direkte sollys sammenlignet med en olie som står i skabet eller endnu bedre i køleskabet.

Det her er helt almindelig viden om fedtstoffer.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share