Chinups styrke


Pedro_smoke
 Share

Recommended Posts

som titlen siger er det chinups jeg har problemer med.

Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha :bigsmile:

Så jeg ville vide om der er nogen derude som kender nogle gode tips til hvordan man kan blive stærkere i chinups`?

PS: vejer 80kg.

Link to comment
Share on other sites

som titlen siger er det chinups jeg har problemer med.

Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha :bigsmile:

Så jeg ville vide om der er nogen derude som kender nogle gode tips til hvordan man kan blive stærkere i chinups`?

PS: vejer 80kg.

Jeg ville følge Pavels GTG

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/69/

Link to comment
Share on other sites

Okay...det er lidt offtopic men jeg skal simpelthen ud med det:

Juhuuu jeg tog 3 chinups i træk igår. For kun 2 uger siden kunne jeg ikke engang tage 1...

"Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha"

Hmm...tør slet ikke tænke på hvordan jeg ser ud ...

Link to comment
Share on other sites

Okay...det er lidt offtopic men jeg skal simpelthen ud med det:

Juhuuu jeg tog 3 chinups i træk igår. For kun 2 uger siden kunne jeg ikke engang tage 1...

"Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha"

Hmm...tør slet ikke tænke på hvordan jeg ser ud ...

haha...god pointe!!!

:w00t:

og forresten tillykke med de 3!

Link to comment
Share on other sites

JEg har god affaring med at, når jeg vil op i reps så får jeg en til at stå bag ved til hjælp med de sidste

par stykker, som er hårrest.

du får både bedre teknik og får dig presset til det sidste, så skal du nok komme op i reps :4thumbup:

kort sagt få en til at stå bag dig, kryds dine ben bagud så din makker kan få fat i dine ben og hjælpe dig med de sidste..

Link to comment
Share on other sites

som titlen siger er det chinups jeg har problemer med.

Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha :bigsmile:

Så jeg ville vide om der er nogen derude som kender nogle gode tips til hvordan man kan blive stærkere i chinups`?

PS: vejer 80kg.

Min egen erfaring, hvor jeg gik fra 0 til 8 chins på 2 måneder er: køre masse sæt til failure minus 2 rep. Jeg fordelte sæt ud over dag/aften. Pt. er jeg på vej til de 20 og jeg vil prøve at køre samme program.

Dvs. jeg kører 10 sæt fordelt udover dagen hver anden dag hvor jeg så kører maxrep - 2! Det betyder at du kan øge med minimum 1 rep pr. 14 dag. Jeg vejer selv ca. 80 kg og arme er ej min stærke side!

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring, hvor jeg gik fra 0 til 8 chins på 2 måneder er: køre masse sæt til failure minus 2 rep. Jeg fordelte sæt ud over dag/aften. Pt. er jeg på vej til de 20 og jeg vil prøve at køre samme program.

Dvs. jeg kører 10 sæt fordelt udover dagen hver anden dag hvor jeg så kører maxrep - 2! Det betyder at du kan øge med minimum 1 rep pr. 14 dag. Jeg vejer selv ca. 80 kg og arme er ej min stærke side!

ok så hver14 dag skifter du rundt så det er tung?Forstod ikke rigtig det der -2 du skriver?

Link to comment
Share on other sites

ok så hver14 dag skifter du rundt så det er tung?Forstod ikke rigtig det der -2 du skriver?

Jeg tror han mener at hvis hans laver failure på den 12 rep tager han 10 reps.

12r-2r=10r

Sådan forstod jeg det i hvert fald.

edit

Og hver 14. dag kan du så lægge +1 til dit antal af reps.

Edited by gvp
Link to comment
Share on other sites

ok så hver14 dag skifter du rundt så det er tung?Forstod ikke rigtig det der -2 du skriver?

Lige pt. er mit maks. 13 derfor kører jeg nu 11 rep x 10 sæt pr. dag hver anden dag. Om 14 dage er jeg nok oppe på 14 i max rep og derfor bliver mit reppe tal således 12...osv. jeg taler ikke om smarte progrmmer osv. har prøvet ladder det hjalp ikke tværtimod...taler om min egen erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god ide at køre de 10 sæt kun hver anden dag, men det er stadig 10 sæt = monster workload.

Jeg vil istedet anbefale at du fokuserer på udførelsen af øvelsen. Det kræver at du er max frisk til hvert sæt. I den henseende er en fordeling af 5 sæt HVER dag bedre.

eks. din max er 8 reps, med dårlig stil :tongue: 4 reps burde være nemt, og du kan derfor fokusere på udførelsen istedet for det sekundære mål - at hive dig selv op. På den måde indbygger du automatisk en 'Groove', et sweet-spot, til den perfekte chin-up.

Efter 2-3 uger maxer du med det primære mål - at hive dig selv op - du vil nu automatisk have en god stil.

Link to comment
Share on other sites

I visse centre er der også maskiner der kan hjælpe dig med dine chinups. Ved ikke hvad den hedder, men kan lige beskrive den.

Du stiller dig på en plade, der er sat et reb til og i den anden ende er der en vægt. På den måde vil du kunne fjerne så meget af din kropsvægt som du ønsker og på den måde kunne lave det antal kropshævninger og reps du ønsker. Samtidig kan du arbejde med din teknik. Undervejs fjerner du modvægten og vupti, så hænger du der og dingler med din egen vægt.

Det er specielt godt når man ikke kan tage mere end et par stykker i starten.

Hvad hedder denne maskine?

Jeg selv har gjort det at jeg har taget så mange kropshævninger som muligt, hver gang jeg gik på wc. Lige meget om det var nr 1 eller nr 2. :4mewantfood:

På den måde har jeg fået taget en hel masse kropshævninger om dagen, dog er stilen ikke helt optimal. Det må vidst være mit næste mål!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god ide at køre de 10 sæt kun hver anden dag, men det er stadig 10 sæt = monster workload.

Alt er relativt, men hvornår er man nogensinde kommet sovende til resultater?

Har man uren stil i chins må man være tæt på failure...er det sådan det skal tolkes?

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

som titlen siger er det chinups jeg har problemer med.

Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha :bigsmile:

Så jeg ville vide om der er nogen derude som kender nogle gode tips til hvordan man kan blive stærkere i chinups`?

PS: vejer 80kg.

Mit egen metode: Træning hver tredie dag. Varmer op med et sæt reverse bicepscurl med let vægt 12-15 reps. Opvarmningschins med fødderne på en stol, skammel (eller hvad der nu er passende) 12-15 reps. Et arbejdssæt, i starten med fødderne på noget, 8-12 reps.

Det med fødderne på en stol lyder lidt tricket men det giver sig selv når man prøver. Den skal være høj nok til at man når helt op når benene er strakte. I starten af arbejdssættet kan man bøje benene så man slet ikke støtter og så sætte dem ned til hjælp når det begynder at knibe.

Min egen udvikling: uden støtte: fra 3 reps. til 10 reps. i god stil, på 10 træningsdage (ca. en måned) og jeg vejer også 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

JEg har god affaring med at, når jeg vil op i reps så får jeg en til at stå bag ved til hjælp med de sidste

par stykker, som er hårrest.

du får både bedre teknik og får dig presset til det sidste, så skal du nok komme op i reps :4thumbup:

kort sagt få en til at stå bag dig, kryds dine ben bagud så din makker kan få fat i dine ben og hjælpe dig med de sidste..

I visse centre er der også maskiner der kan hjælpe dig med dine chinups. Ved ikke hvad den hedder, men kan lige beskrive den.

Du stiller dig på en plade, der er sat et reb til og i den anden ende er der en vægt. På den måde vil du kunne fjerne så meget af din kropsvægt som du ønsker og på den måde kunne lave det antal kropshævninger og reps du ønsker. Samtidig kan du arbejde med din teknik. Undervejs fjerner du modvægten og vupti, så hænger du der og dingler med din egen vægt.

Jeg brugte samme princip, da jeg startede.

Men uden makker og fancy maskiner :laugh:

Jeg kunne ikke tage en eneste, men så satte jeg en stol hen under, og hjalp til med benene opad,

og sænkede langsomt så det blev negativ træning.

Iøvrigt er Pavels ladder vist beregnet til at øge reps i kropsvægtøvelser.

Start med 1 rep. makkeren tager 1,

tag 2 reps og makkeren tager 2

tag 3 og makkeren tager 3

osv. bliv ved til du ikke kan mere.

Når det er uden makker, så hold pause tilsvarende tid som øvelsen tager.

Fidusen skulle være at du ikke kører fast ved de 8 reps, fordi de få reps inden

ikke udmatter så meget.

Hvid du først har taget 2 sæt med 8 reps, kan du måske være meget udmattet til det tredie sæt.

Med ladderen har du taget mange flere reps, når du når til 8 rep sættet, men er ikke så udmattet.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt, men hvornår er man nogensinde kommet sovende til resultater?

Har man uren stil i chins må man være tæt på failure...er det sådan det skal tolkes?

Jeps, når du begynder at runde i ryggen og 'jerk' mod din chin-up bar er det fordi at de primære muskler er ved at være trætte og kroppen prøver således at fordele belastningen, så de sekundære muskler bliver mere belastet.

Link to comment
Share on other sites

som titlen siger er det chinups jeg har problemer med.

Pt. kan jeg tage omkring 8reps men det er meget stor besvær. Jeg vil gerne kunne tage de 8 eller mere rent istedet for at kæmpe alt alt for hårdt til at det ser dumt ud!haha :bigsmile:

Så jeg ville vide om der er nogen derude som kender nogle gode tips til hvordan man kan blive stærkere i chinups`?

PS: vejer 80kg.

få helt styr på teknikken så du ikke hænger og gynger.

når det er på plads kan du eksperimentere med et vægt bælte.

hæng en vægt skive fast i bæltet, som passer med at du lige akkurat kan køre 6 reps. kør sådan end til du kan tage 8 med den vægt, og øg derefter vægten til du igen kun kan køre 6. giv det 2 måneder og pil derefter vægtbæltet af. så skal du se løjer. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share