AT Grænse


gidengas
 Share

Recommended Posts

Det er faktisk noget vi planlægger at lave en artikel om.

AT står for Anaerob Tærskel og bliver også kaldt for OBLA, 4 mmol-grænsen og laktat-tæsklen.

Kort sagt er den anaerobe tærskel den højest mulige træningsintensitet, hvor der ikke sker en fortsat ophobning af mælkesyre i blodet. Den anaerobe tærskel kan kun måles i et test-laboratorium, og intensiteten man når frem til afhænger meget af hvilken testprotokol man har anvendt.

Testning af anaerob tærskel kan bruges til vurdere effekten af et træningsprogram, men der er ikke noget specielt genialt ved at træne på sin "AT". Dette er desværre en udbredt misforståelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Testning af anaerob tærskel kan bruges til vurdere effekten af et træningsprogram, men der er ikke noget specielt genialt ved at træne på sin "AT". Dette er desværre en udbredt misforståelse.

Hev lige et gammelt indlæg op til overfladen

Hvis det ikke er særligt genialt at træne på sin "AT", hvad skal man så? Træne på makspuls eller noget midt imellem??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Optimal intensitet for maksimalt energiforbrug:

Hvis aktiviteten skal tage x i tid så er den bedste intensitet, den HØJESTE intensitet man kan klare i x tid.

Så simpelt er det.

Øhh, nu tror jeg ikke Allerup taler om maksimalt energiforbrug (Ret mig endelig hvis jeg tager fejl)

Det er jo ikke alle som træner for at tabe sig ;)

Link to comment
Share on other sites

Optimal intensitet for maksimalt energiforbrug:

Hvis aktiviteten skal tage x i tid så er den bedste intensitet, den HØJESTE intensitet man kan klare i x tid.

Så simpelt er det.

Øhh, nu tror jeg ikke Allerup taler om maksimalt energiforbrug (Ret mig endelig hvis jeg tager fejl)

Det er jo ikke alle som træner for at tabe sig ;)

Nej, vægttab er for motonister og andre i neongule overtræksjakker...

Jeg tænker på når man skal hæve sin maksimale iltoptagelse. Her er et jo den gængse opfattelse at man træner på sin AT...

Link to comment
Share on other sites

Hessel -> Det er det jo allerede taget højde for ved at bruge udtrykket "klare"

Men "kan klare" er jo inkonsistent! Jeg kan da sagtens "klare" at spurgte afsted med max hastighed, men det ændre jo ikke ved at risikoen for skader stiger markant. Så markant at det vil æde fordelen ved det højere energiforbrug op - specielt på lang sigt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil hæve din maksimale iltoptagelse - så er AT træning IKKE det mest optimale!

Allerup - generelt er det ikke så svært - du forbedrer hvad du træner!

Selvfølgelig vil der altid være en vis forbedring af din maksimale iltoptagelse ved lavere intensiteter - bare du træner NOK, men det mest effektive vil nu engang være at træne ved din maksimale iltoptagelse hvis du ønsker at forbedre den!

Jeg vil anbefale dig at se nærmere på følgende artikel:

http://www.cyclingpeakssoftware.com/levels.html

Table 2 giver en SUPER oversigt over den fysiologiske respons ved forskellige intensiteter.

Men det er rigtigt at der ikke er noget MAGISK ved at træne ved ens AT-grænse - men dermed ikke sagt at det IKKE kan være relevant i nogle tilfælde - det kommer altsammen an på hvad du ønsker at forbedre!

AL min træning er bygget op omkring min funktionelle AT-grænse (den belastning jeg kan holde i 60 min.) Det virker fint - AT er faktisk en ok indikator for ens præstationsevne, men det er vigtigt at huske at det KUN er en del af en helhed.

Der er mange andre faktorer der spiller ind - f.eks.:

Hvor god er din sprint (og måske endnu vigtigere - hvor god er den efter 100 km. hårdt cykelløb?)

Hvor god er din udholdenhed (hvor længe kan du sidde i et udbrud med 40+ km/t i hård sidevind?)

Hvor god er din restitutionsevne (altså hvor hurtigt kommer din puls ned efter et af de VIRKELIG hårde ryk - det er som regel når man sidder med VIRKELIG høj puls, og der så bliver rykket igen, at man bliver sat!)

Link to comment
Share on other sites

Hessel -> Det er det jo allerede taget højde for ved at bruge udtrykket "klare" ;)

Jarvig, det er for nemt! "Klare" er et så tilpas elastisk begreb, at man altid kan være sikker på at få ret!

Lad mig illustrere ved at referere et forsøg, udført blandt high school track teams i USA. Alle kan "klare" at løbe 440 yards om dagen - men forsøget viste, at løb man 440 yards om dagen ved max. intensitet, faldt præstationsevnen efter nogle dage - og det blev den ved med at gøre i de 6 uger, som forsøget stod på - på trods af, at man ikke gennemførte anden træning. Man kunne nok klare distancen, men ikke restituere fuldt ud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share