Energidrik


TigerDyr
 Share

Recommended Posts

HIGH5 Energisource

Indeholder:pr 100gr

388kcal

97gr kulhydrater(maltodextrin,fruktose)

magnesium 100mg

1,4kg: 199,00 DKR

Så vidt jeg har forstået bliver almindelig køkken-sukker(sakkarose) i maven/tarmen spaltet til glucose og fruktose(Det har jeg i hvert fald læst i et biologidokument jeg fandt på nettet). Fruktosen svarer så til fruktosen i HIGH5 og på Det glykæmiske indeks side 5 kan man se at maltodextrin og glucose har en GI der ligger meget tæt på hinanden. Altså kan glukosen der kommer ud af køkkensukkeret stort set svare til maltodextrin i HIGH5.

Her kommer så mit spørgsmål.. betaler man så ikke sådan ca 190 kr for meget hvis man køber HIGH5?? Kunne man ikke lige så godt spise alm køkken-sukker??

En anden ting - kan man købe ren fruktose i pulverform og i så fald hvor??

Mvh Tiger

Link to comment
Share on other sites

>TigerDyr

I Matas kunne man engang købe det, men virksomheden som de fik leveret fra er desværre gået konkurs. :(

Jeg ville mene at det er penge ud af vinduet, hvis det ikke er fordi man har lyst til at betale for den gode smag, men det kan være at der andre som kan komme med et kvalificeret svar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fundet følgene på www.dansukker.com:

"In the body, sucrose is cleaved to form glucose and fructose before being used to provide energy. "

Så den del af min påstand kan der vist ikke være tvivl om mere.

Havregryn har en GI på 49.

Sakkarose(sucrose) har en GII på 59.

Kartofler har en GI på 70.

Sakkarose ligger altså på GI skalaen godt placeret imellem de almindelige "sunde madvarer". Så kan jeg ikke se at det skulle være et problem for blodsukkeret(fx at det stiger/falder hurtigt) om man valgte at indtage sin energi i form af sakkarose i stedet for fx havregryn eller kartofler.

Jeg ved godt at det ikke er smart at erstatte mad med ren sukker da man så kommer til at mangle fibre, vitaminer osv. Men i forhold til blodsukkeret så burde det jo ikke være et problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have læst at det gode ved f.eks high5 er at sukkerformen maltrodextrin er en sukkerform som er spaltet med enzym hvilket gør det hurtigere at optage. Dette er jo en stor fordel i cykelløb og under længe udholdenhedspas.

Så det du betaler for er enzym behandlingen og den derigennem hurtigere optagelse!

vh

Jespernr

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have læst at det gode ved f.eks high5 er at sukkerformen maltrodextrin er en sukkerform som er spaltet med enzym hvilket gør det hurtigere at optage.

Ifølge Det glykæmiske indeks side 5 så har maltodextrin en GI (optagelsestid i kroppen) på 105, og Glukose (druesukker) har en GI på 100. Maltodextrin optages altså lidt hurtigere end Glukose, men med mindre man er super professionel eller meget fanatisk så burde forskellen på 105 og 100 da ikke betyde det store(være 190 kr værd).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror umiddelbart du har ret. For mig at se er den helt store forskel optagelses tiden. I princippet kunne du også ligeså godt spise en banan...

Uden at rode mig ud i noget videnskabeligt, vil jeg dog foreslå dig et eksperiment.

Afhængig af om du løber cykler eller anden aerob trøningsform, så prøv et pas hvor du presser dig selv, og så tag en flaske med normalt sukkervand... Jeg er sikker på du vil opleve der er forskel.

Men hvis du bruger det bagefter, til restitution, så er det nok et fedt.

Det er jo den samme diskussion, der kører om kreatin og protein. Mange mener det ikke virker, nogle mener det har en begrænset virkning... Men dem der bruger kan mærke stor forskel, undertegnede inklusive.

Link to comment
Share on other sites

-> Løber

Der er stort set ingen forskel om man indtager maltedextrin (GI 105) eller dextrose (GI 100) efter eller under træning. Hvis man benytter sacarose altså alm. sukker så er der en væsentlig forskel idet alm. sukker har en GI på 59.

Der er absolut igen mærkbar forskel på en dyr energidrik og en omgang vand blandet med dextrose.

Jeg er sikker på at forskellen på en energidrik indeholdene maltodextrin og noget vand indeholdene dextrose kommer ud på et. Den eneste forskel jeg ser er smagen (og salt som man også selv kan tilsætte)

PS: 1 kg. dextrose koster 26 kr. i Matas. Jeg vil foreslå at man blander en fun light med dextrose. Dette skulle udgøre en glimrende energidrik som er lige så god og langt billigere end en dyr energidrik. Bortset fra smagen selvfølgelig. ;)

Men lad os lige blive enige om at optagelsestiden på Maltodextrin (som findes i energidrik) og dextrose (druesukker) sort set er den samme og at der derfor ikke er nogen mærkbar forskel. Alm. sukker er noget helt andet.

Og nej. Der er ingen forskel på diskusionen omkrig kreatin og protein idet man med maltodextrin og dextrose har målt optagelsestiden til at være (stort set) den samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man tester GI giver man testpersonerne 50g tilgængeligt kulhydrat. Det vil sige for glukose og maltodextrin er det 50g opløst i et glas vand.

For havregryn, brød, gulerødder o.l. er det den mængde af fødevaren hvor der tilsammen er 50g kulhydrat.

I forbindelse med fysisk arbejde forholder tingene sig lidt anderledes. her ønsker man også et vandoptag.

Forskellen på glukose og maltodekstrin er, at mavetømningen afhænger af drikkens osmolalitet. Osmolalitet er et mål for hvor mange partikler der er opløst i væsken.

Glukose forekommer alene og giver mange partikler og høj osmolalitet. maltodekstrin er små kæder af glukose, men hver kæde tæller kun for en partikel. Maltodekstrin har altså en lavere osmolalitet og giver derfor en hurtigere mavetømning. dermed kan vandoptaget foregå hurtigere eller drikken kan blandes mere koncentreret.

Det er det man betaler for ved køb af maltodekstrin, men indrømmet, prisen er høj i forhold til sukrose og glukose.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share