HST and chins


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg planlægger snart at starte op på noget HST, og har de seneste dage fundet mine 15RM, 10RM og 5RM. Problemet med chins er at jeg er spassersvag til dem. Jeg kan kun lave 5 rigtige chins, hvor jeg kommer helt ned i strakt arm hver gang. Jeg vil meget gerne blive bedre til chins, da jeg synes det er en fed øvelse, men hvordan skal jeg køre dem under HST? Jeg kan jo ikke lave 10 eller 15, så min udførelse kan kun være med samme vægt(91kg) og samme antal reps(5) gennem hele forløbet. Jeg har dog mulighed for at spænde vægt på, så noget progression kan eventuelt komme med der, men 5 reps er måske for lidt til at man kan bruge ekstra vægt til noget.

Jeg havde først overvejet bare at lave så mange chins jeg kan hver gang gennem forløbet, men det vil vel ligesom ødelægge selve princippet med at progressere fra lav vægt til høj vægt, for de muskler der er involverede under chins.

Jeg har det samme problem med dragonflags, er også for svag til dem.

Råd meget velkomne.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Mht. chins kan du jo prøve at lave progression mht. volumen. Dvs i 15- og 10-reps perioden starte på 3 set a' 4 reps (undgå failure) og sidst i perioden køre 5-7 set a' 5-6 reps (forudsat du er gået lidt frem), og her gå lidt nærmere failure.

En anden facon kunne være at lege med noget Grease The Groove seperat i forhold til HST'en.

Hvis du har trænet et stykke tid, vil dette formentligt ikke påvirke HST'en alt for meget, da det primært er den neurale aktivering af bevægelsen der trænes/stresses :smile:

En helt tredje facon kunne være at køre træk til bryst de første uger, og så skifte til chins den sidste periode. Sidstenævnte tror jeg dog ikke udretter mirakler i forhold til dine chins...

Personligt ville jeg nok prøve noget GTG for at få nogen flere reps på, men det er jo også om det passer ind i din hverdag... :wink:

Edited by Baron Bandit
Link to comment
Share on other sites

Tak for det gode svar. :4thumbup:

Jeg har længe overvejet at købe en chinup stang til at sætte i en døråbning i min lejlighed, for jeg har ikke rigtigt noget andet at hive mig op i herhjemme. Hvis jeg får fundet en billig en snart, tror jeg at jeg vil begynde med GTG, det lyder ganske effektivt, især til chins.

Hvis jeg ikke får fundet en, kan det måske godt være at jeg kan fitte chins ind i HST alligevel. Den første cyklus kan have 5 sæt med 3 chins. Den anden 4x4, og til sidst 3 sæt med 5 chins.

Nå, men tak endnu engang. Er nu blevet afklaret omkring hvad jeg kan foretage mig. :smile:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det gode svar. :4thumbup:

Jeg har længe overvejet at købe en chinup stang til at sætte i en døråbning i min lejlighed, for jeg har ikke rigtigt noget andet at hive mig op i herhjemme. Hvis jeg får fundet en billig en snart, tror jeg at jeg vil begynde med GTG, det lyder ganske effektivt, især til chins.

Hvis jeg ikke får fundet en, kan det måske godt være at jeg kan fitte chins ind i HST alligevel. Den første cyklus kan have 5 sæt med 3 chins. Den anden 4x4, og til sidst 3 sæt med 5 chins.

Nå, men tak endnu engang. Er nu blevet afklaret omkring hvad jeg kan foretage mig. :smile:

Peter :cooldance:

Du kan fås en chin up bar i div. sportsbutikker - hvis ikke så spørg efter den i enten intersport eller sportmaster - der koster den 150 kr...

En ting der er super at eje, har selv brugt den meget...

Og så tager du selvfølgelig chin med overhåndsgreb...

Link to comment
Share on other sites

Du kan fås en chin up bar i div. sportsbutikker - hvis ikke så spørg efter den i enten intersport eller sportmaster - der koster den 150 kr...

En ting der er super at eje, har selv brugt den meget...

Og så tager du selvfølgelig chin med overhåndsgreb...

Det lyder ikke af meget. Jeg troede at jeg mindst skulle af med mindst 500 bucks, så 150 lyder da bestemt overkomligt. Tror jeg tar' ud og spejder efter én i morgen. Der ligger en fitness-butik ved søerne i Kbh., den skal besøges først.

Hvorfor mener du at overhåndsgreb er bedre? Fordi det ser mere blæret ud? :cooldance: Jeg har altid selv lavet med underhåndsgreb, men hvis der er en reel grund til at skifte, andet end personlig preference, vil jeg da gerne gøre forsøget med overhåndsgreb istedet.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share