squat og dødløft...


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Alo

Lige et par spørgsmål vedr. ovennævnte øvelser...

Jeg er i færd med at køre "20-breathing squat", og det går såmænd fint. Mit ene spørgsmål går ud på, om det er er meningen at man skal være total udkørt i lænden efter squatten, eller om jeg evt. gør noget forkert?

Mit andet spørgsmål er som sagt vedr. dødløft; mere specifikt på forskellen på stiff-legged og konventionel dødløft. - Hvilken "gavner" hvad, og er den eneste forskel at den ene køres med relativt strækte ben?

- Poster lige programmet:

Mandag

20 rep breathing squats 1 sæt x 20 reps

Stiff-legged dødløft 2 sæt x 8-10 reps

Bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Incline bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Bent over barbell rows 2 sæt x 6-8 reps

Chin ups 2 sæt x max reps (uden at ramme failure – anvend vægt hvis mere end 15 reps er muligt)

Military presses 2 sæt x 6-8 reps

Close grip bænkpres eller dips 2 sæt x 8-10 reps

Barbell curls 2 sæt x 8-10 reps

Mave 2 sæt x 8-10 reps

Læg 2 sæt x 8-10 reps

Onsdag

Konventionel dødløft 4-5 sæt x 3-5 reps med ca. 85 % af 1RM (uden at ramme failure)

Leg curls 2 sæt x 10-12 reps

Bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Incline bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Bent over barbell rows 2 sæt x 6-8 reps

Chin ups 2 sæt x max reps (uden at ramme failure – anvend vægt hvis mere end 15 reps er muligt)

Military presses 2 sæt x 6-8 reps

Close grip bænkpres eller dips 2 sæt x 8-10 reps

Barbell curls 2 sæt x 8-10 reps

Mave 2 sæt x 8-10 reps

Læg 2 sæt x 8-10 reps

Fredag

20 rep breathing squats 1 sæt x 20 reps (eller den milde udgave med 2 sæt x 8-10 reps)

Stiff-legged dødløft 2 sæt x 8-10 reps

Bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Incline bænkpres 2 sæt x 6-8 reps

Bent over barbell rows 2 sæt x 6-8 reps

Chin ups 2 sæt x max reps (uden at ramme failure – anvend vægt hvis mere end 15 reps er muligt)

Military presses 2 sæt x 6-8 reps

Close grip bænkpres eller dips 2 sæt x 8-10 reps

Barbell curls 2 sæt x 8-10 reps

Mave 2 sæt x 8-10 reps

Læg 2 sæt x 8-10 reps

Link to comment
Share on other sites

Mit andet spørgsmål er som sagt vedr. dødløft; mere specifikt på forskellen på stiff-legged og konventionel dødløft. - Hvilken "gavner" hvad, og er den eneste forskel at den ene køres med relativt strækte ben

Stiff-legged er typisk en isolatioinsøvelse der har fokus på hase muskulatur (baglår). Jeg anbefaler at køre den uden krumning af ryg (gør hellere det i konv. dødløft om nødvendigt). Gerne med svaj i ryg ala keystone dødløft for ekstra fokus på haser.

Konv. dødløft = rammer benet mere allround inkl. den firehovede knæstrækker. Nok den mest "naturlige" måde at løfte på. Der kan trækkes flere KG. Ryggen bruges optimalt (errector) uden at gå på kompromis med sikkerhed.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i færd med at køre "20-breathing squat", og det går såmænd fint. Mit ene spørgsmål går ud på, om det er er meningen at man skal være total udkørt i lænden efter squatten, eller om jeg evt. gør noget forkert?

Om det er meningen man skal være totalt udkørt, tror jeg ikke. Jeg har selv prøvet øvelsen, og måtte stoppe, netop pga. total træthed i lænden! Hos mig var det lænden der satte begrænsningen for vægten.

Jeg prøver pt. at styrke lænden, og min "core-styrke" i det hele taget, netop for ikke at brænde ud i lænden ved squat!

Jeg har skrevet et indlæg om det for nylig, hvor der kom mange gode svar, prøv at søge på "lændeprobs" - så er jeg sikker på der dukker noget op!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Alo

Lige et par spørgsmål vedr. ovennævnte øvelser...

Jeg er i færd med at køre "20-breathing squat", og det går såmænd fint. Mit ene spørgsmål går ud på, om det er er meningen at man skal være total udkørt i lænden efter squatten, eller om jeg evt. gør noget forkert?

Jeg har selv trænet squat i 5 måneder hvor jeg har kørt 5x5. Jeg har aldrig haft problemer med lænden, og har øget vægt fint hen ad vejen. Men her de sidste dage, hvor jeg forbereder mig på HST har jeg fundet mine 10RM og 15RM, og jeg kan meget tydeligt mærke det i lænden når jeg kommer op på så mange reps. At lænden ikke brokker sig ved større vægt og færre reps, men kun ved lavere vægt og mange reps, siger at det nok ikke har noget at gøre med styrken i lænden, men nok snarere udholdenheden. Ved mig selv mærkes det også som ren mælkesyre, og hvis det er det samme med dig tror jeg skam ikke der er et problem, og det vil jo også blive bedre efterhånden som musklerne vænner sig til det.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share