Hjælp, er ny her


søs'er
 Share

Recommended Posts

Jeg er ganske ny i hele denne motionsverden, jeg er lige begyndt i et fitness center, men desværre er ejeren ikke særlig venlig og svare ikke rigtig en på hvad man spørg om.

Min storebror, som er dybt inde i motion og sundhed fortalte at jeg måske kunne få råd på denne side.. så jeg prøver :bigsmile:

Jeg er en ung pige som har de ganske normale problemer med fedt på kroppen, mit er som alle andre piger, lårerne og håndtagene.. hvordan skal jeg træne for at få dem væk på den bedste og mest effektive måde?

kan godt være spørgsmålet er lidt dumt, men jeg ved virkelig ikke så meget om alt det her.. hjælp :unsure:

på forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen til

Først må jeg lige skuffe dig. Der findes ingen mirakelkure og ingen punkt-forbrænding. Vil du af med håndtagene må du altså tabe dig og håbe på at også håndtagene forsvinder.

Men så kan jeg måske glæøde dig med at du er landet det rigtige sted. Her er masser af mennesker der kan give dig rigtig gode råd og masser af opbakning.

Prøv som det første at læse nogle af de artikler der er på siden her om vægttab og motion. Det er et godt sted at starte. Desuden synes jeg du skal tage fat i ham ejeren af dit center og sige "Hallo makker, jeg betaler faktisk en hulens masse penge til dette sted og har krav på noget ordentlig instruktion".

Derudover kunne dte være en idë at oprette en log her på siden, så vi andre kan følge dine fremskridt, komme med opmuntring og gode råd.

en anden god side:

www.stumptuous.com

Held og lykke med det

MVH Camilla :smile:

PS Husk at som pige er tunge vægte din bedste ven. Du skal ikke være bange for dem eller for at blive stor - det gør man nemlih ikke bare sådan lige. Til gengæld bliver man stærk og holder på muskelmassen når man taber sig

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

PS Husk at som pige er tunge vægte din bedste ven. Du skal ikke være bange for dem eller for at blive stor - det gør man nemlih ikke bare sådan lige. Til gengæld bliver man stærk og holder på muskelmassen når man taber sig

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: Hørt.

Jeg har fået min kone, der tidligere troede på ab- og adduktionsmaskiner for lårene og deslige, til at squatte, dødløfte, bænkpresse, skulderpresse osv. Alt med frie vægte naturligvis. Uhm...det virker.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: Hørt.

Jeg har fået min kone, der tidligere troede på ab- og adduktionsmaskiner for lårene og deslige, til at squatte, dødløfte, bænkpresse, skulderpresse osv. Alt med frie vægte naturligvis. Uhm...det virker.

Hmmm, store vægte til en kvinde der vil tabe sig. Ikke mit råd.

K

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, store vægte til en kvinde der vil tabe sig. Ikke mit råd.

K

Hvorfor ikke?

Det er da fuldstændig fjollet at gå i kcal underskud uden at løfte rimelig tungt. Med mindre man selvfølgelig gerne vil af med den smule muskelmasse man har??

Men så kunne du måske fortælle Søs hvad dit råd er? Det ville da være lidt mere konstruktivt

-Camilla :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cardio er et slang for konditionstræning (løb, cykling etc etc) :smile:

Jeg vil nu ikke kalde cardio for slang, det er jo bare dovenhed at man ikke siger det hele, nemlig "cardiovascular training" = Kredsløb træning.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvorfor ikke?

Det er da fuldstændig fjollet at gå i kcal underskud uden at løfte rimelig tungt. Med mindre man selvfølgelig gerne vil af med den smule muskelmasse man har??

Men så kunne du måske fortælle Søs hvad dit råd er? Det ville da være lidt mere konstruktivt

-Camilla :smile:

Det er de færeste piger, der går op i muskelmasse. Hun skriver intet om førnævnte, men jeg går ud fra, at hun ligesom 90 % (groft estimat) af de piger, der går i landets motionscentre, "blot" vil tabe sig lidt kg på nogle kritiske steder. Så mid råd ville være: Få styr på kosten (post evt en tråd i kostrummet, så folk kan kigge på din kost) og begynd at dyrke cardio så ofte som muligt. Jeg ved godt, at mange piger her på MOL er ude i et korstog mod almindelig stille og rolig cardio-træning, men, det er, efter min mening, forfejlet at råde alle de piger, der spørger herinde til at smide rundt med tunge vægte.

Jeg kan ikke se, hvad tunge vægte skulle hjælpe i hendes situation, men hun skriver jo ikke så meget om sig selv og sine mål, så måske tager jeg fejl :smile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Det er de færeste piger, der går op i muskelmasse. Hun skriver intet om førnævnte, men jeg går ud fra, at hun ligesom 90 % (groft estimat) af de piger, der går i landets motionscentre, "blot" vil tabe sig lidt kg på nogle kritiske steder. Så mid råd ville være: Få styr på kosten (post evt en tråd i kostrummet, så folk kan kigge på din kost) og begynd at dyrke cardio så ofte som muligt. Jeg ved godt, at mange piger her på MOL er ude i et korstog mod almindelig stille og rolig cardio-træning, men, det er, efter min mening, forfejlet at råde alle de piger, der spørger herinde til at smide rundt med tunge vægte.

Jeg kan ikke se, hvad tunge vægte skulle hjælpe i hendes situation, men hun skriver jo ikke så meget om sig selv og sine mål, så måske tager jeg fejl :smile: .

K

Ok, fair nok.

Det var heller ikke for at være efter dig at jeg skrev som jeg skrev.

Cardio og sund kost kan jeg kun give dig ret i er vejen frem. Men jeg synes nu at ordentlig styrketræning også hører med til et fornuftigt vægttab :smile: Så længe man er ikcal-underskud får man jo ikke større muskler.

Men Søs, måske kunne du skrive lidt mere specifikt om, hvad der er dine mål?

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller ikke mene det ville være klogt at kaste sig ud i træning med tunge vægte når man er ny i motionsverdenen.

Jeg er sikker på at et normalt 3x8, uden alt for tung belastning, ville kunne opfylde kravene.

Jeg tror nu at det også er det der er blevet ment her. "Tunge" vægte skal nok i denne sammenhæng ses i forhold til hvad mange kvindfolk :wink: normalt ville træne med og ikke +80% vægte. Men jeg er da enig i at fx 3x8 ville egne sig fint. :smile:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Også et pip her fra. Godt nok er jeg ny på MOL, men jeg blander mig alligevel...

Jeg er som tøser er flest. Vil gerne tabe mig. Jeg kan kun anbefale en kombination af cardio og vægttræning. Jeg startede i februar med at "trimme kroppen" med vægte - og det har virkelig hjulpet. Nu kører jeg en kombination med cardio og vægttræning. Har tabt 8 kg indtil videre, men det ser ud til, at jeg har tabt en del mere pga "opstramningen". Jeg har selvfølgelig også passet på med kosten, men der har været plads til udskejelser i weekenderne.

Jeg har lavet min vægttræning om fra 3*12 til 5*8 fordi jeg mener, at det giver mig mere. Og så kører jeg med så tunge vægte, som jeg overhovedet kan klare - kvinder skal også svede. Det handler IKKE om at se godt ud i motionscenteret...

Pip slut...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Også et pip her fra. Godt nok er jeg ny på MOL, men jeg blander mig alligevel...

Jeg er som tøser er flest. Vil gerne tabe mig. Jeg kan kun anbefale en kombination af cardio og vægttræning. Jeg startede i februar med at "trimme kroppen" med vægte - og det har virkelig hjulpet. Nu kører jeg en kombination med cardio og vægttræning. Har tabt 8 kg indtil videre, men det ser ud til, at jeg har tabt en del mere pga "opstramningen". Jeg har selvfølgelig også passet på med kosten, men der har været plads til udskejelser i weekenderne.

Jeg har lavet min vægttræning om fra 3*12 til 5*8 fordi jeg mener, at det giver mig mere. Og så kører jeg med så tunge vægte, som jeg overhovedet kan klare - kvinder skal også svede. Det handler IKKE om at se godt ud i motionscenteret...

Pip slut...

You got it :thumb:

Lyserøde fitnesshåndvægte som man kan tage en million gentagelser med er bare ikke besværet værd!

Link to comment
Share on other sites

Hej søs'er.

Hvis du vil tabe dig er det en god idé at søge her på motion-online under "vægttab". Her finder du 16 artikler om netop det :bigsmile: Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at komme med dem.

Klø på med al slags motion. Tag trapperne og cyklen så ofte som muligt. Brug dit medlemskab i fitnesscenter indtil kortet er tyndslidt. Spis de ting du godt ved er sunde og undgå dem du godt ved du helst skal udenom. Det er vejen for de fleste. Hvis der skal lidt skrappere metoder til, så som fastlagt diæt og træningsplan, så kan vi også være behjælpelige med det.

alpha

Link to comment
Share on other sites

Hej allesamn, tusind tak for alle jeres råd.

altså med hensyn til mine mål er der faktisk bare at stramme op og så tabe mig på de 'kritiske' steder om man vil, da jeg ikke er overvægtig. Jeg er 17 år, er 168 cm høj og vejer svingene mellem 56 og 58 kg.

Jeg ønsker at stramme op, især på benene og 'håndtagene' :wink:

mht kosten er det desvære ikke noget jeg kan hjælpe på vej, jeg bor på kostskolen og har ingen mulighed for at vide præcis hvad jeg putter i munden :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også giver jer ret i reps på 8.

Det der sker ved muskeltræningen er at du omdanner dit fedtvæv til muskelvæv. I muskelcellerne bl.a. har vi nogle små kraftværker, som hedder mitochondrier. i mitochondrierne forbrændes alle typer af næringsstoffer. Så jo mere vi kan stimulerer vores muskler ved styrketræning jo flere mitochondrier danner vi og jo højere bliver vores forbrænding.

Når vi omdanner fedt til muskelvæv ses det ofte ikke på vægten, da muskelvævet vejer mere end fedt i forhold til vægtfylden. Har du en liter af hver vil musklen veje lidt mere. men den fylder til gengæld mindre. Så læg hellere mærke til hvordan du ser ud i spejlet end hvad vægten siger.

Håber ikke du blev forvirret af lidt fysiologi. :blink: Men prøver bare at fortælle at muskeltræning er lige så vigtig som cardio træning i forhold til vægttab.

Og husk vores krop har behov for fedt. både som isolering og til at beskytte vores nervebaner, celler og central nervesystem. Det skal bare være det sunde fedt, overvejende planefedt og fiskeolier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også giver jer ret i reps på 8.

Det der sker ved muskeltræningen er at du omdanner dit fedtvæv til muskelvæv. I muskelcellerne bl.a. har vi nogle små kraftværker, som hedder mitochondrier. i mitochondrierne forbrændes alle typer af næringsstoffer. Så jo mere vi kan stimulerer vores muskler ved styrketræning jo flere mitochondrier danner vi og jo højere bliver vores forbrænding.

Når vi omdanner fedt til muskelvæv ses det ofte ikke på vægten, da muskelvævet vejer mere end fedt i forhold til vægtfylden. Har du en liter af hver vil musklen veje lidt mere. men den fylder til gengæld mindre. Så læg hellere mærke til hvordan du ser ud i spejlet end hvad vægten siger.

Håber ikke du blev forvirret af lidt fysiologi. :blink: Men prøver bare at fortælle at muskeltræning er lige så vigtig som cardio træning i forhold til vægttab.

Og husk vores krop har behov for fedt. både som isolering og til at beskytte vores nervebaner, celler og central nervesystem. Det skal bare være det sunde fedt, overvejende planefedt og fiskeolier.

:blink: Jeg fik sgu næsten morgenmaden galt i halsen der.

Din intention er sgu god nok, men du har ikke helt 100% styr på fys'en.

Hvis du har en god interesse for det så vil jeg vil nok anbefale dig at læse et par gode intro bøger til fys og biokemi.

et par gode startere som begge er fra Nucleus Forlag

- "Biokemi og molekylærbiologi"

- "Fysiologi - kroppens funktioner"

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Hej Majbrit

jeg er stortset enig med dig, meeeeeeeeeeeeeeen omdanner fedtvæv til muskelvæv!!!!! Man kan forbrænde fedtvæv, men ikke omdanne det :smile:

mvh Hall

Selvfølgelig kan man omdanne fedtvæv. Hvorfor skulle kroppen ellers omdanne overskudsenergi til fedt? :smile: Men vi er enige i, at fedt aldrig kan blive til muskelvæv.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share