Kollegie-egnet opskrifter


sats
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er for nylig flyttet hjemmefra for at starte på universitet pr. 1/9-05.

Det går jo vældig godt, men der er jo ikke mange proteiner i pasta med kødsovs og den slags kollegie mad.

Så ville høre jer om der er nogle der har nogle opskrifter som er vældigt billige og rige på proteiner?

- Mads

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er for nylig flyttet hjemmefra for at starte på universitet pr. 1/9-05.

Det går jo vældig godt, men der er jo ikke mange proteiner i pasta med kødsovs og den slags kollegie mad.

Så ville høre jer om der er nogle der har nogle opskrifter som er vældigt billige og rige på proteiner?

- Mads

Jo der er da godt med proteiner i pasta med kødsauce. du kan lave kødsauce med forskellige kødarter feks. kylling, kalkun. osv. du kan bare skære kylling filet ud i mange små stykker og tilberede dem ligesom du ville ha gjort med hak. oksekød.

men her er en lækker opskrift med enten kylling kalkun elller oksekød.

1 løg (hakket)

4-8 fed hvidøg (finthakket)

150g. hakket kød

1 dåse hakket tomat

olivenolie

krydderier: paprika, chillipulver, spidskommen, tørret oregano.

det er selvfølgelig op til dig selv hvilke krydderier du bruger men dem jeg har nævnt passer rigtgig godt til retten.

1 tskfuld sukker

1/5 grønsagsboulion terning

1/2 dåse vand (tomatdåsen)

og salt

du varmer olien op på en stor stegepande. ikke en gryde.

så putter du løg, hvidløg, paprika, chilli på når løgne er godt bløde putter du kødet på og bruner det.

så skal tomaterne på sammen med sukker og boulion og vand.

og det er her tricket kommer. ALT! for mange koger ikke deres retter nok. saucen skal koge stille og roligt ind til den blir tyk.

når du syns retten er tyk nok smager du til med salt og resten af krydderierne. koger den videre i ca. 2 min. og så er den færdig.

hvis du syns kan du hakke grønsager og putte i retten. hvis du skære dem i små stykker skal de bare koge med i ca. 5 min. du kan spise både ris pasta til retten, bulgur er også rigtig godt.

hvis du ikke har råd til de store mængder kød kan du suplere med bønner i retten. kidney bønner er mine faves :4mewantfood:

Edited by mulle
Link to comment
Share on other sites

Jeg bor også på kollegie og kunne egentlig også bruge nogle opskrifter, jeg så dog gerne at det bare kan smides i ovnen, hader den tid jeg "spilder" på at stå og tilberede :rolleyes:

hvis du skal lave mad fra bunden tager det jo lige så lang tid at lave mad i dryde som i en ovn. gryden eller panden kan jo godt stå og passe sig selv mens man laver andre ting.

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal lave mad fra bunden tager det jo lige så lang tid at lave mad i dryde som i en ovn. gryden eller panden kan jo godt stå og passe sig selv mens man laver andre ting.

Man skal som regel holde lidt øje med det, hvis jeg derimod smider 1 kg kyllingepat i oven er det færdigt en times tid efter uden jeg overhovedet skal holde øje med det, men kyllingepat er lidt kedeligt i længden...

Link to comment
Share on other sites

Min kære kærestes opskrift :wub:

KYLLING I OVN - UFATTELIG NEMT

1) Kyllingefilet/kyllingeinderfilet lægges i ildfast fad.

2) Drys knust ingefær på.

3) Kom et godt lag hytteost på.

Bages i ovn ved 175 grader i 25-30 min. Spises med grønt til (diætudgaven) eller på rugbrød eller med kartofler/ris + grønt til.

Delish! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Min kære kærestes opskrift :wub:

KYLLING I OVN - UFATTELIG NEMT

1) Kyllingefilet/kyllingeinderfilet lægges i ildfast fad.

2) Drys knust ingefær på.

3) Kom et godt lag hytteost på.

Bages i ovn ved 175 grader i 25-30 min. Spises med grønt til (diætudgaven) eller på rugbrød eller med kartofler/ris + grønt til.

Delish! :4mewantfood:

hytteost, puh badr! :)

Link to comment
Share on other sites

Billigt alternativ til købe-ovn-kartofler.

Skyl kartoflerne rene for det værste skidt, skær dem i store (random) stykker og smid dem på en bradepande. Hæld olie over dem og drys salt og peber på. Rod godt rundt så olien, salt og pepper er fordelt.

1 time i ovnen ved 200 grader (varmluft) og så har du et lækkert og billigt alternativ til de noget dyre købekartofler.

Et par krydder-hakkedrenge og lidt salat ved siden af og så er den hjemme! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Kander -->

Jeg gør altid selv sådan med kartofler. Synes at dem man kan købe, smager af pap.

Personligt ville jeg også lige smide noget citron + timian eller rosemarin.

Edit:

Flytter forresten selv på kollegie inden længe (håber jeg da) - så skal jeg nok lige update, når jeg finder ud af, hvad der spiller :)

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share