Position på spinningcykel


TimeSet
 Share

Recommended Posts

det virker måske indlysende, men kom med nogle bud - gerne meget præcise på hvad den helt korrekte position er på en spiningcykel.

jeg tænker både siddende, men især stående. til mine spinningtimer oplever jeg urimeligt mange der ved stående kørsel nærmest hænger på styret med noget nær strakte arme - og det var vel ikke meningen?

derudover har jeg oplevet på diverse billeder, videoer mv. af spinnere på nettet at det er særdeles udbredt at hænge på styret.

bør man ikke ved stående kørsel have albuerne foran skuldrene, en vinkel på 80-85 i albueleddet, LANGT tilbage med bagdelen over sadlen?

hvad siger I?

og derudover synes jeg alt for mange centre og instruktører tillader dårlig stil på cykel ift. ovenstående - eller hvad?

tjek f.eks. følgende:

Cnv0045.jpg

Spinning-Both.jpg

3%20timers%20marathon%202005_1.jpg

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fortæller jeres instruktører på begyndertimerne ikke hvad der er korrekt teknik?

For både stående og siddende gælder det at man skal være afslappet i overkroppen og holde skuldrene nede. Stående betyder det også at man bliver nødt til at holde vægten langt tilbage. Armene skal ikke bære nogen vægt at betydning og hvis man slipper styret skal man falde tilbage på sadlen (eller blive stående hvis man er stærk nok). Som tommelfingerregel skal skuldrene i hvert fald være bag albuerne.

På det andet billede du har postet ser pigen ud til at være noget langt fremme, hvor mandens position ser væsentlig bedre ud.

At have den korrekte position på cyklen handler også i høj grad om at få den indstillet rigtigt fra start af.

Link to comment
Share on other sites

Fortæller jeres instruktører på begyndertimerne ikke hvad der er korrekt teknik?

det er et retorisk spørgsmål jeg stiller :santa2: jeg kender godt mit personlige svar på det.

naturligvis fortæller instruktørerne den korrekte position.det tror jeg de gør langt de fleste steder. mit spørgsmål er så bare. hvorfor står folk så ikke ordentligt? og hvad mener I den 100% korrekte position?

jeg mener faktisk at gutten på billede 2 (ligesom den kønne unge dame) også er for langt fremme. hans skuldre og albuer udgør jo nærmest en lodret linie.

se f.eks. også gutten på billede nr. 1 længst væk. hans position er alt for udbredt efter min mening i mange centre - og jeg har immervæk kørt en del steder og den type ignorerer ofte (eller kan ikke selv se det) instruktørens udmeldinger om korrekt position.

min pointe er:

1. instruktører skal være mere barske overfor de enkelte spinneres position/teknik.

2. alt for mange spinningfolk tror de anvender korrekt stående teknik, men gør det reelt ikke.

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Nu afhænger den korrekte position vel også af hvordan man er skruet sammen.

Nu har jeg kun kørt et sted (og et par gange i parken), men det er da også mit indtryk at de stort set alle instruktører har helt styr på teknikken (og forklarer den godt på begyndertimer) men det er ikke så mange der formår at følge op på det. Langt de fleste kan sikkert køre med korrekt teknik når det er let, men teknik har det med at ryge over skulderen når det bliver hårdt, med mindre den virkelig sidder på rygraden.

Man kan argumentere for at det på de hårdere timer ikke er instruktørens ansvar helt på samme måde at sikre folk kører helt korrekt (sålænge de ikke skader sig selv). Det kunne nemt tage for meget fokus.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken gut på billede 1 du mener. Ham den skallede længst væk kan man ikke se hvad laver. Hvis det er ham længst væk der står op, så kan jeg godt se hvad du mener, men husk lige på at det er et billede så det kunne være at der var en grund til han var lidt langt fremme lige der. Efter situationen at dømme, så lader det ikke til at være hårdt arbejde de har gang i, nærmere pause.

Men hvad mener du så er korrekt? Synes godt du kan komme med din mening, når du også vil høre andres. :smile:

Stående forsøger jeg generelt bare at være så langt tilbage at jeg kan nøjes med at holde i styret med fingerspidserne uden at bære vægt - ikke at jeg køre sådan altid. Siddende er det så afslappet overkrop som muligt og få følingen med det runde tråd, så man bruger hele låret og ikke bouncer.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

det virker måske indlysende, men kom med nogle bud - gerne meget præcise på hvad den helt korrekte position er på en spiningcykel.

jeg tænker både siddende, men især stående. til mine spinningtimer oplever jeg urimeligt mange der ved stående kørsel nærmest hænger på styret med noget nær strakte arme - og det var vel ikke meningen?

derudover har jeg oplevet på diverse billeder, videoer mv. af spinnere på nettet at det er særdeles udbredt at hænge på styret.

bør man ikke ved stående kørsel have albuerne foran skuldrene, en vinkel på 80-85 i albueleddet, LANGT tilbage med bagdelen over sadlen?

hvad siger I?

og derudover synes jeg alt for mange centre og instruktører tillader dårlig stil på cykel ift. ovenstående - eller hvad?

tjek f.eks. følgende:

Lad mig starte med at sige, at jeg synes at du tager nogen særdeles interessante ting op her.

For det første spørgsmålet om hvorvidt instruktørerne ”tillader” for meget dårlig teknik og for det andet hvad den korrekte position er.

Mht. hvad instruktørerne tillader, så mener jeg umiddelbart at instruktørerne skal ”tillade” stort set alt. Det er jo medlemmerne selv, der bestemmer (så længe det ikke er forstyrrende for andre). Men jeg mener også at rigtigt mange instruktører ikke er gode nok til at fortælle medlemmerne hvordan de kan få en bedre teknik.

Jeg føler at rigtigt mange instruktører blot sammensætter et program og fyrer det af, og ikke er nok opmærksomme på, hvordan de kan hjælpe medlemmerne til at blive dygtigere. Jeg har ikke deltaget i timer ret mange steder, hvor der faktisk er blevet rettet på deltagerne.

Mht. kørestilling, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad formålet med at komme LANGT tilbage skulle være.

Kommer du langt tilbage, er du ikke i balance og skal dermed arbejde statisk for at holde dig oppe. I min verden må det ideelle være, at så megen energi som muligt bruges på fremdrift i pedalerne.

Omkring korrekt position, er jeg opdraget på kursus med Henrik Withen og Chris Macdonald som instruktører.

Her tog det stående arbejde udgangspunkt i det siddende arbejde, idet den kørestilling, som man har siddende videreføres i det stående arbejde, idet man blot forskubber kroppen, når man rejser sig op.

Den korte version er dog, at man skal ind på midten af cyklen, hvor man er i balance.

Når man er i balance, bruges armene ikke ret meget, og dermed er det i min verden ligegyldigt hvilken vinkel man har i albueledet. Vinklen vil jo bl.a. variere efter hvor du holder på styret.

Kommer man langt tilbage kommer ens tråd også til at foregå fremad. Det samme er jo i øvrigt tilfældet når man kører med sadlen så langt tilbage som muligt, som mange er fortaler for. Men er det nu også optimalt???

Hvis det er optimalt, så ville enkeltstartsryttere vel have deres saddel så langt tilbage som muligt, men på tidligere nævnte kursus, blev det fremført, at der faktisk er regler for hvor langt fremme man må have sadlen, da rytterne vil få det optimale udbytte af tråddet ved at være så langt fremme over styret som muligt.

Men nu er der selvfølgelig også forskel på at køre på en cykel, der skal drives fremad og på en cykel, der står stille.

Det blev vist et noget rodet indlæg her, men mit vigtigste point er, at jeg IKKE er enig i at man skal LANGT tilbage. Jeg mener at man skal i balance, og derudover tilslutter jeg mig MaxPower, der skriver at man skal se på hvordan den enkelte er skruet sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår albueleddet er det temmelig upraktisk at køre med strakt arm, hvad man efter min oplevelse ser uhyggeligt mange der gør. Dette giver en statistik spænding af albueleddet, armmuskulaturen, ofte hævede og spændte skuldre. I siddende stilling bør leddet derfor altid være bøjet og afslappet.

I stående stilling er målet også begrænset armbelastning, mens kommer vi fra enkelttakt over i mellem-/dobbelttakt kan kroppen ikke længere bæres oppe af benene. Det er derfor nødvendigt at anvende armene til stabilisering og at holde kroppen i en optimal kørestilling (dog fortsat med bøjet albueled).

M.h.t. den præcise stående stilling (fremad/bagud) taler vi om gradsforskelle som er svære at forholde sig til verbalt uden præcise angivelser, hvor det gælde om at finde den bedste position til formålet. Jeg kan heller ikke se formålet med at bagdelen skal være placeret langt tilbage over sadlen. Omvendt er en meget "oprejst" placering langt fremme ved styret heller ikke godt. Dels får mange tendens til at overstrække knæleddet (se kvinden billede 2) som giver stor risiko for indre skader i knæet og overbelastninger omkring knæskallen (placering langt fremme giver stor belastning mod knæskallen - bruskskader).

Det er da korrekt at eliterytter har sadlen placeret ret langt fremme, men til gengæld hænger de heller ikke over styret, men letter bare bagdelen fra sadlen.

Når vi nu er igang vil jeg gerne tilføje en yderligere typiske tendens til forkert kørestil i spinningtimerne. Der anvendes utrolig meget vuggen i hofteleddet (sidevers bevægelse) under såvel stående som siddende kørsel, hvilket desværre ind imellem sker på opfordring af en instruktør. Ved siddende kørsel er dette mest typisk når der kommer lidt belastning på. Konsekvensen er at trådet bliver hakkende og ikke rundt og dermed knap så optimalt. Desuden spildes en pæn mængde energi. Selvfølgelig kan dette ikke helt undgås ved meget store belastninger. Stående er det tilsvarende svært at trække pedalen op med dette bevægelsesmønster, men kan selvfølgelig være relevant ved meget store belastninger. I mellemtakt er det ret vigtigt at kunne træde rundt for at få højest mulig intensitet.

Måske kunne det være relevant at instruktørerne gjorde mere ud af løbende instruktion fx. 1 min. pr. time under opvarmningen (dagens hint). Derimod er det mere tvivlsomt om mere aktiv indgriben overfor de enkelte under timen opleves nær så positivt og generelt giver bedre kørestil. Der er selvfølgelig instruktionstimerne, men de er jo hurtigt overstået og lagt bag sig. Dårlige vaner er ofte svære at kurrere selv efterfølgende.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kunne da også godt tænke mig at komme med en lille kommentar til denne tråd. Jeg kører selv en basic time og skal derfor hver uge forklare nye, hvordan man får den optimale position på cyklen. Det jeg fokuserer mest på er, at man:

- Slapper af i skuldre, arme og fingre (ingen hvide knoer). Især ved stående tråd er dette vigtigt!

- Tommelfingrene har ved på spidsen af styret. Derved undgår man at komme til at "hænge" hen over styret, og derved at få albuen bag skuldrene.

- Man skal stå lige over sadlen - helst ikke for langt tilbage. Primært fordi man på de hårdere timer kører men øvelsen, hvor man trækker hen over sadlen (diskussionen af denne øvelse hører en anden tråd til...). Er man fra starten af langt over sadlen, så er der grænser for, hvor langt man kan yderligere kan komme tilbage.

For medlemmer med dårlig ryg eller meget overvægtige opfordrer jeg til, at man måske hæver styret en enkelt centimet eller to mere, så man kommer op i en mere oprejst position.

Udover dette fokuserer jeg på, at man ikke, når man står op, har en gummibold i numsen. Med det mener jeg, at man ikke må stå og hoppe op og ned, for at undgå unødvendige stød i ryggen og knæene. Fokus her ligger bl.a. på at spænde godt i maven. Vandrette pedaler og knæ, der peger ligefrem er også en vigtig del i både det siddende og stående tråd.

Samtidig gør jeg også opmærksom på, at man ikke skal sidde og putte sig. Dvs. man skal kigge op, så man letter luftvejene, og hvis man føler det er meget ubehageligt at kigge op på instruktøren, så kan man rette blikket 1.5-2 meter frem foran cyklen.

Jeg har sikkert glemt enkelte forholdsregler, og de er garanteret ikke stillet op som andre ville gøre det. Håber dog, at vi kan blive enige om, at det er nogle af de vigtigste elementer i en korrekt position på cyklen. Dog skal man have i baghovedet, at det er lige så individuelt og forskelligt fra center til center (og uddannelse til uddannelse) som diverse diskussioner om bl.a. musiksmag.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld at jeg blander mig, men det har altid irriteret mig når instruktørene retter på ens kørestil, såfremt den da ikke ligefrem

er potentiel skadelig. Det er selvfølgeligt i orden at rette på begyndere, der skal til at finde sig til rette på cyklen, men når man har kørt nogle år,

finder man selv ud af hvad der føles behageligt.

Om kørestilen er optimal, er vel her ud over, heller ikke så vigtigt i spinning hvor man ikke konkurrerer om at komme først.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: Og så blander jeg mig også lige i diskussionen.

Træd varsomt med at rette på folk og hold fokus på begyndertimerne, så folk DER lærer at sidde og stå korrekt. Men vær yderst forsigtig med at rette folk på de hårdere timer. Det kan sagtens være personer, der er vant til at spinne, og derved fornærmer du rent faktisk pågældende ved at forsøge at korrigere hans eller hendes teknik. Kun hvis en nyudklækket spinner bevæger sig ind på en hård time, bør man træde til.... Men be careful for man må formode at folk på de hårde timer, ved hvordan man spinner, og altså derfor har indstillet deres cykel, som netop de mener er bedst for dem...

:laugh: Jeg er een gang blevet rettet for IKKE så længe siden endda af en anden instruktør, der tilsyneladende ikke anede hvem eller hvad jeg var. Blot fordi mit styr er lavere end han nu mente, det burde være... :laugh: Sødt af dig ven, men lav lige lidt research først og find ud af hvem, der er på timen, som var een af de hårdeste (ikke bogstaveligt talt da.... :nonono: Det var nemlig det arveste l...). Jeg blev irriteret på vedkommende og timen var en total fiasko, så pas på med den slags. Det er en ømtåeligt emne.... Men naturligvis skal man være ops på alle folks teknik..... men man skal godtnok være sikker i sin sag, før man retter på en garvet kunde...

Btw den er måske nok lidt tvetydig denne mening her, fordi det jo er klart at man skal rette på folk, men man skal bare være sikker i sin sag inden man gør det. Og nu efter at have læst tråden anden gang, kan jeg godt se, at den ikke har så meget med emnet at gøre. Sorry... :wink:

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Undskyld at jeg blander mig, men det har altid irriteret mig når instruktørene retter på ens kørestil, såfremt den da ikke ligefrem

er potentiel skadelig. Det er selvfølgeligt i orden at rette på begyndere, der skal til at finde sig til rette på cyklen, men når man har kørt nogle år,

finder man selv ud af hvad der føles behageligt.

Om kørestilen er optimal, er vel her ud over, heller ikke så vigtigt i spinning hvor man ikke konkurrerer om at komme først.

Så kunne jeg godt være sådan en instruktør, som irreterer dig, for jeg ser det som min fornemste opgave at udvikle mine medlemmer uanset om de har kørt i en uge eller i ti år.

Bare fordi en person har kørt i ti år er det jo ikke sikkert at personen får det maksimale ud af sin træning - netop fordi kørestillingen er forkert.

Den kørestilling, som personen sidder/står i er jo netop et udtryk for hvad personen er opdraget med, og som man kan se i tråden her, så er der flere forskellige opfattelser af hvad korrekt kørestilling er. Dermed kan man være forkert opdraget og sidde og tro at det man gør er det eneste rigtige, mens det i virkeligheden er forkert.

Selv om Ronaldinho er verdens bedste fodboldspiller er det vel også ok at hans træner i Barcelona retter på ham??? Vi bliver vel aldrig for gode til at udvikle os??? Manglende udvikling er i min verden lig tilbagegang.

Når det så er sagt, så kan man jo altid drøfte måden der rettes på og det med at tage individuelle hensyn. Når bare vi er derude hvor tingene ikke er skadelige, så kan jeg da godt leve med at folk ikke retter sig efter mig, men det ændrer ikke på at det er min pligt at gøre dem opmærksom på, at de ikke kører 100% korrekt (men hvem gør det??? ikke jeg...).

Derudover kan instruktøren med meget øvede ofte tillade sig at tage snakken med medlemmet efter timen. Dette giver også bedre mulighed for at uddybe tingene mere.

Hvis ikke instruktøren tager sig tid til at rette på medlemmerne - hvorfor skal han så være der??? (ja, jeg ved godt at der er også er noget der hedder motivation osv.).

Vi er da også enige i, at fokus fra instruktørens side bør være større på teknik på introhold og hold for let øvede end på hold for meget øvede. Men det fritager i min verden IKKE instruktøren for fortsat at have fokus på holdene for de meget øvede.

På holdene for de uøvede og let øvede er det ofte lidt større ting, der skal rettes, mens det på holdene for de meget øvede er bitte små detaljer.

Så jeg vil til tid og evighed kæmpe hårdt for at ALLE instruktører ahr fokus på at rette på folk uanset hvilket niveau holdet og deltagerne er på.

Link to comment
Share on other sites

Buje--> Jeg skriver såmænd også at instruktøren skal rette på medlemmerne indtil en vis grad. Jeg ved, at det er et meget ømt emne også for dig, og jeg mener også, at ser det heeeelt galt ud fx med sadlen for lavt (det spotter man jo med det samme), ja så skal der skrides ind. Det er også okay at spørge, jeg mener bare at man skal være opmærksom på, HVORDAN man tilspørger en kunde....HVis jeg fx kan se, at en kunde cykler fremragende, god teknik og jeg har set ham før, jamen så ville jeg aldrig korrigerer hans indstilling af cyklen, hvis fx hans styr var lavt. Det kommer an på omstændighedern og jeg mener bare ikke, at man skal rette på gud og hver mand, fordi man selv mener at vide, hvordan man indstiller cyklen. Det er jo forskelligt fra person til person, hvordan han eller hun ynder at have sin cykel. Så vi er dog enige på visse punkter....

Men nej jeg mener bestemt ikke, at man skal rette på folk, der kører med på en Cycling III fx eller spinning to. Kun hvis der en enkelt begynder med jamen så hjælp dem. Måske det gør mig til en dårlig instruktør i dine øjne, men det er så min vurdering af sagen. Man kan træde til hvis det ser helt forfærdeligt ud ellers ikke...Og hvis man endelig gør, så vær saglig og proper i tonen. Der kan jo være en årsag til at personen sidder, som han gør. Man skal ihvertfald være sikker i sin sag.

(Og så er den vist liiiige en tand for vildt at sammenligne os som trænere af et fodbold team, men jeg følger dig da et langt stykke henad vejen,selvom vi ikke er helt enige...)

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at det er vigtigt, at instruktøren retter på ALLE også selv om det er et de hårdere hold, MEN det er selvfølgelig på begyndertimerne, at man skal være mest efter folk. Selv om man har kørt spinning i flere år, så er det ikke ens betydende med, at man kører perfekt. Som instruktør er man der for at tage vare på medlemmerne og deres helbred, og ser man noget som kunne gå hen og være skadeligt for medlemmet, så er det da med at sig til! Men teknik og position på cyklen er meget individuelt, og der er måske en grund til at visse personer står/sidder på en bestemt måde på cyklen. For ikke at fornæme nogen, så kunne man jo starte ud med at spørge, hvorfor de kører som de gør. Jeg mener da ikke, at man fornærmer nogen ved at rette på dem! Hvorfor tror folk, at man er perfekt selv om man har kørt i lang tid?? Der er vel altid plads til forbedringer. Selvfølgelig afhænger det af, hvordan man går til situationen og korrigerer på folk. Man skal selvfølgelig ikke stå med den løftede pegefinger og hagle ned på folk, men man kan vel stikke en finger i jorden og lige se om man kan fornemme, hvilken strategi man skal bruge. Personligt ville jeg ALDRIG blive fornærmet, hvis en instruktør rettede på mig. Måske kunne det vise sig, at jeg gjorde tingene lidt lettere og bedre for mig selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvad menes der egentlig med det maksimale ? Skulle kørestillingen f.eks. have indflydelse på pulsen ?

Kørestillingen har bl.a. indflydelse på hvilke musker du bruger i dit tråd og hvordan du bruger dem.

Ved forkert kørestilling risikerer du at belaste nogle muskler ekstra, mens andre kun arbejder meget lidt.

Dermed føles arbejdet hårdt, idet det mest belastede muskler bliver trætte.

Får man derimod en mere fordelagtig fordeling af muskelarbejdet så alle muskler i højere grad belastes efter deres udholdenhed vil man kunne fastholde det samme arbejde gennem længere tid, idet de muskler der før ikke bidrog med særligt meget, nu hjælper mere på trådet.

En muskel arbejder mest effektivt i midten af dens bevægebane og dette skal der tages højde for i relation til ovenstående.

Derudover kan forkert kørestilling have indflydelse på brugen af led og risikoen for skader heri.

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er at jeg stadig ikke kan se hvorfor en kørestil skulle være mere optimal end en ande. Jeg kan forstå det i konkurrencecykling, hvor det gælder om at få den bedste kraftverførsel til cyklen, men i spinning gælder det (Ihvertfald for mig selv) vel primært om at holde en høj puls.

Nå det er sagt, er det klart at instruktøren selvfølgelig skal være velkommmen til at give gode råd, hvis man har en kørestil der kan forvolde skader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at det er vigtigt, at instruktøren retter på ALLE også selv om det er et de hårdere hold, MEN det er selvfølgelig på begyndertimerne, at man skal være mest efter folk. Selv om man har kørt spinning i flere år, så er det ikke ens betydende med, at man kører perfekt. Som instruktør er man der for at tage vare på medlemmerne og deres helbred, og ser man noget som kunne gå hen og være skadeligt for medlemmet, så er det da med at sig til! Men teknik og position på cyklen er meget individuelt, og der er måske en grund til at visse personer står/sidder på en bestemt måde på cyklen. For ikke at fornæme nogen, så kunne man jo starte ud med at spørge, hvorfor de kører som de gør. Jeg mener da ikke, at man fornærmer nogen ved at rette på dem! Hvorfor tror folk, at man er perfekt selv om man har kørt i lang tid?? Der er vel altid plads til forbedringer. Selvfølgelig afhænger det af, hvordan man går til situationen og korrigerer på folk. Man skal selvfølgelig ikke stå med den løftede pegefinger og hagle ned på folk, men man kan vel stikke en finger i jorden og lige se om man kan fornemme, hvilken strategi man skal bruge. Personligt ville jeg ALDRIG blive fornærmet, hvis en instruktør rettede på mig. Måske kunne det vise sig, at jeg gjorde tingene lidt lettere og bedre for mig selv.

Nu ved jeg ikke om den der liiiige er beregnet på mig. Skriftlig kommunikation kan være en farlig en af slagsen. Det som jeg hele tiden har pointeret er, at der er forskel på, hvordan man henvender til den pågældende. Det kan nemlig godt lyde som om, at man bare har fuldt ud fod på det hele og så går ned og retter på en hardcore cykelinstruktør med 10 års erfaring fra udlandet (bare et eksempel), så ved jeg godt hvor lille, jeg selv ville føle mig.... Og jo jeg ville blive irriteret hvis det gentog sig. Især når instruktøren har væsentlig mindre erfaring end mig, som tilfældet var. Men jeg kan så gentage mig selv igen og sige, at man bare skal være forsigtig for det kan virke irriterende på folk, der har cyklet længe....

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om den der liiiige er beregnet på mig. Skriftlig kommunikation kan være en farlig en af slagsen. Det som jeg hele tiden har pointeret er, at der er forskel på, hvordan man henvender til den pågældende. Det kan nemlig godt lyde som om, at man bare har fuldt ud fod på det hele og så går ned og retter på en hardcore cykelinstruktør med 10 års erfaring fra udlandet (bare et eksempel), så ved jeg godt hvor lille, jeg selv ville føle mig.... Og jo jeg ville blive irriteret hvis det gentog sig. Især når instruktøren har væsentlig mindre erfaring end mig, som tilfældet var.

Den var egentlig ikke beregnet specielt på dig. Nu havde diskussionen bare bredt sig til om man skulle eller ikke skulle rette på de mere rutinerede medlemmer, og så ville jeg da lige lufte min mening om det også. Jeg skriver jo også selv, at det helt og aldeles afhænger af, hvordan man henvender sig til personen på - men gør det ikke det lige meget, hvad man beskæftiger sig med? At rette på en arbejdskollega kan vel være lige så ubehageligt som at rette på et medlem.

Link to comment
Share on other sites

Den var egentlig ikke beregnet specielt på dig. Nu havde diskussionen bare bredt sig til om man skulle eller ikke skulle rette på de mere rutinerede medlemmer, og så ville jeg da lige lufte min mening om det også. Jeg skriver jo også selv, at det helt og aldeles afhænger af, hvordan man henvender sig til personen på - men gør det ikke det lige meget, hvad man beskæftiger sig med? At rette på en arbejdskollega kan vel være lige så ubehageligt som at rette på et medlem.

Nuvel...Delte meninger omkring sidste linie, men det gider jeg ikke kommentere mere på.

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer med albueproblemer. En muskel på oversiden af underarmen er stram og giver en øm albue. Muskelspændngen fortsætter op i skulderen og om i ryggen.

Jeg har selvfølgelig drøftet problemet med min massør, og han vil ikke frikende spinning som årsag.

Jeg kører også mtb og så er der selvfølgelig musen også.

Er der nogen af jer instruktører der har et godt råd til, hvordan jeg skal eller ikke skal gebærde mig på spinningcykel (og mtb) for at afhjælpe skaden.

Tak for hjælpen. Per

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er at jeg stadig ikke kan se hvorfor en kørestil skulle være mere optimal end en ande. Jeg kan forstå det i konkurrencecykling, hvor det gælder om at få den bedste kraftverførsel til cyklen, men i spinning gælder det (Ihvertfald for mig selv) vel primært om at holde en høj puls.

Nå det er sagt, er det klart at instruktøren selvfølgelig skal være velkommmen til at give gode råd, hvis man har en kørestil der kan forvolde skader.

Nu skal jeg med det samme sige, at jeg langt fra er ekspert på området og ikke kan redegøre detaljeret for min lærdom, men referere til hovedtrækkene i det vi fik ind på vores kursus med Henrik Withen og Chris Macdonald.

Jo bedre kørestil du har, des mere kraft kan du overføre til pedalerne = des mere energi producerer du = effektiv træning.

Det er også kørestilen, der f.eks. sikrer at du bruger energien til dynamisk arbjede og ikke stationært arbejde, hvilket jo er meningen med at cykle.

Mht. puls er det langt fra et entydigt måleinstrument der kan bruges.

På Nike convention i år lavede Lars Nybo en test der viste noget omkring varmestress. Her så vi bl.a. hvordan pulsen falder MARKANT når sveden får lov til at fordampe fra huden i stedet for at dryppe (ved at ventilere luften omkring den der cykler).

Høj puls er, som jeg ser det, ikke et mål i sig selv, men alligevel kan det i nogen udstrækning bruges som målestok, da forholdene tit er tæt på de samme i en spinning sal. Men ting som temepratur og luftcirkulation spiller også ind.

Men en 100% korrekt kørestilling er bestemt heller ikke nødvendig - det har jeg ikke selv. Men kun ved at fortælle medlemmerne hvad de kan forbedre, kan de selv træffe valget, om de vil ændre deres vaner, for har man kørt med en bestemt stil i længere tid, så vil det tage tid inden man får øget effekt i pedalerne, da man først skal vænne kroppen til den nye teknik.

Omvendt er jeg 100% sikker på at findes MASSER af eksempler på deltagere, der kører MEGET forkert selv om de har kørt spinning i adskillige år. Det gør dem på ingen måde dårlige. De har nok bare aldrig fået den rette vejledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne selvfølgelig starte med at skrive, at det er ligemeget om instruktørerne retter på

medlemmernes køreteknik, hvis instruktørerne laver statiske øvelser på cyklen eller øvelser der ikke er

hensigtsmæssige rent bevægemæssigt. MEN! uanset om timen er en basic-time, en distance-time eller interval-time, så vil jeg ALTID rette/kommentere et medlems køreteknik. Selvom medlemmet kører på en spinning 2-time, er det ikke ensbetydende med at personen har en god køreteknik.

Som instruktør er det derfor vigtigt at kende til biomekanikkens verden omhandlende hvordan mekanik anvendes på

den levende menneskekrop. Det er samtidig vigtigt at kende forskel på skadelige og hensigtsmæssige bevægelser inden man retter på medlemmernes køreteknik.

På mine timer forklarer jeg meget kort de mest basale retningslinjer for korrekt arbejdsstilling på en spinningcykel:

- varier grebet på styret

- lad være med at hvile kroppens vægt på styret

- hold håndleddene strakte

- ret ryggen både i den siddende og stående position

- arbejd ud fra centrum af cyklen - og kom aldrig ud i yderpositioner - hverken frem eller tilbage

- afslappet i nakke/skuldre

- let bøjning i albueleddet

- og så bruger jeg tid på at rette folks styr- og saddelhøjde inden timen starter!

VH

Ulrik

PS: Jeg fandt i The Times fra den 15/1 2005 følgende omkring nyligt

opdagede skader indenfor spinning:

David Johnson, who runs the Bristol Orthopaedic and Sports

Injury Clinic, has conducted research showing that

activities such as Spinning, jogging and step cause a

condition called patellar tendonitis, a knee-tendon

inflammation causing pain at the front of the knee. In

high-impact activities such as jogging on hills, he

found that the cause is the foot landing hard.

In Spinning, it is often that the height of the

bicycle seat is set incorrectly. If it is too low, the

knee is more bent as it revolves, so the muscles have

to work harder, straining the kneecap and tendons. And

if the handlebars are too low, people often experience

back pain. The solution is to adjust the bike

correctly and to make the exercise regimen varied and

less intensive. Once patellar tendonitis has set in,

it is hard to treat. Johnson says that stretching,

anti-inflammatory drugs, massage and ultrasound can

help — but if not, surgery may be necessary. “Sweden

and some US states have big public education campaigns

to ensure that people prepare properly for exercise,”

he says. “We may have to do the same.”

Saddling up for trouble

Denise Miller, a fitness instructor from Bournemouth,

runs Spinning sessions, but she had to pull out a year

ago when she realised that it was the exercises that

were causing her lower-back pain.

“It was particularly the exercise where you come out

of the saddle, lean forward and pedal at high

intensity,” she says. “The pain started within three

months of doing two to three sessions a week.”

Miller, who now teaches a modified, low-intensity

version of Spinning, says she believes sessions of 45

minutes are fine, but an hour or over is too much.

She was treated by Wendy Carr, a sports therapist from

New Milton in Hampshire. Carr also has real worries

about the activity; when she tried some of the

out-of-saddle exercises her knees hurt straight away.

“I’ve heard people in the fitness industry say that

anyone teaching Spinning two to three times a week

will end up with knee problems in a couple of years,”

she says.

“I think it’s younger people who are especially at

risk — because there’s such a buzz to it and it’s such

a good way of losing weight. The older ones tend to be

wiser.”

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

Miller, who now teaches a modified, low-intensity

version of Spinning, says she believes sessions of 45

minutes are fine, but an hour or over is too much.

She was treated by Wendy Carr, a sports therapist from

New Milton in Hampshire. Carr also has real worries

about the activity; when she tried some of the

out-of-saddle exercises her knees hurt straight away.

I’ve heard people in the fitness industry say that

anyone teaching Spinning two to three times a week

will end up with knee problems in a couple of years,”

she says.

“I think it’s younger people who are especially at

risk — because there’s such a buzz to it and it’s such

a good way of losing weight. The older ones tend to be

wiser.”

:blink: Oh no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share