Fedtprocent via. elektronisk badevægt


SSdk
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har lige købt mig en vægt i Jem & Fix, der foruden vægt også viser fedtprocent og væskeprocent.

Man skal indstille køn, alder og højde forinden.

Jeg er mand, 20år, 178cm og vejer 82kg (ifølge vægten hvilket vidst er meget korrekt)

Den siger dog at jeg har en fedtprocent på 27% hvilket jeg synes er meget, men har den ret?

Javis har jeg fedt på kroppen, kan sagtens få fat på en god sæk flæsk rundt om maven, men er samtidig også muskuløs bygget.

Nogen der erfaringer med fedtprocent? Kan det passe meget godt til 20 år, 178cm og 82kg?

Måske nogen kan fremvise billede af en mand i samme alder med samme fedtprocent? Har desværre ikke selv nogen kamera.

Edited by SSdk
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har lige købt mig en vægt i Jem & Fix, der foruden vægt også viser fedtprocent og væskeprocent.

Man skal indstille køn, alder og højde forinden.

Jeg er mand, 20år, 178cm og vejer 82kg (ifølge vægten hvilket vidst er meget korrekt)

Den siger dog at jeg har en fedtprocent på 27% hvilket jeg synes er meget, men har den ret?

Javis har jeg fedt på kroppen, kan sagtens få fat på en god sæk flæsk rundt om maven, men er samtidig også muskuløs bygget.

Nogen der erfaringer med fedtprocent? Kan det passe meget godt til 20 år, 178cm og 82kg?

Måske nogen kan fremvise billede af en mand i samme alder med samme fedtprocent? Har desværre ikke selv nogen kamera.

Så vidt jeg ved, er disse vægte noget upræcise, grundet noget med nogle elektriske impulser, som giver et upræcist svar. Så dette skal du nok ikke hænge dig så meget i, det mest præcise skulle eftersignende være en af de gammeldags fedttænger.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder også lidt voldsomt.

Jeg selv er 22, 174cm og 80 kg. Har også lidt fedt på kroppen, i og med jeg er igang med at tabe mig. Men jeg har målt min fedtprocent på 3 forskellige.

1. badevægt

2. vægt i hardwork studio

3. fedtprocentsmåler man holder i hånden.

Jeg har fået 3 forskellige svar

1. 23,7%

2. 19,8%

3. 18,3%

Men hvor meget min fedtprocent er ved jeg virkelig ikke, men det skulle være et meget godt måleværktøj så længe det bare er den samme metode man bruger hver gang. Så du kan se om det går op eller ned, for hvis det er den samme vægt, måler den jo på samme måde :bigsmile::bigsmile:

Det er bare mine erfaringer med %'erne :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vi siger faktisk at de elektroniske impulser er forholdsvis nøjagtige.

Husk også at tænke på, at det essentielle er ikke fedtprocenten i sig selv, men differencen i den næste gang du vejer dig. :wink:

Ja nemlig :4thumbup:

Det var faktisk dér jeg gerne ville hen med mit spørgsmål, altså selvom mit fedtprocent ikke er på 27%, så kan jeg vel bruge den til at måle fremgang/tilbagegang på?

For det kan da godt være at den ikke er nøjagtig, men den måler vel på samme måde hver gang?

- Jeg har nemlig målt mig flere gange over dagen idag, og den er kun svinget helt lidt (+/- 0.3%)

Tak for de gode svar :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

der er en række betingelser der skal være opfyldt hver gang for at sikre sig mere præcise mål..

Jeg husker desværre ikke lige proceduren på stående fod, men det er noget med, væske og elektrolyt balancen, afhængigt af sidste måltid, hvornår du har trænet sidst mm..

Stubbe kan garanteret huske det i hovedet, ellers må jeg vel selv rode lidt for at finde nogle noter om det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er noget med at målingen bliver bedst hvis du er

Fastende (vil sige ingen mad 3 timer inden målingen).

Har været på toiletbesøg og få tisset af.

Ingen hård motion 10 timer inden.

Det kræver min diætist hvertfald jeg har gjort inden målingen.

Så det vælger jeg at gøre :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er noget med at målingen bliver bedst hvis du er

Fastende (vil sige ingen mad 3 timer inden målingen).

Har været på toiletbesøg og få tisset af.

Ingen hård motion 10 timer inden.

Det er fuldstændig rigtigt.... :4thumbup:

Det er vigtigt, at man gør de samme ting hver gang, ellers bliver resultaterne ikke ensartede/standardiserede, og hvis de ikke bliver det, kan du ikke bruge dem til meget....

Det er et elektrisk signal vægten sender gennem din krop, så kan den måle, hvor meget elektricitet, den modtager igen.... og fordi fedt, knogle og muskler har forskellige densiteter og dermed elektrisk modstand, kan den sige noget om vægten.

Pga. af det, skal man tage højde for de ting, Powernap nævner... samt væskeindtag... og elektrolytbalance!

Problemet er nogle vægte, står du bare op på, så den sender gennem benene... Og som vi alle ved fra fysik, vil strøm finde den korteste vej, så det vil sige, den kun måle strøm gennem benene! Dermed ikke specielt præcis, fordi den gennemsnitlige fedt/muskelmasse i benene er sjældent et godt mål for resten af kroppen! :rudolph:

Det mest præcise imo vil være fra arm til ben...., hvis man ellers ikke er fuldstændig asymetrisk bygget

Jeg ville også helt klart fortrække fedttangen, der også er svært at arbejde med, fordi man skal tage fat 100% ens hver gang, for at standardisere testene. Iøvrigt syntes jeg, spejlet og før efter fotos siger rigtig meget...!

Hvad skal du iøvrigt bruge det til...?

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Som der nævnes er om morgenen efter toilet besøg og før der indtages mad og drikke et godt tidspunkt. Helst ikke hård motion dagen inden. Ved ændringer i energiindtag og derved i kropsvægt og komposition skal måleresultaterne tages med forbehold da det kan ændre væskebalancen i kroppen. Ligeledes hvis man for eksempel går på en kulhydratfattig diæt selv med samme enegiindtag betyder det en relativ stor ændring i kropsvæske og derved stor forskel i målinger. Det skyldes at det er mængden af væske i kroppen som estimeres og derved via nogle beregninger angives fedtmassen.

Kan ikke huske hvor gode ben til ben impedans målinger er, men arm til arm er ret gode, altså mere præcise end fedttang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share