Vitaminpiller


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser normalt 1 multivitamin pille, eller hvad der nu ellers bliver anbefalet på pakken, men efter at der har været en del fokus herinde på vitaminer tænkte jeg om det egentlig er nok. Er mit vitaminbehov større end den anbefalede dosis og vil det derfor var en fordel at spise f.eks. 2 multivitaminpiller for at være dækket godt ind?

Link to comment
Share on other sites

Der er megen snak omkring optimale doser af vitaminer, men ingen evidens for at vi har brug for større mængder pga vi træner. Men som med så mange andre tilskud, så er manges holdning better safe than sorry.

Personligt, vil jeg mene at en multivitamin, samt en varieret kost er rigeligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er megen snak omkring optimale doser af vitaminer, men ingen evidens for at vi har brug for større mængder pga vi træner. Men som med så mange andre tilskud, så er manges holdning better safe than sorry.

Ja jeg ville umiddelbart også tage to piller for at være "dækket ind". Problemet med nogle typer vitaminer er at man ikke bare tisser det overskydende ud og den store mængde vitamin kan derfor gøre mere skade end gavn.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ville umiddelbart også tage to piller for at være "dækket ind". Problemet med nogle typer vitaminer er at man ikke bare tisser det overskydende ud og den store mængde vitamin kan derfor gøre mere skade end gavn.

Umiddeltbart kan jeg ikke huske nogensinde at have set en multivitamintablet, hvor det ikke er fuldstændigt sikkert at tage 2 piller, hvis man ellers er sund og rask.

Videnskaben mener typisk at hvis man bare spiser sundt, varieret og efter anbefalingerne (som så i øvrigt kun meget få gør) så er der ingen grund til at tage vitaminpiller, men dette er en sandhed med modifikationer. For gennemgår man de videnskabelige artikler så vil der i abstractet typisk stå dette, men når man nærlæser artiklerne så mener forfatterne at der kan være en række problemer og nogle bør supplementere. Personligt indtager jeg 1-2 multivitaminpiller per dag.

I allerværste fald er det spild af penge, men der er ingen problemer med overdoser.

Link to comment
Share on other sites

Umiddeltbart kan jeg ikke huske nogensinde at have set en multivitamintablet, hvor det ikke er fuldstændigt sikkert at tage 2 piller, hvis man ellers er sund og rask.

Fuldstændigt sikkert at tage 2 piller.....?

Ja det er sikkert ikke noget man falder død om af at gøre, men spørgsmålet er bare om det er det mest optimale..

Desværre er det ikke så enkelt, så man kan gå efter regelen -jo mere af det gode, jo bedre.

For vitaminer er ikke ubetinget godt.

Og der er stor tvivl om hvilke doser og hvilken sammensætning der er den mest optimale, bare kig på variationen på forskellige mærker.

Og ofte kræver de enkelte vitaminer mange andre stoffer til at udføre de forskellige gavnlige processer.

Personligt gør jeg det, at jeg spiser så meget økologisk mad som muligt, hvori der er et højere vitamin og mineral indhold.

Jeg suplerer maden med forskellige olier da min kost er forholdsvis fedtfattig.

De dage jeg føler at jeg ikke har været dækket ordentligt ind gennem min kost tager jeg en vitamnpille.

Ellers ikke...

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Fuldstændigt sikkert at tage 2 piller.....?

Ja det er sikkert ikke noget man falder død om af at gøre, men spørgsmålet er bare om det er det mest optimale..

Desværre er det ikke så enkelt, så man kan gå efter regelen -jo mere af det gode, jo bedre.

For vitaminer er ikke ubetinget godt.

Og der er stor tvivl om hvilke doser og hvilken sammensætning der er den mest optimale, bare kig på variationen på forskellige mærker.

Og ofte kræver de enkelte vitaminer mange andre stoffer til at udføre de forskellige gavnlige processer.

Personligt gør jeg det, at jeg spiser så meget økologisk mad som muligt, hvori der er et højere vitamin og mineral indhold.

Jeg suplerer maden med forskellige olier da min kost er forholdsvis fedtfattig.

De dage jeg føler at jeg ikke har været dækket ordentligt ind gennem min kost tager jeg en vitamnpille.

Ellers ikke...

Der findes en upper limit (den mængde som stadig regnes for fuldstændig sikker). Denne er langt større end den normale ADT/RDA anbefaling.

Ingen kender det optimale indtag og ingen ved om det er en fordel at tage vitaminer når man har en optimal kost (som så praktisk ingen har). En god kost bør dog altid være første prioritet, men selv her ville jeg alligevel supplere med en vitaminpille eller måske endda to.

Link to comment
Share on other sites

:blink: hvad nu hvis man ikke kan tåle nødder og fisk ???

er det så overdrevet at tage 2000 mg omega-3 dagligt oveni en alm vitamin pille ???

Der er ingen omega-3 i en alm. vitaminpille. Og 2000 mg er ikke specielt meget når man ikke spiser/tåler fisk. Jeg går ud fra at det ikke er fiskeolie du tager, men noget hørfrøolie eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

:blink: hvad nu hvis man ikke kan tåle nødder og fisk ???

er det så overdrevet at tage 2000 mg omega-3 dagligt oveni en alm vitamin pille ???

Kan du heller ikke tåle ørred og laks?

Jeg ved at omkring halvdelen af alle fiskeallergikere tåler disse arter, som er en god kilde.

Hvilken slags omega-3 tager du? (hvilken omega 3 kilde)

Link to comment
Share on other sites

Personligt gør jeg det, at jeg spiser så meget økologisk mad som muligt, hvori der er et højere vitamin og mineral indhold.

Hmm. Jeg spiser selv så økoloisk som muligt, men er ret skeptisk overfor at det skulle være sundere på den måde du beskriver. Jeg mener endda at have set et par forsøg, hvor man ikke har kunnet finde nogen forskel med undtagelse af et obskurt mineral. Har du nogle links?

Det eneste jeg har hørt (men det kan selvfølgelig også være en and) er, at fedtet i økologisk mælk ikke skulle være så usundt. Den kommer i to varianter: at fedtmolekylerne er lange og derfor ikke kan optages så godt (det er så ikke økologien, men at den ikke er homogeniseret) og at der ikke er bundet nær så meget gift til fedtet. Som sagt stoler jeg ikke engang rigtigt på disse to udsagn...

Link to comment
Share on other sites

Han skrev "oveni", bare for at udrede misforståelsen

Jeg forstår ikke din kommentar.

Min kommentar var jo netop et svar til, at oveni er fuldstændigt ligegyldigt da vitaminpiller ikke indeholder omega-3. Og det at tage omega-3 sammen med en vitaminpille er heller ikke et problem så forklar venligst.....

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share