Partielle reps


henrikf
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om dette er et dumt spørgsmål, men er der nogen ide i at tage partielle reps ?

I mange øvelser virker det som om det kun er en meget lille del af bevægelsen, der egentlig træner den muskel man ønsker, til gengæld er det andre muskler der sætter begrænsingen på

antal reps.

Et eksempel kunne være chin-ups hvor det, i hvertfald for mig, virker som om det er

de første få centimeter man hæver sig der går i lats. Til gengæld er det biceps der sætter

begrænsingen på hvor mange reps man kan fuldføre. Hvis man nu kun hævede sig de første få centimeter, kunne man derfor tage flere reps, og træne lats mere.

Et andet eksempel kunne være bænkpres, hvor der virker som om det kun den første del af den opdagående bevægelse, der går i brystet, meden resten går i triceps som i sidste ende vil sætte begrænsninge på antal reps.

Jeg kan selvfølgelig godt se at partielle reps, så vil gøre øvelserne mere til isolationsøvelser, end til basisøvelser,

Link to comment
Share on other sites

Partiel reps er generelt kun noget man bruger indenfor styrketræning, da man kan træne et specifikt område af løftet, fx i toppen af dødløft eller toppen af squat etc.

Til muskelopbygning bruger man det ikke, i hvert fald sjældent jeg høre om det indenfor BB verdenen, men så igen, jeg kender ikke hele BB verdenen så hvorfor ikke.. Prøv dig lidt frem..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share