six-pack nu!!


candy-man
 Share

Recommended Posts

Er det egenlig muligt for alle at få six-pack. Eller er det en myte. Jeg personligt har meget svær ved at få vaskebrædt. Men hvad skal man gøre for at synlig gøre dem. Nogen de snakker om at man skal have tynd hud, hvad det så end må betyde. Hvad skal jeg gøre for at få min drøm til at gå i opfyldekse...

Jeg spiser sundt. Lige i øjeblikket er jeg på eca for at få min fedt procent ned.

mit program ser således ud:

Mandag:

Ryg, biceps, mave

tirsdag

bryst, triceps,

onsdag

floor hockey

torsdag

pump

lørdag:

skulder, mave, 4,8 km løb

Kan det betale sig at træne mave to dage i træk, så jeg også har mave tirsdag. musklerne skal jo også have hvile.

Link to comment
Share on other sites

til slikmanden :) :

alle kan få et vaskebræt (kvinder har dog lidt sværrere ved det end mænd) meget kortfattet handeler det om at få nogle store mavebøffer og en lav fedtprocent. desto større mavebøffer du har, desto større fedtprocent kan du tillade dig at have.

På getbig har der været en del snak om mavemusklerne, så du vil måske søge lidt i indlæggende derovre. Derudover har JS lavet en glimrende artikel om mavetræning til getbig.

yderligere børe du kigge på din kostplan, du kan igen tage en kigger i artikel arkivet på getbig.

mht at træne mave to dage i træk: det viljeg nok ikke gøre hvis jeg kunne undgå det. to gange om ugen burde være nok.

Link to comment
Share on other sites

Lousie: hehe, nej det er vel egentlig rigtigt at i ikke har så meget fedt der (eller måske rettere tendens til det), heldige asner ;)

jeg tænkte faktisk mere på opbygningen af den nødvendige muskelmasse, det er jo ikke en statshemlighed at mænd lettere opbygger muskelmasse end kvinder. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jast og Louise - det er først og fremmest kvindens udgangspunkt hvad angår både fedtprocent (der er ca. dobbelt så høj som gennemsnitmænds) og muskulatur (som fra hoften og op er mindre end g-mænds), som gør, at kvinden er længere om at tillægge sig vaskebrædt ved målrettet træning. Hastigheden af muskeltilvæksten & fedttabet afhænger mere af træningen og kosten end af kønnet (efter min bedste overbevisning).

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle vi lige korrigere..

det kan godt være at gennemsnitsmanden har en lavere fedtprocent end gennemsnitskvinden, men hvis vi ser på mængden af fedt (kg) har de to køn omtrendt lige mange kilo inden for rammen af de generelle anbefalinger for en "normal" person plus minus et par kilo.

Kvinder har en generel tendens til at tabe fedtet på maven som et af de første steder, hvor i mod mænd lige til det sidste må døjes med elskovshåndtagene - derfor kan man ikke konkludere at mænd hurtigere eller bedre end kvinder opnår et væskebræt.

Fra naturens hånd har de fleste mænd ofte en længere m. rectus abdominis på grund af en større torso og deraf også ofte en ekstra opdeling i mavemuskulaturen (heraf six-pack da mænd som regel har 3 senestrøg på tværs af den lige mavemuskulatur og linea alba som dermed opdeler denne i sin karakteristisk form - kvinder har der i mod ofte en "four"-pack og deraf ikke nær så en markant mavemuskulatur) At kvinder ikke bygger mavemuskler nær så godt som mænd - HA!! SELVFØLGELIG GØR VI DET - det er bare ikke nær så mange kvinder der har et ønske eller specifikt træner deres mavemuskler med tung vægt - det anses nu engang ikke specielt feminint at have en voluminøs six-pack!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu, at selvom vi har det samme antal kg. fedt, så har kvinden en tendens til subcutant fedt, hvor en større procentdel af mandens fedt gemmer sig intraabdominalt. Når et bestemt antal kg fedt fordeles udover to personer med forskellig højde, vil den laveste synes fedest. Men vi er da enige om, at manden bøvler noget med elskovshåndtagene :)

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at en normal gennemsnits kvinden primært har subcutant fedt (bare tag brysterne for et eksempel!!), men stadigvæk ... kvindens mængde af subcutant fedt på selv maven (for det var jo den region vi snakkede om ;)) er ringe i forhold til f.eks. benene - og i forhold til mandens mængde af subcutant fedtvæv i maveregionen modsvarer de to hinanden meget godt - ergo, mænd og kvinder kan lige "let" få en six-pack (...medmindre man altså har født tre børn - den generelle undskyldning!!! :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fa'en har jeg så ikke en sixpack som kan ses? :cries: (ingen svar nødvendige - jeg ved det godt...) Den kan mærkes, men det er jo kun mig selv der har fornøjelse af det. Skal man virkelig have fedt%en ned under ca. 12 (skønnet ift. min nuværende) som jo ligger langt under kvindens normal? Det betragter jeg ikke som "lige så nemt som mænd" :unsure:

PS: jeg har ikke født 3 børn :)

Link to comment
Share on other sites

En generel regel siger, at når din fedt% (kvinder) ligger under 17% så kan dine mavemuskler ses, når den når under 15% begynder de at være tydeligt afgrænset med en ringe mængde fedt, dine skrå mavemuskler vil også fremstå tydeligt!! Ved 12% er din mave stenhård!

Med min nuværende 17,5% har jeg et flot vaskebræt - tydelig six-pack og faktisk også med en fin afgrænsning til de øverste skrå mavemuskler.

Måske er den ikke så præcis den fedtmålingsteknik du benytter?!!

Link to comment
Share on other sites

Joeh, den sidst foretagne er en 7-punkts måling med tang, som inkluderer højde, vægt, diverse omkredse m.v. Jeg tror selv det er den mest realistiske med 18,9 %. Jeg kan da se overgangen fra m. rectus til m. obliques abd. Med diverse impedansmålere og standard-målebåndstest (fx her fra sitet) er jeg oppe på +30% <_<

Men min absolutte fedtmængde skal lige ses i lyset af min BW på 78 kg kontra højde 174 cm. Det giver jo lidt flere kg fedt der skal fordeles under huden :)

Link to comment
Share on other sites

7-punkts målingen er efter min mening heller ikke særlig nøjagtig, medmindre det er en ekspert som udfører den (og ikke bare receptionisten nede i det lokale fitnessstudie), samme person skal også have udført målingen gentagne gange på dig for at "lære" din elasticitet i huden at kende. Specielt kvinder er "dumme" til at få taget måling med en tang, da vi f.eks. under vores menstrution eller under æggeløsning kan have en stor væskeretention i underhuden, som kan påvirke målingen med flere procent.

Link to comment
Share on other sites

AF>

Det lyder meget realistisk med din egen vudering af din fedt% når du kan se din lige mavemuskulatur - smid 2 kg fedt, så vil du nærme dig de 17% og kunne ane lidt mere og få en flot markering af din rectus abdominis

Link to comment
Share on other sites

Hende, som målte den var en idrætsuddannet "fitnesskonsulent", som mit firma har ansat for vi lever længe nok til at hæve vores pension :) Hun foretager tangmålinger x flere om dagen (og virkede som om hun kunne håndværket, især i forhold til når jeg står og fedter med det selv). Mhp. fedttab - I'm working on it :bounce:

Har aldrig prøvet seriøs cutting før, og det er svært for mig at være organiseret med madvanerne <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem et par år forsøgt at genvinde mit vaskebræt, jeg er gammel svømmer, så det har været der. I to år forsøgte jeg med intens styrketræning og stortset alle de forskellige maveøvelser der findes, og resultaterne udeblev ikke, jeg blev enormt stærk i maven. Men musklerne blev ikke synderligt mere tydelige....

Jeg er nu begyndt at løbe og og det sidste 1/2 år har jeg ikke rørt en vægt eller benyttet en maskine. Men til gengæld har alt den fedtforbrænding resulteret i en meget markeret mave. Mit bedste råd er en kombination. Hvis man skal kunne se dine mavemuskler tydeligt, skal det der fedt væk....

God fornøjelse, og husk ting tager tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en god fedt procent at ligge på. Når man er en M, 177 cm, 22 år. Jeg arbejder i øjeblikket kraftigt, m at få min fedtprocent ned. Jeg har nemlig svært v at vurdere det via vægten, da jeg vejer temlig meget pga min muskelmasse. Når folk vurdere hvor meget jeg vejer vurdere de altid en 10-15 kg mindre en hvad jeg egentlig vejer :error1:

Link to comment
Share on other sites

candy-man> en generel god fedtprocent for en mand er omkring 6%, så er du flot markeret - det er cirka det niveau som man finder inden for fitness - bodybuildere går så langt som til mellem 1½-2% fedt

Mette-musen> Mine muskler er meget tydelige (jeg kalder det blomkålsmuskler, fordi de buler helt vildt) Generelt har jeg utroligt let ved at bygge masse på min mavemuskulatur - jeg er faktisk først begyndt at træne rigtigt mave inden for den sidste måned og er blevet nødt til at holde igen, da de næsten er blevet for store, specielt mine eksterne skrå mavemuskler responderer virkeligt godt. Så på nuværende tidspunkt er min mavemuskulatur faktisk fuldt på højde med den du finder hos mange mænd (ikke specielt feminint!!!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at have oplevet at en fedt% på 9-10% for en mand giver en gennemført flot markering, mange har stadigvæk et rimeligt lag fedt på ryggen og på maven, deres vaskularitet er ikke specielt udtalt og overgang mellem musklerne stadivæk ikke defineret. Men under de 8 % - så er du ved at være der!!! (...men det er jo også min erfaring og generelt så er fedtmålinger ikke så pålidelige så brug hellere spejlet og målebåndet)

Link to comment
Share on other sites

>Angel

Nej, men jeg snakker heller ikke om at være ripped, men umiddelbart lyder det heller ikke som Candy-mans mål...? Omkring de 9%, med udviklede abs skal der tilføjes, burde han få sit vaskebræt!

Men hvis man vil være helt shredded, med meget udtalt vaskularitet, så har du helt ret, så skal man under de 8%!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share