Skal der trædes tungt eller...?


Jawer
 Share

Recommended Posts

Jeg vinterspinner med henblik på at holde grundformen vedlige her i vinterperioden.

Men samtidig vil jeg gerne sikre mig at holde og gerne forbedre styrken og udholdenheden i benene.

Skal der trædes tungt eller hvad er det mest optimale?

Hvad giver det at køre meget tungt? Der er enkelte i centeret der i løbet af timen kører helt uden for instruktørens program og kun sidder og kører så tungt at benene dårligt går rundt. Hvad gør det godt for?

/Jawer

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer lidt an på hvad dit formål er. Hvis det er for fx at være klar til landevejscykling, når vejret engang bliver til det, så er udholdenhed vigtigere end styrke.

Hvis man træder meget tungt, så er det mere styrketræning end kredsløbstræning man er ovre i. Det kan selvfølgelig også være fint, hvis man gerne vil have mere styrke og det ellers bliver gjort rigtigt. Jeg har dog også selv lagt mærke til en enkelt person i mit center, der kører ekstremt tungt siddende hver gang og det kan bestemt ikke være specielt sundt for hendes knæ. Jeg prøver selv at holde belastningen forholdsvis lav når jeg sidder for at skåne mine glas-knæ.

Hvis det med styrken er vigtigt for dig, så kunne du jo evt. overveje at køre timen efter instruktørens program (hvis det ellers er fornuftigt :wink:) for at opbygge udholdenhed og så kombinere med decideret styrketræning for benene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vinterspinner med henblik på at holde grundformen vedlige her i vinterperioden.

Men samtidig vil jeg gerne sikre mig at holde og gerne forbedre styrken og udholdenheden i benene.

Skal der trædes tungt eller hvad er det mest optimale?

Hvad giver det at køre meget tungt? Der er enkelte i centeret der i løbet af timen kører helt uden for instruktørens program og kun sidder og kører så tungt at benene dårligt går rundt. Hvad gør det godt for?

/Jawer

Jeg synes, det er spild af tid at sidde efter spinning-timen og køre helt vildt tungt. Så hellere gå over og lave tung bentræning i styrketræningsmaskinerne, når man nu er i et træningscenter. Der er en hel masse muligheder for at overbelaste forskellige støttemuskler i ryg, skuldre, arme, nakke osv. når man vrider sig afsted på en spinnercykel i det meget tunge gear. Arbejdsstillingen er jo ikke optimeret til det. Så hellere over dér hvor ergonomien er designet til det.

Jeg synes hellere, tiden skal bruges på spinnercyklen til at få det optimale watt pr pulsslag output. Dvs. find et tempo mellem 90 og 120 rounds pr minute, og optimér derefter modstanden, sådan at effekten er optimal i forhold til, hvad du kan klare (altså, ift. hvad din målsætning for pulsen er).

Dét er god cardiotræning på spinningcyklen.

Ekstrem høj kadance med næsten ingen modstand på, siger mig heller ikke det store. Måske kommer pulsen højt op dér, men kroppen bliver ikke rykket så meget i og med at effekten ikke er så høj..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vinterspinner med henblik på at holde grundformen vedlige her i vinterperioden.

Men samtidig vil jeg gerne sikre mig at holde og gerne forbedre styrken og udholdenheden i benene.

Skal der trædes tungt eller hvad er det mest optimale?

Hvad giver det at køre meget tungt? Der er enkelte i centeret der i løbet af timen kører helt uden for instruktørens program og kun sidder og kører så tungt at benene dårligt går rundt. Hvad gør det godt for?

/Jawer

det med at cykletungt lyder godt nok ikke særlig smart, for mig lyder det som en god måde at smadre sine knæ på.

du bør selvfølgelig spinne hvis du vil holde grundformen, men udover det, så træn benene på normal styrketrænings vis.

Link to comment
Share on other sites

Som halvstor knægt trænede jeg i de farefulde vestjyske alper ved Lemvig, på en 3-hjulet handicapcykel, der var tung som bare pokker at træde. Derfor ved jeg, at det at køre tungt først og fremmest styrker benmusklerne. Konditions-mæssigt foretrækker jeg en god gang interval-træning med den højest mulige puls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg vinterspinner med henblik på at holde grundformen vedlige her i vinterperioden.

Men samtidig vil jeg gerne sikre mig at holde og gerne forbedre styrken og udholdenheden i benene.

Skal der trædes tungt eller hvad er det mest optimale?

Hvad giver det at køre meget tungt? Der er enkelte i centeret der i løbet af timen kører helt uden for instruktørens program og kun sidder og kører så tungt at benene dårligt går rundt. Hvad gør det godt for?

/Jawer

Formålet med en spinningtime (cykling i SATS :smile: ) er at tilbyde en alsidig, varieret træning. Jeg mener bestemt ikke at det er sundt at køre så tungt at man ikke kan træde en runde uden at hakke, men du skal ikke gå udenom de tunge intervaller og ej heller de tempofyldte.

Ja det er usundt at køre dobbelttakt, eller hurtigere, uden modstand, men med den rette modstand kan du virkelig rykke nogle grænser.

Du bør med andre ord ikke gå udenom hverken tungt eller hurtigt arbejde, men heller ikke overdrive det

Link to comment
Share on other sites

Formålet med en spinningtime (cykling i SATS :smile: ) er at tilbyde en alsidig, varieret træning. Jeg mener bestemt ikke at det er sundt at køre så tungt at man ikke kan træde en runde uden at hakke, men du skal ikke gå udenom de tunge intervaller og ej heller de tempofyldte.

Ja det er usundt at køre dobbelttakt, eller hurtigere, uden modstand, men med den rette modstand kan du virkelig rykke nogle grænser.

Du bør med andre ord ikke gå udenom hverken tungt eller hurtigt arbejde, men heller ikke overdrive det

Nemlig variation er nøglen til success i mange af livets aspekter, men især spinning og race :superman:

Det kan være rigtig godt at bruge vinteren til at træne dine svagheder, eller styrketræne med rigtige vægte, bare du ruller før og efter så du bevarer farten i benene :devil:

Jeg bruger spinning som det det er .... rigtig god interval træning, dvs. jeg kører med på instruktørens program - det er også sjovest for både dig, og instruktøren.

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share