HST kontra klassisk fullbody


henrikf
 Share

Recommended Posts

Jeg har hidtil kørt et klassisk fullbody program med 3-4 sæt i basisøvelserne, men synes nu det er på tide at prøve noget nyt.

HST virker umiddelbart som et program der opfylder de krav jeg stiller, nemlig at det er simpelt,

fullbody og kompakt (Tager ikke oceaner af tid at gennemføre).

Men kan det et program hvor man kun kører 1-2 sæt af hver øvelse, virkeligt konkurrere med det klassiske fullbody program ?.

Programmet burde kunne gennemføres på ca. den halve tid af mit nuværende program, hvis jeg holder mig til 8-12 øvelser, som jeg kan se er det man anbefaler, og

den samlede tonnage for hvert sæt vil tilsvarende være lavere.

Nogen erfaringer/meninger om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Du skal tilpasse workloaden i dit HST-program, til hvad du ellers er vant med, så lad være med at skære for meget i volumen.

Man kan sagtens benytte sit gamle program til et HST-forløb. Det standardiserede regneark her fra MOL er blot et forslag, der fordelagtigt kan benyttes af nybegyndere.

Du skal bare overholde en række grundlæggende principper:

Have en træningsfrekvens af den enkelte muskelgruppe på minimum 2-3 gange ugentligt.

Køre flere basisøvelser.

Benytte regelmæssig intensitetsprogression og evt. anden progression.

Stoppe et stykke fra failure i det enkelte sæt.

Køre med en høj intensitet, max 15-20rm

Benytte en høj volumen indenfor kapacitetsgrænsen.

Og slutte af med at dekonditionere

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

De to første uger i HST er 15 reps ugerne, og det tager lidt omkring en time at komme i gennem programmet. Hvordan ser dit nuværende program ud?

Som sagt klassisk fullbody med 8-10 basisøvelser og 3-4 sæt pr. øvelse. Hvis jeg bruger det samme program, men nu kun kører 2 sæt pr. øvelse, skal jeg således kun bruge den halve tid i forhold til nu, hvor jeg bruger ca. 1 time. Det lyder selvfølgelig godt, men spørgsmålet er så, om jeg eventuelt skal komme flere øvelser på så jeg stadig træner 1 time. Jeg kan se at det anbefales kun at køre 8-12 øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt klassisk fullbody med 8-10 basisøvelser og 3-4 sæt pr. øvelse. Hvis jeg bruger det samme program, men nu kun kører 2 sæt pr. øvelse, skal jeg således kun bruge den halve tid i forhold til nu, hvor jeg bruger ca. 1 time. Det lyder selvfølgelig godt, men spørgsmålet er så, om jeg eventuelt skal komme flere øvelser på så jeg stadig træner 1 time. Jeg kan se at det anbefales kun at køre 8-12 øvelser.

8-10 basisøvelser x 4 sæt? :blink:

Eller har jeg misforstået hvordan du træner? Og hvis nej - er klassisk fullbody ikke rettere en 4-5 øvelser per gang?

Findes der overhovedet 10 forskellige basisøvelser?!

Kan godt være, at det bare er mig, der er forvirret...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt klassisk fullbody med 8-10 basisøvelser og 3-4 sæt pr. øvelse. Hvis jeg bruger det samme program, men nu kun kører 2 sæt pr. øvelse, skal jeg således kun bruge den halve tid i forhold til nu, hvor jeg bruger ca. 1 time. Det lyder selvfølgelig godt, men spørgsmålet er så, om jeg eventuelt skal komme flere øvelser på så jeg stadig træner 1 time. Jeg kan se at det anbefales kun at køre 8-12 øvelser.

Mere detaljeret - du mangler at skrive, hvilke øvelser du kører.

Hvilken progressionsmodel kører du efter, hvor lange er dine cyklusser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share