dødløfts aktivering af resten af ryggen


Mr. Intensity
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker et par kommentarer til min rygtræning.

Er blevet anbefalet at køre dødløft først i passet, hvilket er en selvfølge eftersom det er en basisøvelse.

Spørgsmålet er : Hvor godt aktiveres resten af ryggen udover lænden i forhold til andre øvelser ?

Pt. i mit program er DL først, så bend over row og så chinups. Hvis så man ønsker at prioritere lat'esne er det så stadig det mest hensigtsmæssige at starte med DL ?

Håber gode kommentarer.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil priortere lat musklen, så er det ikke nødvendigvis mest hensigtsmæssigt at starte med dødløft. Så kunne man lave et rygprogram ala det her:

Chinups/pullups

Bent over barbell rows

Dødløft

Du skal dog være opmærksom på at lat musklen udgører under halvdelen af din rygmasse, så man får ikke nødvendigvis en imponerende ryg fordi man har store lats. Erector spinae musklerne, trapezius musklerne og rhomboideus musklerne dækker et langt større område af ryggen, end lat musklerne. Så det må være et priorteringsspørgsmål. Sålænge du vil fokusere på lat musklen, så er det nok mest smart at lave en lat øvelser mens du er mest frisk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for det TJ..

Lige et spm til udførelse af DL. Jeg så en video, hvor du dødløftede.

Har jeg forstået korrekt at man først "retter" ryggen op når stangen er i løftet til knæhøjde -altså løfter det første stykke med benene og ligeledes først sænker i knæ når stangen er ud for knæene ?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mr. Intensity du har forstået det ret ;)

Hvad angår MAX-OT, så er det et glimrende system. Jeg mener dog ikke at man ALTID bør holde sig til 4-6 reps. Højere reps er også anvendeligt i træning for hypertrofi. Faktisk vil jeg mene at 6-8 reps er bedre, men så får man ikke så stort styrkeudbytte som folk jo øjensyneligt gør ved at træne 4-6 reps. Så variere det lidt. Alt mellem 5-15 reps er hypertrofi relevant.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share