Eksplosiv styrketræning vs. sjipning


JesperT
 Share

Recommended Posts

Når man træner eksplosiv styrketræning, kan man så ødelægge det hele / formindske udbyttet ved at fx løbetræne, dyrke sport eller sjippe ved siden af. Og det er specielt det med sjipning, jeg er interesseret i. Førhen har jeg sjippet meget, men kom til at tænke på: uendelige antal repetitioner med lav "vægt" = langsomme muskler??? Egentlig har jeg følt, at de tilsammen ca 1000 reps bestående af forskellige serier har givet en del footspeed, men måske har det været fordi, jeg IKKE har trænet vægte ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Hvis meningen var at du skulle være styrkeløfter ville det måske tage lidt af styrken.Du skal jo udføre mange skridt/hop i løbet af en kamp, så sjipning er ikke værre end basketballtræning.

Det endelige mål er vel at blive en bedre spiller og så må du kombinere de forskellige træningsmetoder så du får det optimale resultat.

Hvis du ikke udføre sjipningen lige før eller efter bentræningen tror jeg ikke du skal være bekymret.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Basketspiller:

Sjipning er god kredsløbstræning - belastningen på dine led er væsentligt lavere end ved f.eks. løb.

Jeg har selv for nyligt "opdaget" sjpiningens goder - og er begyndt at sjippe fast på en af mine "kredsløbs-dage". Jeg har ikke mærket nogen styrkenedgang i min vægttræning. Længerevarende løbeture har til gengæld givet mig restitutionsproblemer i forhold til vægtttræningen før i tiden.

Jeg mener ikke sjipning skulle have negative effekt på din styrketræning - tværtimod. Dine lægge bliver styrket gevaldigt og du bliver derigennem langt mere fjedrene og eksplosiv i den del af kroppen - noget du helt klart kan overføre til netop din favoritsport.

Som Niels nævner kan sjipning (og alle former for kredsløbstræning) måske have en negativ effekt på konkurrencedyrkende styrkeløftere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i, at man kan mærke på sin egen krop de positive effekter ved sjipning, men var måske lidt mere ude efter de rent fysiologiske årsager bagved. Det er jo en træningsform, der ligger diamentralt modsat, den man laver, når man laver fx CAT squat. Mange gentagelser med lav vægt (sjipning) over for få gentagelser med høj vægt (CAT squat). Teoretisk set burde CAT squat gøre en hurtigere, mens Sjipning (uden dog at kunne dokumentere det) burde gøre en langsommere, hvorfor det ville være tåbeligt at sjippe. Alligevel oplever mange, deriblandt mig selv, en øget footspeed, men jeg forstår ikke hvorfor? Man kunne endda fejlagtigt? udlede at mange gentagelser, udført eksplosivt OGSÅ kunne optræne hurtighed, men det stemmer ikke rigtig overens med den almene lære om få gentagelser, lang restitution og udførelse med friske muskler. Måske er det mig der lommefilosoferer lidt for meget, men jeg kan ikke gennemskue hvor logikken halter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Basketspiller.

En af årsagerne til din oplevelse af øget footspeed (med det går jeg ud fra at du mener fodleddets eksplosivitet og tilhørerende rapt fodskifte) kunne være følgende;

Fibersammensætningen i læggen, så vidt jeg ved er fiberfordelingen overvejende aerobe langsomme fibre, som deraf ikke har den bedste mulighed for at udvikle kraft i.f.t type II fibre.

Det er derfor muligt at du ved massiv sjipning har stimuleret disse fibre til at udvikle mere kraft i.f.t tidligere, ved at lave gentagen semi-plyometrisk træning.

Læggen har som udgangspunkt svært ved at blive eksplosiv, da læggen påvirket utallige gange i løbet af en dag ved gang m.v.

En yderligere effekt af sjipningen kan være at du får en god udholdenhed i den sidste del af en knæstrækning, og måske stabiliserer knæet bedre ved en udholdenhedstræning af m.vastus medialis (den lille del af lårmusklen der ligger på indersiden).

Den eneste "ulempe" der kan være ved sjipningen kan være hvis du laver den umiddelbart efterfølgende et styrkepas da sjipning(d.vs. kredsløbstræning) vil have en negativ effekt for din styrkefremgang.

Hvis du laver enormt meget sjipning kombineret med styrketræning vil det muligvis også have en hæmmende effekt på styrkefremgang og et eventuelt ønske om hypertrofi.

Nu har jeg vist kloget nok... :D

Pelshuen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share