Mayo go fedt?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Du kan lave din egen sunde(re) mayonnaise som følger:

Til 2 couv.:

1/4 dl past. æggeblommer (ca. 38 g)

1/2 l. god olie. Gerne ekstra jomfru olivenolie. Bland evt. lidt UDO's eller hvad ved jeg op (har aldrig prøvet det, men kan ikke forestille mig det gør nogen forskel rent konsistensmæssigt!? Mht. smagen, er det en anden sag). :laugh:

1/2 spsk. vineddike

Salt

Vand

Gør således:

Rør æggeblommerne med lidt salt og vand.

Tilsæt olie lidt ad gangen under hurtig omrøring.

Smag til med salt + evt. eddike/citronsaft

Hvis emulsionen (som det så fint hedder) bliver for tyk, fortynd da med lidt vand. En idé så emulsionen ikke skiller er at bruge lunkent vand. Gerne også æg der ikke er helt køleskabskolde, men er taget ud 10 min. i forvejen.

Jeg sidder med en såkaldt "Let" mayonnaise fra "K" som indeholder følgende pr. 100 g.:

Energi: 390 kcal.,

Protein: 0-1g.

Kulhydrat: 4,5g.

Fedt: 40g.

Denne mayonnaise er lavet på hvad de kalder "Planteolie"!? Og hvem ved hvad fanden det består af? Min er lavet på god ekstra jomfru olivenolie, er en DEL sundere og smager noget bedre.

Desuden slipper du for ikke mindre end otte E-numre og et farvestof.

God fornøjelse! :smile:

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Du kan lave din egen sunde(re) mayonnaise som følger:

Til 2 couv.:

1/4 dl past. æggeblommer (ca. 38 g)

1/2 l. god olie. Gerne ekstra jomfru olivenolie. Bland evt. lidt UDO's eller hvad ved jeg op (har aldrig prøvet det, men kan ikke forestille mig det gør nogen forskel rent konsistensmæssigt!? Mht. smagen, er det en anden sag). :laugh:

1/2 spsk. vineddike

Salt

Vand

Gør således:

Rør æggeblommerne med lidt salt og vand.

Tilsæt olie lidt ad gangen under hurtig omrøring.

Smag til med salt + evt. eddike/citronsaft

Hvis emulsionen (som det så fint hedder) bliver for tyk, fortynd da med lidt vand. En idé så emulsionen ikke skiller er at bruge lunkent vand. Gerne også æg der ikke er helt køleskabskolde, men er taget ud 10 min. i forvejen.

Jeg sidder med en såkaldt "Let" mayonnaise fra "K" som indeholder følgende pr. 100 g.:

Energi: 390 kcal.,

Protein: 0-1g.

Kulhydrat: 4,5g.

Fedt: 40g.

Denne mayonnaise er lavet på hvad de kalder "Planteolie"!? Og hvem ved hvad fanden det består af? Min er lavet på god ekstra jomfru olivenolie, er en DEL sundere og smager noget bedre.

Desuden slipper du for ikke mindre end otte E-numre og et farvestof.

God fornøjelse! :smile:

:blink:

Wow, tak meistro.. det skal da prøves!!!

Link to comment
Share on other sites

Iflg. Gastrocorner (en anden opskrift) er forholdet tilsvarende til min, men studs jer frem. Olien skal tilsættes langsomt, og når konsistensen er der stopper i med olien og smager til. Det er meget på gefühl. Desuden er det jo individuelt hvor tyk man kan lide den.

Men husk: olien og æggene skal have nogenlunde samme temperatur ellers skiller den. Derfor - husk at tage æggene ud af køleren i god tid.

Damn, der fik du forvirret mig godt og grundigt! :laugh:

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Yeps, der kan hurtigt forsvinde en halv liter olie ned i en æggeblomme :)

De par gange jeg selv har rørt mayo har de været ligesom opskriften nedenunder, dog med jordnøddeolie istedet for olivenolie (synes at olivenolie smager for krads) samt tilsat saften fra en halv citron og hvidvinseddikke med estragon. Og så selvfølgelig med rigtige æg :w00t: Hvis man bruger upasteuriserede æg skal mayonaisen naturligvis spises umiddelbart efter den er rørt, bare for at være på den sikre side.

Man skal være lidt forsigtig med tilsætningen af de første par cl. olie, for ikke at kludre i emulsionen, men når det først har emulgeret, er den relativt stabil og olien kan tilsættes i større mængder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share