Økologisk - derfor!


laush
 Share

Recommended Posts

Når jeg køber økologisk er det som regel også kun gulerødder (fordi jeg spiser dem med skrællen på) ... tror ikke helt på den sundhedsmæssig værdi i at spise økologisk i praksis, kan ikke smage den store forskel, og må indrømme dyrevelfærden ikke er #1 på min liste, selvom jeg selvfølgelig ville vælge den hvis det ikke var økonomisk uatraktivt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg køber økologisk er det som regel også kun gulerødder (fordi jeg spiser dem med skrællen på) ... tror ikke helt på den sundhedsmæssig værdi i at spise økologisk i praksis, kan ikke smage den store forskel, og må indrømme dyrevelfærden ikke er #1 på min liste, selvom jeg selvfølgelig ville vælge den hvis det ikke var økonomisk uatraktivt.

Mener det er på kvl der ligger et dokument (kan dog ikke lige finde det) ang. frugt og grønts indhold af sekundærstoffer. Der ses større indhold af disse stoffer (vitaminer, fytonutrienter) i økologiske fødevarer.

Økologisk kød købt hos en gårdbutik er billigt og smager væsentligt bedre end "netto-kød". Det fås fra ca. 60kr/kg.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det godt nok mor der køber ind. Men når jeg spiser/drikker økologisk så smager det somregl af mere. Bortset fra mælk. Det smager a H..... til.

Jeg tror at økologiske æbler smager bedre fordi man ved de ikke er sprøjtet med 100 forskellige E numre.

Og når jeg spiser økologiske æg er det også med tanken om at kyllingen har haft det godt, og ikke kun har spist pulver i sit 6 måneder gamle liv, hvor det har lagt æg og siddet på sin plads i buret (som ikke er større end et A4 ark :mad: )

Og med hensyn til miljøet. Dem der har råd til det kan vel ligesågodt købe økologisk. Vi kan hurtigt blive enige om at økologisk er bedre for miljøet end det "almindelige".

Link to comment
Share on other sites

Nu er det godt nok mor der køber ind. Men når jeg spiser/drikker økologisk så smager det somregl af mere. Bortset fra mælk. Det smager a H..... til.

Jeg tror at økologiske æbler smager bedre fordi man ved de ikke er sprøjtet med 100 forskellige E numre.

Og når jeg spiser økologiske æg er det også med tanken om at kyllingen har haft det godt, og ikke kun har spist pulver i sit 6 måneder gamle liv, hvor det har lagt æg og siddet på sin plads i buret (som ikke er større end et A4 ark :mad: )

Du kan også glæde dig over at æg fra økologiske/fritgående høns har en anderledes/sundere fedtprofil end fra burhøns. Jo mere naturlig kost dyrerne får jo mere sundt fedt (som f.eks. CLA og omega-3) vil fedtet i æggene/kødet have.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk er jeg ikke 112% sikker på alle fordele/ulemper ved økologi, men én ting ved jeg: det er sundere. Uanset hvad, kan det kun være sundere at spise ikke-sprøjtet frugt og grønt, og jo mere naturlige omgivelser kødet har været i, i levende live, jo mere naturligt er det også for os mennesker.

Selvom det er lidt dyrere er jeg i hvert fald begyndt at købe mere og mere økologisk, både frugt, grønt, kød, mælkeprodukter og brød, pasta, ris osv.

Jo færre sprøjtemidler jeg får ned i sækken, jo bedre. Det er min holdning. Derfor har jeg blåstemplet økologiske varer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share