Inflamation eller bare overbelastning?


Keler
 Share

Recommended Posts

Hej - Håber der er nogen kloge hoveder der lige har 5 minutter..

Hvordan føles inflamation helt præcist?

Jeg har ondt i mit ene albueled - Som om det prikker og strammer i det når jeg træner. Er det inflamation eller bare en overbelastning, eller er overbelastning og inflammation det samme? :blink:

lige pt holder jeg pause - Vil holde hele kroppen i ro i en månede. Men er der nogen der ved hvor længe sådan noget skidt normalt tager at komme over?

Jeg havde holdt en uge hvor det var gået væk, men er så kommet igen da jeg var nede at træne for et par dage siden. Når ikke jeg træner mærker jeg slet ikke noget til det. Jeg er hverken hævet, rød, har svækket bevægelighed eller er varm på området hvis det er nogen hjælp

Lige pt. tager jeg glucosamin, MSM, fiskeolie, ekstra vitaminer. Ville det være en god idé at supplere op med NSAID? Hvis ja - Hva for noget af det?

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Jeg er hverken hævet, rød, har svækket bevægelighed eller er varm på området hvis det er nogen hjælp

Du har læst på lektien;

Inflammation er funktionelt defineret som

Rubor (rødme)

Dolor (smerte)

Tumor (hævelse)

Calor (Varme)

og

Functio laesa (nedsat/ophørt funktion).

Overbelastning og inflammation er ikke identiske, men meget nært beslægtede, idet overbelastning ofte medfører inflammation, grænsen mellem den ene og den anden er velnok mest en akademisk diskussion i denne sammenhæng.

I praksis vil jeg sige;

Har du ondt af at træne /ondt når du træner, så lad være, du gør i værste fald problemet værre.

Læs evt mere om skader og genoptræning på sportnetdoc

Det er ikke til at sige hvor lang tid der går, det afhænger af hvor meget du "provokerer" skaden. 1-3 uger er vel et bud. Mine skinneben giver mig stadig problemer her 6mdr efter en slem skinnebensbetændelse :crazy:

NSAID (og der kører en parallel tråd til denne her) er udemærket til smertelindring og det dæmper inflammation, men fjerner jo selvklart ikke årsagen!

Om du vil tage det eller ej er et temperamentsspørgsmål.

Ipren 200mg er i håndkøb og er det samme som ibuprofen - det er udemærket. 200mg er lidt lidt - til stærkere smerter kunne man tage 6-800mg 3 gange dgl. Tjek evt forbi din egen læge, så er du sikker på det ikke er noget helt andet end

Link to comment
Share on other sites

Du har læst på lektien;

Inflammation er funktionelt defineret som

Rubor (rødme)

Dolor (smerte)

Tumor (hævelse)

Calor (Varme)

og

Functio laesa (nedsat/ophørt funktion).

Overbelastning og inflammation er ikke identiske, men meget nært beslægtede, idet overbelastning ofte medfører inflammation, grænsen mellem den ene og den anden er velnok mest en akademisk diskussion i denne sammenhæng.

I praksis vil jeg sige;

Har du ondt af at træne /ondt når du træner, så lad være, du gør i værste fald problemet værre.

Læs evt mere om skader og genoptræning på sportnetdoc

Det er ikke til at sige hvor lang tid der går, det afhænger af hvor meget du "provokerer" skaden. 1-3 uger er vel et bud. Mine skinneben giver mig stadig problemer her 6mdr efter en slem skinnebensbetændelse :crazy:

NSAID (og der kører en parallel tråd til denne her) er udemærket til smertelindring og det dæmper inflammation, men fjerner jo selvklart ikke årsagen!

Om du vil tage det eller ej er et temperamentsspørgsmål.

Ipren 200mg er i håndkøb og er det samme som ibuprofen - det er udemærket. 200mg er lidt lidt - til stærkere smerter kunne man tage 6-800mg 3 gange dgl. Tjek evt forbi din egen læge, så er du sikker på det ikke er noget helt andet end

Tak for dit svar - Ja jeg var inde på netdoktor og søge lidt. 1-3 uger var også det jeg selv tænke på, men ser til det.

Ipren eller ibuprofen er det det samme som NSAID?

Smutter til lægen i morgen og spørger hva jeg skal gøre/købe..

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar - Ja jeg var inde på netdoktor og søge lidt. 1-3 uger var også det jeg selv tænke på, men ser til det.

Ipren eller ibuprofen er det det samme som NSAID?

Smutter til lægen i morgen og spørger hva jeg skal gøre/købe..

(Som du kan læse i den parallele tråd jeg linkede til :smile: )

NSAID er den generelle betegnelse for en række droger (medicin) der virker antiinflammatorisk

NSAID= Non Steroide Anti Inflammatoriske Droger (drugs)

Eksempler er Ipren, Ibuprofen, Diclofenac, Seractiv Pirom osv.

Link to comment
Share on other sites

(Som du kan læse i den parallele tråd jeg linkede til :smile: )

NSAID er den generelle betegnelse for en række droger (medicin) der virker antiinflammatorisk

NSAID= Non Steroide Anti Inflammatoriske Droger (drugs)

Eksempler er Ipren, Ibuprofen, Diclofenac, Seractiv Pirom osv.

Ok - Så har jeg fat i den lange ende :wink:

Jeg prøver at skrive det ned og smutter til lægen med det hele..

Gracie - og kryds fingre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Til mere effektiv smertelindring kan man evt. kombinere Ibu'er og Panodil... 400 mg af hver...eller mere, alt efter størrelse og temperament.

Jamen det gør OVERHOVEDET Ikke ondt.. kan sagtens bruge min arm til alt muligt, undtagen tung træning..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har haft, mere eller mindre, nøjagtig det samme... Jeg smøre området med Felden Gel samt æder 600 mg Ipren (Ibuprofen) om natten, det hjælper og får det til at gå HELT væk hvis du ikke træner i en uges tid!? :cry:

Ipren kan man få det i håndkøb? Har overvejet at købe det nemlig.. Bare lige for at slå det HELT ihjel :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil gerne kommentere lidt på Cochylles udsagn... En lokal overtræning vil næsten altid være en form for inflammation. Inflammationen vil bare oftest være begrænset til så distinkte væv at det ikke giver anledning til makroskopisk rødmen, hævelse osv... Inflammation af en bursa eller en tilhæftning vil ikke nødvendigivs producere inflammationen kardinalsymptomer, men en inflammation er det sgu...

Igen... som de fleste herinde siger så er de fleste medicinske behandlinger blot symptombehandling, som skal følges af pause og eller genoptræning. Kan iøvrigt osse anbefale Felden Gel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne kommentere lidt på Cochylles udsagn... En lokal overtræning vil næsten altid være en form for inflammation. Inflammationen vil bare oftest være begrænset til så distinkte væv at det ikke giver anledning til makroskopisk rødmen, hævelse osv... Inflammation af en bursa eller en tilhæftning vil ikke nødvendigivs producere inflammationen kardinalsymptomer, men en inflammation er det sgu...

Igen... som de fleste herinde siger så er de fleste medicinske behandlinger blot symptombehandling, som skal følges af pause og eller genoptræning. Kan iøvrigt osse anbefale Felden Gel.

DU har ret :smile:

Min fysio siger det samme. Har holdt en god pause på 1,5 månede, og er pt. igang med let genoptræning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share