Hvordan bliver jeg hurtigere?


klowN
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Idag hev min træner (Fodbold) mig lige til side og fortalte mig at han synes at jeg var blevet rigtig god fysisk, teknisk og konditionsmæssigt, MEN ... Han mente dog stadig jeg kunne blive endnu hurtigere end jeg er i forvejen, så derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke cardiomaskiner der er bedst hvis man gerne vil blive hurtigere til at løbe / bedre til at accelerere? Da jeg spiller midterforsvar er det vigtigste at jeg kan følge med angriberne og derfor skal jeg ihvertfald forbedre min acc, og så lige blive de meter hurtigere ;) Håber nogle kan hjælpe !

// klowN

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at du skal træne dine læg (lægge?) meget, hvis det er acceleration du går efter.

Det er bare sådan i det hele taget jeg ønsker at være hurtigere .. Både hvad angår acceleration og selve hurtigheden når jeg er oppe i fart!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan træner du dine ben i øjeblikket?

Altså , jeg "tør" ikke rigtig lave squat endnu da jeg er bange for at lave den forkert og derved smadre min ryg eller sådan noget :S Men vil meget gerne lære og bruge den!

Og har ikke helt fundet ud af mine ben øvelser, men lavede en idag hvor man sidder ned og presser med benene så den "platform" man sidder på bliver skubbet tilbage, og så har jeg 170 kg på.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL!

Idag hev min træner (Fodbold) mig lige til side og fortalte mig at han synes at jeg var blevet rigtig god fysisk, teknisk og konditionsmæssigt, MEN ... Han mente dog stadig jeg kunne blive endnu hurtigere end jeg er i forvejen, så derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke cardiomaskiner der er bedst hvis man gerne vil blive hurtigere til at løbe / bedre til at accelerere? Da jeg spiller midterforsvar er det vigtigste at jeg kan følge med angriberne og derfor skal jeg ihvertfald forbedre min acc, og så lige blive de meter hurtigere ;) Håber nogle kan hjælpe !

// klowN

Først og fremmest vil jeg sige at det ikke er noget du lige går hen og bliver! I min træningsgruppe (atletik) er der både sprintere og springere. Hurtighed er jo både vigtigt for springere og sprintere og jeg vil kort prøve at gøre rede for lidt af det vi laver for at blive hurtigere. Det vil dog være meget forsimplet. Mht. til løft skal du ned på relativt få gentagelser 1-3 for at udvikle eksplosivitet. Det er vigtigt at du ikke sådan lige går ned på få gentagelser men stille og roligt bevæger dig derned af. Mht. anden træning kan du køre forskellige intervalsæt. Et sæt kunne fx være 3 x (60m , 30m , 50m , 40m). Pauserne skal være relativt lange (fx 2-3min) således at der bliver kvalitet i løbene. Igen skal intensiteten komme stille og roligt. Det er ofte hårdt på en "ny" måde første gang man laver korte sprint sæt. Længere distance kunne også være en ide. Så kommer der lidt mere sprint udholdenhed ind i billedet. En anden ting er selve din løbe teknik. Her kan forskellige koordinationsøveler være gavnlige men så skal du nok have en træner til at se på dig. Du er velkommen til at spørge mere konkret men håber det lige hjalp dig lidt på vej - så kan du jo altid google lidt.

Link to comment
Share on other sites

Altså , jeg "tør" ikke rigtig lave squat endnu da jeg er bange for at lave den forkert og derved smadre min ryg eller sådan noget :S Men vil meget gerne lære og bruge den!

Og har ikke helt fundet ud af mine ben øvelser, men lavede en idag hvor man sidder ned og presser med benene så den "platform" man sidder på bliver skubbet tilbage, og så har jeg 170 kg på.

Lidt ála den her øvelse:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...edLegPress.html

Link to comment
Share on other sites

Altså , jeg "tør" ikke rigtig lave squat endnu da jeg er bange for at lave den forkert og derved smadre min ryg eller sådan noget :S Men vil meget gerne lære og bruge den!

Og har ikke helt fundet ud af mine ben øvelser, men lavede en idag hvor man sidder ned og presser med benene så den "platform" man sidder på bliver skubbet tilbage, og så har jeg 170 kg på.

Du skal da i gang med noget squat! Start stille ud med få kg. og få indlært teknikken ordentligt, så sker der intet. Kan du ikke få hjælp til den, hvor du træner?

Link to comment
Share on other sites

Du skal da i gang med noget squat! Start stille ud med få kg. og få indlært teknikken ordentligt, så sker der intet. Kan du ikke få hjælp til den, hvor du træner?

Okay, skal man holde ryggen strakt når man laver den eller hvad er de grundlæggende ting man skal være opmærkson på for at lave den korrekt ?

Link to comment
Share on other sites

Okay, skal man holde ryggen strakt når man laver den eller hvad er de grundlæggende ting man skal være opmærkson på for at lave den korrekt ?

Du skal stramme op i hele kroppen. Du må ikke svaje, så ja, korrekt at du skal holde ryggen strækt (specielt omkring lænden). http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Okay , jeg forsøger den når jeg skal træne ben på fredag !

[/quote

Squat, squat og atter squat. Og med max 6 gentagelser, for at opbygge eksplosivitet. Og den rigtige form for squat, tak. Ass to the grass - dvs få røven helt ned.

Bare husk at lære teknikken førend du smider de store skiver på :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en ide at kigge på arbejdskravene i fodbold også..

Jeg vil vove den påstand at du skal lave det meste af din specifikke hurtighedstræning på banen, og så blot supplere med lidt styrketræning.

Sprints i fodbold er sjældent længere end 20 meter, hvoraf det er hul i hovedet at f.eks. at løbe en halv banelængde som sprinttræning. Øvelser med bold, hvor især der kæmpes om de første 4-5 meter kunne evt inddrages i din træning. Det kræver jo godt nok din træner er villig til at lave noge specifikke øvelser, men mon ikke. Men jeg vil mene en kombination af reaktionsøvelser på banen til træning (med bold) og en supplering med "fornuftig" styrketræning vil være det optimale.

Link to comment
Share on other sites

Glute-Ham raises er absolut heller ikke en dårlig baglårsøvelse, og det er nemlig baglåret du bruger mest når du løber. :smile: Ellers så træn squat som mange af de andre siger, efter min mening højst 3 reps pr. sæt og glem alt om den benpres-maskine du bruger lige nu, den er spild af tid. Det samme synes jeg calf raises er.

Link to comment
Share on other sites

Nøgleordet er funktionel træning. Træning i kamplignende situationer. For der er andre faktorer end hvor hurtigt du fx. ka' løbe 50m. Du skal opfatte en situation, vurdere og beslutte for derefter at udføre handlingen(løbet).

Men det er klar at styrketræning med fokus på eksplotionsstyre vil give en effekt også. Derudover er "koordinationsteknik", eller hva det nu hedder også vigtigt, for altså retningsskifte kommer jo som midterforsvar også ind i billedet.

//KM

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke rigtig noget til emnet. Jeg synes dog at have set at 100m-løbere træner ved at hoppe op på en bænk/kasse eller lign. med samlede fødder. Kassen/bænken kan evt. have forskellige/stigende højder.

Kunne være et led i plyometrisk træning, som også er godt for hurtighed.

Det er forskellige øvelser, der sagtens kan laves i forbindelse med din fodboldtræning. Det og squat, så bliver du den hurtigste på banen :4thumbup:

Vi bruger det selv i forbindelse med rugby træning, hvor det er specielt vigtigt at være hurtig og eksplosiv

Edited by Don Pedro
Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke til at quote alle dem der har sagt, at man bare skal fokusere på lave reps, så vil det give eksplosivitet. Det passer jo ikke, man skal fokusere på at køre den koncentriske fase hurtigt (eksplosivt) og langsomt ved den eccentriske. At man så tager lave reps., har jo ikke noget med det at gøre. Altså: hurtigt op i squat og langsomt ned :smile:

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Det passer jo ikke, man skal fokusere på at køre den eccentriske fase hurtigt (eksplosivt) og langsomt ved den koncentriske. At man så tager lave reps., har jo ikke noget med det at gøre. Altså: hurtigt op i squat og langsomt ned smile.gif

For det første modsiger du dig selv. Den eccentriske fase i squat er nedad ikke op. For det andet skal man ikke køre langsomt op, men hurtigt begge veje. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share