Voldsomme smerter i venstre side ved løb !


Stampe87
 Share

Recommended Posts

Hej !!

Når jeg løber får jeg voldsomme smerter i venstre side (mave)... det kommer efter ca. 2-5 minutters løb og starter med lidt smerte og bliver så hurtig meget slemt og jeg må stoppe.

Det føles som om der er nogen inde i mig som er ved at springe.. Det har intet med mit tempo da det kommer uanset hvilken puls jeg ligger på.

Min læge siger det kan være en fibersprængning i maven, har været til scanning men det hele ser ok ud.

Andre som har det lige som mig??? eller har prøvet dette? hvad kan jeg gøre???

Mvh stampe87

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej

Sad lige og søgte efter dette fænomen, men det eneste jeg kunne finde var dit indlæg, men det var da rart at høre, at der er andre, der har det ligesådan. Mange mener bare det er sidestik, men det er det bestemt ikke. Jeg har det nøjagtigt, som du beskriver. Det kommer efter kort tids løb, hop eller lignende. Føles som om der er en, der stikker en med en kniv synes jeg, og man er nødt til at stoppe. Det er også altid i venstre side hos mig. Jeg er ikke blevet undersøgt for det. Har du hørt mere fra din læge om hvad det kan være? Eller har de opgivet at finde ud af det?

Det eneste jeg har overvejet i mit eget tilfælde er, at det måske kan have noget at gøre med, at mit ene ben er ca 2,5 cm længere end det andet (det venstre er kortest). Er dit ene ben tilfældigvis også kortere end det andet?

Ellers læste jeg noget nyt man har fundet ud af omkring sidestik. Nemlig at det kan opstå hvis man løber for kort tid efter, at man har spist. Så bruger man nemlig ilten/blodet til at fordøje maden og så er der ikke nok ilt til musklerne. Tænkte bare, at nogle måske er mere påvirkelige overfor dette.

Vh Katrine

Link to comment
Share on other sites

Ellers læste jeg noget nyt man har fundet ud af omkring sidestik. Nemlig at det kan opstå hvis man løber for kort tid efter, at man har spist. Så bruger man nemlig ilten/blodet til at fordøje maden og så er der ikke nok ilt til musklerne.

Så derfor er der ikke blod nok til mavemusklerne i den ene side? Mavesækken sidder oppe under dine nederste ribben i venstre side, så vidt jeg husker. Det lyder lidt søgt, hvis du spør mig.

Link to comment
Share on other sites

Hej !!

Når jeg løber får jeg voldsomme smerter i venstre side (mave)... det kommer efter ca. 2-5 minutters løb og starter med lidt smerte og bliver så hurtig meget slemt og jeg må stoppe.

Det føles som om der er nogen inde i mig som er ved at springe.. Det har intet med mit tempo da det kommer uanset hvilken puls jeg ligger på.

Min læge siger det kan være en fibersprængning i maven, har været til scanning men det hele ser ok ud.

Andre som har det lige som mig??? eller har prøvet dette? hvad kan jeg gøre???

Mvh stampe87

Hej

Sad lige og søgte efter dette fænomen, men det eneste jeg kunne finde var dit indlæg, men det var da rart at høre, at der er andre, der har det ligesådan. Mange mener bare det er sidestik, men det er det bestemt ikke. Jeg har det nøjagtigt, som du beskriver. Det kommer efter kort tids løb, hop eller lignende. Føles som om der er en, der stikker en med en kniv synes jeg, og man er nødt til at stoppe. Det er også altid i venstre side hos mig. Jeg er ikke blevet undersøgt for det. Har du hørt mere fra din læge om hvad det kan være? Eller har de opgivet at finde ud af det?

Det eneste jeg har overvejet i mit eget tilfælde er, at det måske kan have noget at gøre med, at mit ene ben er ca 2,5 cm længere end det andet (det venstre er kortest). Er dit ene ben tilfældigvis også kortere end det andet?

Ellers læste jeg noget nyt man har fundet ud af omkring sidestik. Nemlig at det kan opstå hvis man løber for kort tid efter, at man har spist. Så bruger man nemlig ilten/blodet til at fordøje maden og så er der ikke nok ilt til musklerne. Tænkte bare, at nogle måske er mere påvirkelige overfor dette.

Vh Katrine

Der du beskriver der er sidestik ... og det forundrer mig egentlig at der bruges penge og tid på en scanning af det ... symptomerne er helt klassiske .... en af de mest udbredte teorier for sidestik er at muskelfibrene i ligamenter spændes ved bl.a. øvelsern som hop og løb efter kort tid ... det giver smerter ... der er absolut intet fysiologisk grundlag for at det skulle skyldes manglende blodforsyning til mavemuskulaturen der for øvrigt fungerer som en enhed... den lokale kontrol af blodforsyningen overrider tilhver en tid den systemtiske regulering af blodforsyningen før egentlige iskæmismerter opstår

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hej !!

Når jeg løber får jeg voldsomme smerter i venstre side (mave)... det kommer efter ca. 2-5 minutters løb og starter med lidt smerte og bliver så hurtig meget slemt og jeg må stoppe.

Det føles som om der er nogen inde i mig som er ved at springe.. Det har intet med mit tempo da det kommer uanset hvilken puls jeg ligger på.

Min læge siger det kan være en fibersprængning i maven, har været til scanning men det hele ser ok ud.

Andre som har det lige som mig??? eller har prøvet dette? hvad kan jeg gøre???

Mvh stampe87

Først skal det endnu engang understreges at der ikke kan stilles diagnoser over nettet. Jeg vil også gætte på sidesting. Dog er der også mulighed for at det er din hoftebøjer (m. psoas major) der giver denne smerte. Hvis dette er tilfældet vil du dog ofte mærke smerten når du starter med at løbe, samt dagen efter du har løbet, hvilket ikke lyder til at være tilfældet. Hoftebøjeren kan give refererede smerter i både mave og lysken regionen og er en hyppig skadet muskel hos løbere.

Du kan teste din hofte bøjer ved at stå: lav så en høj knæløftning med det skadede ben, gør dette smerten værre kan de være tegn på hoftebøjeren. Hvis ikke kan du yderligere lægge pres på med den anden hånd så du laver modstand mod knæet, registrer igen om der kommer ubehag eller smerte i det kendte sted.

Men som sagt er sidesting også mit bedste bud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share