Ankelvægte


brandslukkeren
 Share

Recommended Posts

Hej

Hvilke fordele er der at hente ved at træne med ankelvægte?

Hurtigere på de første meter?

Øget kondition?

Eller er der overhovedet fordele?

Eller er de primært til genoptræning?

På forhånd tak

Du risikerer i hvertfald meget let at smadre dine knæ hvis du begynder at løbe med dem... :dry:

De er til gengæld gode, når man som jeg træner i et center, hvor de mindste skiver er 2,5 kg. Hvis man har brug for mindre spring i vægten end de 5 kg som to skiver giver, så smider man lige et ar 1kgs anklevægte på. Ser tosset ud, men det virker :tongue:

Ej, jeg ved faktisk ikke lige, hvad man ellers kan bruge dem til. :cry:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg ville ikke bruge anklevægte under løb da det nok ikke ville have de store fordele.

Men jeg bruger da personligt 2 stk 10kg anklevægte til min karate træning, og har dem også bare på mig næsten altid så mine ben vænner sig til vægten, og så når jeg skal sparke eller slå uden vægtene tror kroppen at de stadig er på og sparker/slår MEGET hårdere. En lille hemmlighed blandt nogle af de beste kampsports udøvere. ;)

Men til løb vil det nok kun pådrage skader, og ikke hjælpe på konditionen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvilke fordele er der at hente ved at træne med ankelvægte?

Hurtigere på de første meter?

Øget kondition?

Eller er der overhovedet fordele?

Eller er de primært til genoptræning?

På forhånd tak

Ankelvægte giver ganske enkelt en højere forbrænding. De kan fx bruges til meget utrænede og overvægtige der gerne vil tabe sig, men ikke rigtiger i stand til at løbe så meget. De forbrænder ca. ligeså mange kalorier ved at bære ankelvægte på en frisk travetur, men jeg athave læst (Ardle, Katch og Katch). Som der også bliver nævnt kan de give en skadelig "stød-effekt hvis man løber med dem.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Uden at have prøvet det, vil jeg mene, det er en dårlig ide. Jeg gætte på, at det vil påvirke din teknik i negativ retning, med f. eks. kortere skridtlængde.

Hvis jeg endelig skulle prøve noget af den type træning, ville jeg vælge en vægt-vest og kun bruge nogle få kilo (måske 3-5). Desuden ville jeg nok kun bruge det til relativt korte spurter, hvor jeg - selv med ekstra vægt - kan holde god teknik.

Altså: Ikke til konditionstræning.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share