Av for fanden !


Bayliss
 Share

Recommended Posts

Hej !

Jeg var ude at løbe en tur igår, og da jeg havde løbet ca. 2 km. begyndte en muskel ved mit skinneben pludselig at gøre mega ondt ! :mad:

Hvis man presser sine tæer op, kommer den muskel jeg snakker om frem, på ydersiden af skinnebenet. Hvad kan der være galt siden det pludselig begyndte at spænde og stramme, og bare gøre ondt ?

Jeg løb med knickers og fodboldstrømper, og den ene var så faldet ned da jeg "opdagede" det begyndte at gøre ondt. Det skal lige for go' ordens skyld nævnes at jeg da også havde mere tøj på end ovennævnte :smile:

Hvad kan det være, og hvad kan jeg evt. gøre ??

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jeg var ude at løbe en tur igår, og da jeg havde løbet ca. 2 km. begyndte en muskel ved mit skinneben pludselig at gøre mega ondt ! :mad:

Hvis man presser sine tæer op, kommer den muskel jeg snakker om frem, på ydersiden af skinnebenet. Hvad kan der være galt siden det pludselig begyndte at spænde og stramme, og bare gøre ondt ?

Jeg løb med knickers og fodboldstrømper, og den ene var så faldet ned da jeg "opdagede" det begyndte at gøre ondt. Det skal lige for go' ordens skyld nævnes at jeg da også havde mere tøj på end ovennævnte :smile:

Hvad kan det være, og hvad kan jeg evt. gøre ??

Kan godt lyde som skindebens betændelse... men er ikk læge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse er en tilstand der kan udvikles ved lang tids belastning af skinnebenet. Tilstanden udvikles dog som regel ikke akut som det er tilfældet her (og forsvinder i øvrigt ofte af sig selv når man først har været igang et stykke tid), så det er næppe det der er tale om.

Umiddelbart kunne det lyde som om du har en lidt forkert løbeteknik der belaster extensormuskulaturen på skinnebenet, men ved ikke hvor plausibelt det er, jeg er absolut ikke ekspert på løbeområdet. Det er dog også lidt svært at sige ud fra de givne informationer, det kunne være interessant at få at vide om du normalt er en habil løber, eller det er en hobby du netop er startet med.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

For mig lyder det som en betændelse af skinnebenet på "bagsiden" af knoglen, der hvor læg-muskel og knogle er hæftet sammen.

Jeg har selv haft netop denne "Bag-skinnebens-betændelse". De sko du løber i, er det løbe sko? Har du været inde i en butik ala "Løberen" og fået filmet hvilken pronation du har?? Pronation er når ankelledet "knækker" en smule indad/udad når man lander på foden.. Hvis du har dette vil et par sko med støtte hjælpe...

Jeg selv falder "indad" med ankelleddet og efter jeg fik købt nye sko med støtte hjalp det MEGET på min skinnebensbetændelse... (De andre sko var slidt helt ned så der var ikke nok "Stødabsorberende" gel tilbage.).

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jeg er startet med at løbe på vej her i torsdags.. Men ellers har jeg spilelt indendørs hele vinteren, og ellers spillet fodbold tirsdag/torsdag, næsten hver eneste uge, de sidste mange mange år. Om jeg bliver en habil løber af det, ved jeg ikke, men lidt vel ?

De sko jeg løber i, er af mærket Runner. Jeg ved ikke om de er kendt for kvalitet eller omvendt, men jeg tror de er ganske ok, til mit niveau.

Jeg har ikke været inde ved en "løbe-butik" og få testet noget som helst. Jeg tror jeg har det der Pronation, men er lidt usikker. Det kan være jeg måske burde kigge forbi den lokale sportsmaster og shoppe de sko jeg altid har drømt om :smile:

Men uanset hvad, synes jeg bare det virker mærkeligt, at det er den muskel ved siden af skinnebenet det gør ondt i.. Det ville da give mere mening, hvis det var ankler, eller hælen...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jeg er startet med at løbe på vej her i torsdags.. Men ellers har jeg spilelt indendørs hele vinteren, og ellers spillet fodbold tirsdag/torsdag, næsten hver eneste uge, de sidste mange mange år. Om jeg bliver en habil løber af det, ved jeg ikke, men lidt vel ?

De sko jeg løber i, er af mærket Runner. Jeg ved ikke om de er kendt for kvalitet eller omvendt, men jeg tror de er ganske ok, til mit niveau.

Jeg har ikke været inde ved en "løbe-butik" og få testet noget som helst. Jeg tror jeg har det der Pronation, men er lidt usikker. Det kan være jeg måske burde kigge forbi den lokale sportsmaster og shoppe de sko jeg altid har drømt om :smile:

Men uanset hvad, synes jeg bare det virker mærkeligt, at det er den muskel ved siden af skinnebenet det gør ondt i.. Det ville da give mere mening, hvis det var ankler, eller hælen...

Lige meget om du løber 10 km om ugen eller 100, så er det utrolig vigtigt at du har en sko der passer netop dig. Og her følger kvaltitet og pris hinanden meget af vejen.

Jeg kan ikke sige hvilket mærke der er bedst, da man inden man vælger løbesko, gerne skal prøve nogle stykker der passer til en rent pronationsmæsigt. Men jeg kan sige nu, at de sko du har, dem skal du smide af helvede til og invistere i et par ordentlige. De koster typisk mellem 800-1200 kr. Men de er så alle pengene værd, og alt efter hvor meget du løber, og hvordan du træner, så lever de i gennemsnit et års tid.

Men gør dig selv den tjeneste at opsøg den nærmeste løbebutik, og her tænker jeg ikke Intersport o.lign, da de som regel ikke har mulighed for at tilbyde løbebånd og videoanalyse. Nej en rigtig løbebutik, hvor de tilbyder den service - det er ganske gratis at få testet sin løbestil. Når det er gjort står vælger du selv den sko du synes er bedst at have på indenfor din givne løbestil.

Ang de benproblem, vil jeg nok lige prøve med de nye sko først, og er der stadig et problem, søger du prof. hjælp. Det kan enten være skinnebensbetændelse, eller en anden form for overbelastning pga dine dårlige sko.

P.S. Jeg vil foretrække gel frem for air, da gel ikke punktere. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej, jeg har skinnebensbetændelse på 4dje år(så jeg har desværre lidt erfaring :mad: ) og nogle nye sko er klart et godt middel til at komme videre.

ja det lyder som om du har skinnebensbetændelse, derfor er det nok bedst at holde en pause hvor du genoptræner dine skinnebensmuskler og cardiotræner i form af cykling om svømning.

hvordan man genoptrænes kan du læse mere om herinde

klik på voksenskader -> skader(øverst i blå menu) -> pej på skinneben -> udvendigt skinnebesbetændelse

*edit: fandt lige et link som beskriver hvorfor man får skinnebensbetændelse

jeg kan huske da jeg gik på idrætsefterskole(hvor jeg fik betændelsen fordi vi obligatorisk skulle lege rytmedåser/gymnaster, hvilket ikke er passende når man barfodet løber på et koldt trægulv) sov jeg med folie, fx vitawrap, om skinnebenene for at de kunne være varme til om morgenen - sørg dog for at have god udluftning i dit soveværelse hvis du vil lave samme trick :laugh: "that stinks!"

held og lykke

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share