j_grubbe Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 (edited) Hola,Jeg sidder her med min større skriftlig opgave i idræt, muskelfysiologi.Jeg har fået følgende spørgsmål udleveret:1. Redegør for de forskellige processer, der danner baggrund for muskeltræning.2. Analyser forskellige former for muskelstyrketræning.3. Diskuter forskellige faktorers betydning for, at idrætsudøveren når et topresultat inden for en styrkekrævende idræt.Jeg ved allerede hvad jeg skal have med i opgaven, så dette er ikke problemet.Mit problem er, skal jeg lave en problemformulering ud fra disse spørgsmål, eller skal jeg "bare" besvare dem, og definere spørgsmålene som min problemformulering?Jeg vil gerne have svar fra kompetente personer. Enten undervisere på gymnasielt niveau, eller folk som har haft god erfaring med deres løsning i lign. opgaver.Det skal siges at jeg stiler efter et 13'tal, så her skal ikke springes over hvor gærdet er lavest Mvh Jacob Edited February 1, 2006 by j_grubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søren W Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Det bedste er at lave problemformuleringen med grundlag i de udleverede spørgsmål. På den måde kan du få specificeret nærmere hvad du gerne vil have med i opgaven og evt. udelukke ting fra den. En stor del af en opgave er at besvare problemformuleringen fyldestgørende, og ved at lave en ret specifik formulering kan du styre opgaven ind på det du gerne selv vil. Eksempelvis kan din underviser og censor have en anden opfattelse af et lidt bredt spørgsmål end dig, og det vil influere negativt på bedømmelsen af din endelige besvarelse. Udpensel så vidt muligt hvad du vil skrive om, så får du den bedste karakter og arbejdet bliver nemmere at håndtere for dig selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
incognito Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 hvis du stiler efter en 13'er, må det vel være begrænset hvor meget hjælp du har brug for Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
789 Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Sprøg din vejleder, der er dét de er der for! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_grubbe Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 Sprøg din vejleder, der er dét de er der for!Det er desværre for sent, eftersom jeg har fået udleveret opgaven.Indholdsmæssigt burde det ikke være et problem med det 13'tal, men problemformuleringer har jeg af en eller anden grund altid svært ved at komme igang med.Jeg har skrevet følgende forslag. Men jeg bruger dette som indledning, da alt tyder på at lærerens spørgsmål skal tolkes som en problemformulering.. er jeg helt galt på den her?Anyway, here we go:Jeg har i min større skriftlige opgave valgt at skrive om emnet muskelfysiologi i faget idræt. Grunden til at jeg har valgt netop dette emne er fordi jeg mener, at der er nogle ting folk overser når de går ind og skal tolke og planlægge en fornuftig styrketræning. Derudover finder jeg det interessant hvad der sker på molekyleniveau i kroppen ved styrketræning, da det i bund og grund hovedsageligt er her vi adskiller os fra hinanden. Jeg vil som det første gennemgå de væsentligste processer der foregår i kroppen når en muskel kontraherer og hvilke faktorer der påvirker kroppens energiforbrug, og om processen standser i samme øjeblik den enkelte opgave er udført. Da jeg har valgt at arbejde med en ”ikke-konditionspræget” form for idræt, nemlig forskellige former for styrketræning, vil jeg ikke gå nærmere ind i teori om kroppens kredsløb. Efterfulgt af den ovenstående redegørelse af forskellige biokemiske processer, vil jeg som det andet gå mere konkret ned i forskellige muskelstyrketræningsformer og lave en decideret analyse og sammenligning. I denne sammenligning vil jeg belyse hvilke aspekter der skal tages højde for, alt efter formålet med træningen og hvilke ting der er generelle. Når man udøver en styrkekrævende idræt hvor målet er at nå til tops, vil der være nogle faktorer som er altafgørende for om man når sit mål. Her vil jeg som det tredje, og sidste, diskutere disse faktorer og belyse om genetiske og mentale aspekter kan have noget at sige i denne sammenhæng. Derudover vil jeg ved nogle af disse faktorer komme ind på om det kan lade sig gøre at ændre disse gennem træning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korsager Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Hola,Jeg sidder her med min større skriftlig opgave i idræt, muskelfysiologi.Jeg har fået følgende spørgsmål udleveret:1. Redegør for de forskellige processer, der danner baggrund for muskeltræning.2. Analyser forskellige former for muskelstyrketræning.3. Diskuter forskellige faktorers betydning for, at idrætsudøveren når et topresultat inden for en styrkekrævende idræt.Jeg ved allerede hvad jeg skal have med i opgaven, så dette er ikke problemet.Mit problem er, skal jeg lave en problemformulering ud fra disse spørgsmål, eller skal jeg "bare" besvare dem, og definere spørgsmålene som min problemformulering?Jeg vil gerne have svar fra kompetente personer. Enten undervisere på gymnasielt niveau, eller folk som har haft god erfaring med deres løsning i lign. opgaver.Det skal siges at jeg stiler efter et 13'tal, så her skal ikke springes over hvor gærdet er lavest Mvh Jacobdet er da din vejleder som skal komme med problemformuleringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_grubbe Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 (edited) det er da din vejleder som skal komme med problemformuleringen?Ja det ville jeg nemlig også mene.. men den "problemformulering" består i de 3 spørgsmål. Så det jeg har lavet her må jo givetvis være en indledning. Edited February 2, 2006 by j_grubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
salt Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 hvis du stiler efter en 13'er, må det vel være begrænset hvor meget hjælp du har brug for Hvis man ikke kan klare det til et 13-tal alene, så kan det da være ligemeget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_grubbe Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 Hvis man ikke kan klare det til et 13-tal alene, så kan det da være ligemeget.Så fordi jeg er i tvivl om noget er jeg ikke et 13 tal værd.. ehm.. aight. Anyway den indledning der har jeg selv lavet, og jeg har aldrig lavet en opgave af denne karakter, så er det vel meget naturligt jeg har nogle spørgsmål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Normalt er en problemformulering mere kort og præcis end det du har skrevet. Alt efter hvor meget plads du har kan et sagtens bruges som indledning og evt. uddybes lidt. Jeg sender et eksempel på pm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søren W Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 En problemformulering behøver ikke nødvendigvis være kort, men præcis skal den være. Nu har du fået spørgsmålene udleveret af din lærer, og derfor synes jeg det er fint du præciserer hvad du vil lave i det du har skrevet der, som jeg også vil karakterisere som en indledning. Det må dog gerne være endnu mere specifik, altså hvilke processer du vil analysere og hvilke træningsmetoder. Forestil dig at en ude fra kommende person skal kunne se i denne tekst om personen vil have lyst til at læse din opgave. Blot at sige man vil analysere træningsmetoder er meget bredt, en indsnævring af emnet ville være smart, for din egen og læreren/censors skyld.Pt er jeg selv ved at lave problemformulering til mit afgangsprojekt som bygningsingeniør, og der skal opgaven specificeres i rimelig stor grad. Det er med til at indramme indholdet og minimere misforståelser osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
789 Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 Det er desværre for sent, eftersom jeg har fået udleveret opgaven.Da jeg i sin tid skrev SSO måtte man gerne henvende sig til sin lære, med konkrete spørgsmål. Ring/mail til din lære, det værste der kan ske er at du får at vide, at han/hun ikke kan/vil hjælpe.I øvrigt synes jeg det er lidt sjovt så meget fokus du har på at få 13. Flyt fokus til at få lavet en god opgave, og lad andre om at bedømme dit arbejde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted February 2, 2006 Report Share Posted February 2, 2006 En yderligere indsnævring kommer ofte i et efterfølgende afsnit som for eksempel hedder "præcisering og afgrænsning". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_grubbe Posted February 2, 2006 Author Report Share Posted February 2, 2006 (edited) Da jeg i sin tid skrev SSO måtte man gerne henvende sig til sin lære, med konkrete spørgsmål. Ring/mail til din lære, det værste der kan ske er at du får at vide, at han/hun ikke kan/vil hjælpe.I øvrigt synes jeg det er lidt sjovt så meget fokus du har på at få 13. Flyt fokus til at få lavet en god opgave, og lad andre om at bedømme dit arbejde. Jeg satser på et 13 tal.. det er ikke mig der har fokus på det, det er alle mulige andre Nu må vi se hvad der sker.. jeg gør ihvertfald mit bedste Edited February 2, 2006 by j_grubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_grubbe Posted February 8, 2006 Author Report Share Posted February 8, 2006 opgaven er afleveret! what a relief! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.