Cutted til sommer


BananAgtigKo
 Share

Recommended Posts

Hey alle MOL'ere...

Jeg har bulket siden juni sidste år og jeg har fået ret gode gains, så jeg tænkte at jeg ville give den gas noget tid endnu inden jeg begynder at cutte..

regner med at køre en omgang Sheiko her om ca. en månedstid. og så cutte derefter...

Jeg er 189cm, vejer næsten 95kg (Se evt. Blog for nærmere info) og jeg vil gerne smide ca. 3-6kg inden sommersæsonnen (1.juni)...

Mine spørgsmål... I min bulk periode har jeg været i overskud ca. 500-1000kcal overskud... har ikke gidet tælle alt for meget, har bare haft et "minimum indtag" jeg var sikker på jeg var i overskud på. Og så har jeg holdt mig til det og så gerne spist lidt ekstra vedsiden af...

Hvor lang tid vil det ca. tage mig at cutte mig ned?? man hører meget om at folk holder indtaget på - 500kcal ift. ligevægtsindtag... Hvor lang tid ville det så tage mig??

Jeg må indrømme at det virker somom det kommer til at gå meget langsomt med - 500kcal undskud... Derfor tænkte jeg... Hvad nu hvis man kørte med - 1000kcal og noget cardio ved siden af?? Det ville jo gå meget hurtigere? Men ville musklerne tage skade? hvis ja, hvordan?

Og: Kommer man til at miste meget muskelmasse på et underskud på 1000kcal??

Håber i kan hjælpe med jeres erfaringer... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det var så svaret på træningsdelen.. Nogen der har noget indput med ovenstående?? (Læs første indlæg...)

Tag og hold underskudet mellem 500 og 1000 kals. Ved for stort underskud vil du miste for meget muskelmasse. Det tager tid, men sådan er det bare.....0.5-1.5 kg fedt om ugen er "normalt"

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid vil det ca. tage mig at cutte mig ned?? man hører meget om at folk holder indtaget på - 500kcal ift. ligevægtsindtag... Hvor lang tid ville det så tage mig??
3-6kg fedtvæv á 7000kcal pr kg (21000-42000kcal) og et underskud på ca 500kcal pr dag.

Så vil det tage 40-80 dage.

Jeg må indrømme at det virker somom det kommer til at gå meget langsomt med - 500kcal undskud... Derfor tænkte jeg... Hvad nu hvis man kørte med - 1000kcal og noget cardio ved siden af?? Det ville jo gå meget hurtigere? Men ville musklerne tage skade? hvis ja, hvordan?

Og: Kommer man til at miste meget muskelmasse på et underskud på 1000kcal??

Ja, det vil jo gå dobbelt så hurtigt.

Det er umuligt at svare på OM det vil betyde noget, men det er klart at jo større underskudet er, jo større er risikoen for at det betyder tab af muskelmasse.

Bare for at give et eksempel, så cuttede jeg forrige sommer 10kg på 12 uger, dvs et dagligt underskud omkring 800kcal - fedtprocenten gik fra ca 17 til ca 10. Jeg kunne selvfølgelig have gjort mange ting bedre, primært på kostsiden, men ifølge mine målinger fordelte de 10kg vægttab sig på ca 7,5kg fedtvæv og 2,5kg "andet" - herunder muskelmasse. :wink:

Sidste sommer gjorde jeg det så noget mere kontrolleret og cuttede faktisk stille og roligt over 5 mdr med en gennemsnitligt underskud på 333kcal. Resultatet var 7kg mindre fedt og ca 1kg mere muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

ok... Jamen så tror jeg måske det er smartest at holde den omkring de 500kcal. For jeg sys sgu ikke jeg er stor nok til at miste for meget muskelmasse... :blush:

Tror jeg vil holde mit underskud på 500kcal incl. cardio. Hvis jeg så begynder ca. 2 måneder (60dage) inden sommersæssonnen så burde det passe meget fint...

Tak for hjælpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål i samme dur...

Vil det rent faktisk være muligt at opnå nogen form for styrkemæssig fremgang når man cutter, eller skal man bare glemme alt om det?? Er det med andre ord stadig en god idé at sigte mod en styrkemæssig fremgang i cutteperioden på +5% over en 8 ugers træningscyklus??

M

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål i samme dur...

Vil det rent faktisk være muligt at opnå nogen form for styrkemæssig fremgang når man cutter, eller skal man bare glemme alt om det?? Er det med andre ord stadig en god idé at sigte mod en styrkemæssig fremgang i cutteperioden på +5% over en 8 ugers træningscyklus??

M

Kropsvægt i sig selv, uanset om vægten kommer fra fedt eller muskler vil give styrke - selvfølgelig mere udtalt i nogle øvelser end andre.

Derudover er styrken afhængig af det potentiale du har i form af muskelmasse, samt din evne til at udnytte dette potentiale (nervesystemet herunder koordination).

Når en cutting går godt er det kun kropsvægten der mindskes og du har sådan set stadig mulighed for at blive bedre mht koordination og udnyttelsen af potentialet, så det er bestemt ikke nogen umulighed at blive stærkere imens man taber sig.

I praksis skal personer der i forvejen har trænet noget tid næppe regne med øget styrke, imens relativt nybegyndere godt kan øge styrken - ikke at jeg synes de skal regne med det eller planlægge efter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share