Sanseudfald i forbindelse med barbell shoulder press


Sortiarius
 Share

Recommended Posts

På det seneste, har jeg under øvelsen sitting barbell shoulder press oplevet en stigende snurrende fornemmelse i venstre underarm og fingre ved udførslen. Da jeg idag tog 6 sæt af øvelsen blev snurren dog så kraftigt at det helt resulterede i jeg mistede følingen i et område svarende til n. ulnaris (dog ikke motorikken), det tog et par minutter at få tilbage, og føltes mest af alt som summeringen af 10 albuestød (= ret ubehagligt :crazy: ). På trods af at øvelsen derfor er een af mine yndlingsøvelser for skulderen har jeg derfor valgt at droppe den midlertidigt.

Har dog siddet og filosoferet over hvad grunden kan være til at nervus ulnaris (tilsyneladende) sådan kommer i klemme under øvelsen, og så kun i venstre arm / hånd. I den forbindelse tænkte jeg på om der var andre der havde oplevet lignende problemer, eller om det måske var en typisk fejl ved udførslen af BSP, og slutteligt om nogen eventuelle kunne have nogle forslag til hvordan man kan undgå det til en anden gang. Vil nemlig nødigt pådrage mig nogle permanente paræstesier ved styrketræning, også selvom det er en yndlings-øvelse vi snakker om :smile:

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er højst sandsynligt en afklemning af dele af dit plexus brachialis hvorfra n. ulnaris udspringer!

Jeg har haft det samme men ignorerede det hvilket resulterede i at specielt min venstre arm nogle gange blev helt lam i op til 20 minutter :blink:

Det tog mig næsten et ½ år at komme til livs.

Jeg stoppede med at træne ting som påvirker mine hals/nakkemuskler alt for meget for det var her jeg havde primær afklemning!

Afklemningen forekommer ofte gennem scalenerporten på halsen eller opad et halsribben, hvis du er den "heldige" indehaver af et sådanne ... musklerne i scalenerporten kan hæve så meget op at de trykker nerverne, eller andre muskler omkring nervebanerne kan klemme nerven op mod omkring liggende strukturer så den bliver mere eller mindre afklemt --> deraf snurren, sitren og albuestød!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på det sidste også oplevet samme "snurren" i venstre underarm og hånd! Dog ved dumbbell curls.

Ved dumbell curls oplever jeg også tit en snurren i hænder og fingre, tror dog næppe det er nervøst relateret. Tror nærmere det er fordi at over og underarmsmuskulaturen i en hvis grad afklemmer håndens blodforsyning, det kan give en prikkende fornemmelse der dog hurtigt foretager sig igen.

Det er højst sandsynligt en afklemning af dele af dit plexus brachialis hvorfra n. ulnaris udspringer!

Jeg har haft det samme men ignorerede det hvilket resulterede i at specielt min venstre arm nogle gange blev helt lam i op til 20 minutter :blink:

Det tog mig næsten et ½ år at komme til livs.

Jeg stoppede med at træne ting som påvirker mine hals/nakkemuskler alt for meget for det var her jeg havde primær afklemning!

Afklemningen forekommer ofte gennem scalenerporten på halsen eller opad et halsribben, hvis du er den "heldige" indehaver af et sådanne ... musklerne i scalenerporten kan hæve så meget op at de trykker nerverne, eller andre muskler omkring nervebanerne kan klemme nerven op mod omkring liggende strukturer så den bliver mere eller mindre afklemt --> deraf snurren, sitren og albuestød!

Måtte lige finde mine gamle anatomibøger frem igen og tage en kigger, og umiddelbart lyder det også mere plausibelt at det skulle være plexet der blev afklemt fremfor nerven. Imidlertid kan jeg ikke forstå hvorfor. Det giver mening at plexet kan blive afklemt ved nakke og halsøvelser, men forstår ikke hvorfor shoulder press skulle aktivere skalenermuskulaturen i høj grad (bruges de egentlig ikke kun til inspiration?) måske fordi jeg laver øvelsen forkert. Det er måske også derfor at jeg kun oplever problemet i venstre hånd. Uanset hvad tror jeg dog jeg holder en pause på et par uger nu, herefter sænker jeg vægten og fokuserer mere på at synkronisere øvelsen i begge sider, og slappe af i nakke- og halsmuskulatur. Takker for rådet.

Link to comment
Share on other sites

Ved dumbell curls oplever jeg også tit en snurren i hænder og fingre, tror dog næppe det er nervøst relateret. Tror nærmere det er fordi at over og underarmsmuskulaturen i en hvis grad afklemmer håndens blodforsyning, det kan give en prikkende fornemmelse der dog hurtigt foretager sig igen.

Måtte lige finde mine gamle anatomibøger frem igen og tage en kigger, og umiddelbart lyder det også mere plausibelt at det skulle være plexet der blev afklemt fremfor nerven. Imidlertid kan jeg ikke forstå hvorfor. Det giver mening at plexet kan blive afklemt ved nakke og halsøvelser, men forstår ikke hvorfor shoulder press skulle aktivere skalenermuskulaturen i høj grad (bruges de egentlig ikke kun til inspiration?) måske fordi jeg laver øvelsen forkert. Det er måske også derfor at jeg kun oplever problemet i venstre hånd. Uanset hvad tror jeg dog jeg holder en pause på et par uger nu, herefter sænker jeg vægten og fokuserer mere på at synkronisere øvelsen i begge sider, og slappe af i nakke- og halsmuskulatur. Takker for rådet.

Tror nemt dine scalenere kan være aktive hvis det er med høj intensitet du træner, men det behøver ikke nødvendigvis være disse der er problemet. Den kraftige muskelkontraktion kan nemt skabe iskæmi for de enkelte nerver og dette reagerer nerven på med paræstesier. Vi er alle anatomisk forskellige og måske er din ve. side specielt udsat i armen.

Der findes nogen ganske glimrende nerveudstrækningsøvelser kaldet "ANT" (abnorm nerve tension) som sætter stræk på de enkelte nerver og kan på den måde løsne evt. adhærencer extra eller intraneuralt. De fleste privarpraktiserende fysioterapeuter kan vise dig strækkene som hos en del mennesker med ukomplicerede nervedyfunktioner kan hjælpe. De er ikke helt nemme at forklare, men måske google kan hjælpe med billeder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share