Protein kur


kornbakken
 Share

Recommended Posts

Jeg begynte i søndags på det populære proteinkur, atkinskur, south beach... en kombination af alle dem. Det går ganske enkelt ud på at spise masser af protein og ingen kulhydrat.

Min kost har set nogenlunde ens ud alle dagene indtil nu, men kunne godt bruge et par tip

morgen : En dåse tun

middag : 180 g kyllingbryst med lidt salat og feta, eller 150 hakkebøf med salat, eller 2 ds tun med salat

Aften : Godt og vel det samme som om middagen, dog får jeg gerne et par bøffer med salat også.

Spørgsmålene lyder på :

Er det okay kost, i forhold til kuren ?

Jeg er har svært med at finde snack/mellemmåltider jeg kan bruge i denne kur, forslag ?

Jeg er begyndt at være så træt fysisk af det, hvad kan det skyldes ?

Håber nogen kan hjælpe med at svarer mig, og give mig et par tip til kuren. Jeg har en mål der hedder 6-8 kg på et par måneder, måske 3 måneder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte i søndags på det populære proteinkur, atkinskur, south beach... en kombination af alle dem. Det går ganske enkelt ud på at spise masser af protein og ingen kulhydrat.

Min kost har set nogenlunde ens ud alle dagene indtil nu, men kunne godt bruge et par tip

morgen : En dåse tun

middag : 180 g kyllingbryst med lidt salat og feta, eller 150 hakkebøf med salat, eller 2 ds tun med salat

Aften : Godt og vel det samme som om middagen, dog får jeg gerne et par bøffer med salat også.

Spørgsmålene lyder på :

Er det okay kost, i forhold til kuren ?

Jeg er har svært med at finde snack/mellemmåltider jeg kan bruge i denne kur, forslag ?

Jeg er begyndt at være så træt fysisk af det, hvad kan det skyldes ?

Håber nogen kan hjælpe med at svarer mig, og give mig et par tip til kuren. Jeg har en mål der hedder 6-8 kg på et par måneder, måske 3 måneder..

hvorfor skal vægttabet foregå på denne måde? 6-8 kgs vægttab på 3 måneder er slet ikke overskueligt eller umuligt med et fornuftigt kalorieunderskud og så en mere fornuftig sammensætning af fedt, protein og kulhydrater.

Jeg ville også være træt, hvis jeg skulle spise på den måde :laugh:

Træner du? - og er det cardio, styrketræning eller begge dele?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal vægttabet foregå på denne måde? 6-8 kgs vægttab på 3 måneder er slet ikke overskueligt eller umuligt med et fornuftigt kalorieunderskud og så en mere fornuftig sammensætning af fedt, protein og kulhydrater.

Jeg ville også være træt, hvis jeg skulle spise på den måde :laugh:

Træner du? - og er det cardio, styrketræning eller begge dele?

Jeg løber 3 gange om ugen, arbejder i udlandet og arbejder til sent, så der er ikke tid til træningscenter.. Men jeg har brug for tip til kuren, ikke negative ting om den. For har hørt fra flere den er meget effektiv, hvis den følges..

Link to comment
Share on other sites

Ok lidt mere seriøst-

En proteinkur er ikke mere effektiv end andre kure. Hvis du er 2000 KJ energiunderskud dagligt svarer det til et vægttab på ½ kg om ugen uanset hvilken kur man er på. Fordelen ved proteinkur er at man føler sig rimelig mæt i forhold til en crappykur, men det er også tilfældet med en fornuftig almindelig diæt som udgøres hovedsageligt af fiberrige kulhydratkilder. Ulempen er at man ikke indtager så mange mikro-mikronæringsstoffer. Der er derfor ingen faglig grund til at vælge en proteinkur fremfor en "fiberrigkur".

PS. grunden til din træthed skyldes sandsyligvis at 1) du indtager for lidt kulhydrat 2) du indtager for lidt energi

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Ok lidt mere seriøst-

En proteinkur er ikke mere effektiv end andre kure. Hvis du er 2000 KJ energiunderskud dagligt svarer det til et vægttab på ½ kg om ugen uanset hvilken kur man er på. Fordelen ved proteinkur er at man føler sig rimelig mæt i forhold til en crappykur, men det er også tilfældet med en fornuftig almindelig diæt som udgøres hovedsageligt af fiberrige kulhydratkilder. Ulempen er at man ikke indtager så mange mikro-mikronæringsstoffer. Der er derfor ingen faglig grund til at vælge en proteinkur fremfor en "fiberrigkur".

PS. grunden til din træthed skyldes sandsyligvis at 1) du indtager for lidt kulhydrat 2) du indtager for lidt energi

Tak foir svarer, men jeg kan ikke styre alle de andre kurer, og tror godt jeg kan klare den her. Det er derfor jeg søger TIPS til kuren, ikke svar på hvilke kurer der kunne være bedre...

håber det er ok..

Link to comment
Share on other sites

Tak foir svarer, men jeg kan ikke styre alle de andre kurer, og tror godt jeg kan klare den her. Det er derfor jeg søger TIPS til kuren, ikke svar på hvilke kurer der kunne være bedre...

håber det er ok..

Sæføli. Mange ønsker blot disse kure fordi de tror kurene er bedre.

Anyway, et forslag ville være at gå på bibloteket eller boghandlen og låne/købe et par bøger hvor der er masser af forslag og ideer i. På den måde for du mere variation i det, og kører ikke så hurtigt træt i kosten.

Link to comment
Share on other sites

Tak foir svarer, men jeg kan ikke styre alle de andre kurer, og tror godt jeg kan klare den her. Det er derfor jeg søger TIPS til kuren, ikke svar på hvilke kurer der kunne være bedre...

håber det er ok..

Proteinkure er effektive, da protein mætter rigtig godt pr kalorie. Bedre end både fedt og kulhydrat

Men jeg kan fortælle dig at du ikke kommer til at få mere energi, hvis du ikke spiser bare en lille smule kulhydrat. Det er den eneste energikilde kroppen kan omsætte i nogenlunde tempo.

HVorfor ikke tillade dig selv fx 4 stk frugt og en skål havregryn om dagen? Du ville få væsentlig mere energi af det. Bare sørg for at holde dig til langsomme kulhydrater så du ikke får store udsving i blodsukkeret.

Derudover, så vær opmærksom på at få alle de essentielle vitaminer og mineraler. Det er let at komme i underskud med nogle af dem, når man er på så ensidig en diæt.

Af snacks der ikke indeholder ret mange kulhydrater kan jeg nævne:

nødder, peanuts, ost (pas på det mættede fedt) og grønsagsstænger med dip af fromage frais

Held og lykke med kuren

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

Tak foir svarer, men jeg kan ikke styre alle de andre kurer, og tror godt jeg kan klare den her. Det er derfor jeg søger TIPS til kuren, ikke svar på hvilke kurer der kunne være bedre...

håber det er ok..

Der er naturligvis ingen grund til at gøre det sværere end højst nødvendigt, men måske det var mere gavnligt i længden, hvis du fandt frem til årsagen til at du "ikke kan styre" andre kure eller kostplaner. Det tolker jeg som om at du heller ikke har rigtigt styr på din "normale" kost, hvor du ikke er på kur.

Når en kur bliver en straf der fratager dig en masse af den mad du kan lide og IKKE forbereder dig på efter kuren, så er det dømt til at mislykkes.

Den bedste "kur" synes jeg er først at lære og spise fornuftigt, dvs tilpas variaret, fiberrigt, kun få hurtige kulhydrater, nok protein, sunde fedtstoffer osv osv. Ting som mange godt ved eller man let kan læse sig til.

Når det så er på plads taber man sig måske allerede, hvis man er overvægtig og før har spist junkfood al libitum, ellers er det bare at skære ned for portionsstørrelserne.

Link to comment
Share on other sites

Davs!

Sagen er, at du taber, når du forbrænder mere end du indtager. Så er det i princippet lige meget om du kun spiser chokolade og pommes fritter. Så når du gerne vil tabe dig, skal du finde ud af hvor mange kcal du forbrænder og indtage mindre end det. Du kan på forsiden finde et link til en energiberegner, der kan give dig et fingerpeg.

Du kan ikke forvente, at vi skal give dig gode råd til en kur, som vi anser for tåbelig. Og det er der som allerede nævnt gode grunde til at synes den der. Der er ikke noget i vejen for at spise en proteinrig kost - det kan blandt hjælpe dig med mæthedsfølelsen. Men der er ingen grund til at skære gode kulhydrater væk. Atkins er pop - og i væste fald skadeligt.

Når du føler sig træt, der det sandsynligvis fordi din krop ikke får det, den behøver. Herunder kulhydrater, vitaminer og mineraler. Så få nogle fornuftige ting ind i din kost, f.eks. havregryn og grønsager.

Omkring effektiviteten af "kuren": ja, du vil kunne tabe en masse vægt hurtigt med den kur, du er på - men slankekurer virker ikke. Det du taber er væske, muskelmasse og en smule fedt. Så snart du vender tilbage til din gamle livsstil, vender kiloene også tilbage - og mere til, sikkert. Vælg i stedet en permanent livsstilsændring, med en begrænset kcal-underskud (f.eks. 500 kcal om dagen - det vil give et vægttab på ca. 1/2 kg om ugen).

Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke - brug lidt tid på siden og lær af de mange gode råd og succeshistorier.

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vigtigt at vide hvilken form for motion du dyrker hvis du skal sammensætte den rigtige kost og hvilken mål du har udover vægttab f.eks. beholde muskelmasse eller bare være tynd =) Det ville også være rart at vide din alder. vægt.....

Styrketræning = mere protein, Cardio = mere kulhy.

Edited by FicusForPresident
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte i søndags på det populære proteinkur, atkinskur, south beach... en kombination af alle dem. Det går ganske enkelt ud på at spise masser af protein og ingen kulhydrat.

Min kost har set nogenlunde ens ud alle dagene indtil nu, men kunne godt bruge et par tip

morgen : En dåse tun

middag : 180 g kyllingbryst med lidt salat og feta, eller 150 hakkebøf med salat, eller 2 ds tun med salat

Aften : Godt og vel det samme som om middagen, dog får jeg gerne et par bøffer med salat også.

Spørgsmålene lyder på :

Er det okay kost, i forhold til kuren ?

Jeg er har svært med at finde snack/mellemmåltider jeg kan bruge i denne kur, forslag ?

Jeg er begyndt at være så træt fysisk af det, hvad kan det skyldes ?

Håber nogen kan hjælpe med at svarer mig, og give mig et par tip til kuren. Jeg har en mål der hedder 6-8 kg på et par måneder, måske 3 måneder..

Som nogle af de andre skriver skal du nok mere se på din overordnede kost. Kure virker IKKE på længere sigt. Har du virkelig tænkt dig, at du skal leve af den slags mad resten af dine dage - tror jeg ikke. Det bedste og måske hårdeste er ganske enkelt en "kostomlægning". Det går måske ikke lige så lynhurtigt, men du vil tabe mere i længden, du vil have mere energi overskud m.m.

Men hvis du så gerne vil holde dig til din kur vil jeg anbefale at du får vitamintilskud. En alt for ensidig kost er bestemt ikke sund.

Det var mine råd, håber du kunne bruge dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 23 år, vejer 84 kg og er 176 cm høj. Jeg har trænet i et par inden jeg rejste hertil, for 2 mdr siden, så er også rimelig muskelmæssig. Jeg spiser allerede sundt, som nævnt taber jeg mig for hver gang jeg er på vægten, vil bare give det et kraftigt skub mere. Måske en måned eller 1½. Så vil jeg vende tilbage til det normale og tabe lidt igen.

Jeg kender godt regler omkring forbrænding osv, har tabt 10 kg da jeg trænede kraftigt.

Men havde bare hørt så meget god om hvor effektiv denne kur var, og derfor søgte jeg lidt inspiration og tips. Det med vitaminer vil jeg bestemt til mig, har allerede købt multivatamin i min middagspause.

Link to comment
Share on other sites

Men havde bare hørt så meget god om hvor effektiv denne kur var, og derfor søgte jeg lidt inspiration og tips. Det med vitaminer vil jeg bestemt til mig, har allerede købt multivatamin i min middagspause.

Tja, et kort svar er at ja den vil virke, har selv tabt mig omkring 50 kg på noget der minder om det på omkring 11 måneder. Brugte Kropkost programmet til at få 2-2,5 gram protein pr. kg kropsvægt, så altså ikke direkte det samme som dig men stadigvæk omkring 45 % protein pr dag af samlet indtag. Selvfølgelig med meget træning osv.

Edited by FicusForPresident
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gå på kur?

Jeg synes at du skal lave det man populært kalder en livsstilsændring. Lav dig en kostplan du kan holde ud at spise i længere tid end 3 måneder, som ikke gør dig utilpas og som tillader sidespring i ny og næ. En kur resulterer meget vel i vægttab, men du vil ofte risikere at tage det hele og lidt til på igen!

Som mange af de andre siger handler det om at være i energiunderskud og det kan også sagtens ske selvom du spiser kulhydrat! Stadig er det dog en god idé at spise rigeligt protein så du ikke taber muskelmasse, f.eks. kan du spise efter 40-40-20 metoden.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share