Videnskabelig undersøgelse søger forsøgspersoner


Guarden
 Share

Recommended Posts

Videnskabelig undersøgelse søger veltrænede forsøgspersoner til:

Undersøgelse af Cerebral aktivering ved maksimal fysisk anstrengelse som effekt af hyperoxi og bikarbonat

Forsøgsbeskrivelse: Fysisk anstrengelse medfører krav om øget ilttilførsel. Vejrtrækningen og kredsløbet tilpasses til arbejdet, og i blodet er der en tæt regulering af blodets surhedsgrad. Når musklernes ilttilførsel ikke modsvarer musklernes krav øges mælkesyre produktionen, og dette kan nå et niveau, hvor regulering af blodets surhedsgrad er utilstrækkelig. I de røde blodlegemer bindes ilt, og denne binding er påvirkelig af surhedsgraden, således at der bindes mindre ilt når surhedsgraden falder. Tidligere undersøgelser har vist, at en øgning af blodets iltindhold ved dels at ændre iltfraktionen i indåndingsluften eller ved at infundere bikarbonat i blodet, kan øge den samlede arbejdskapacitet. Denne effekt kan til dels tilskrives et øget ilttilbud til hjerne og muskler. Andre undersøgelser antyder, at der kan være en direkte effekt af et øget ilttilbud på nervefunktionen. Under begge delforsøg anvendes maksimal roning som model for en udmattende nerveaktivering. I delforsøg 1 ændres indåndingsluftens iltindhold og i delforsøg 2 gives, under intens roning, bikarbonat i en blodåre på overarmen.

Krav: Veltrænet letvægtsroer (vant til at træne i ergometer), skal kunne ro 2000 m. på under 7 min 30 sek.

Målinger:

- Blodprøver tages i en arm-arterie og i en vene på halsen (v. jugularis). Der kan opstå lokal ømhed og en lille blodansamling i dagene efter forsøget.

- Der påsættes optoder på hovedet og muskler til måling at vævets iltning. Målingerne foretages på huden og er ikke forbundet med ubehag eller varige gener.

- Der påsættes et aggregat til vurdering af hjernens gennemblødning med transkraniel ultralyds Doppler.

- Blodets indhold af ilt ændres ved indånding af 15, 21, og 30 % ilt.

- Der administreres bikarbonat i en åre på overarmen

Honorar: Der gives skattepligtigt honorar for deltagelse på 2500 kr.

- Forsøget vil finde sted i perioden 13 marts til 7. april.

- Deltagerne skal deltage i to forsøgsgange af ca. 8 timers varighed i denne periode med 14 dages mellemrum.

Kontakt tlf.: Stud. Cand. Scient Humanfysiologi Jacob Søndergaard 51787017, Stud. Med Anders Overgaard 23435771, Andreas Fabricius Bjerre 51604178.

Mail: [email protected] eller [email protected]

Mvh. Guarden :superman:

Link to comment
Share on other sites

Lyder ikke rart :cry:

Kom nu ind i kampen :cool: Jeg har selv prøvet det, og så snart det er lagt mærker man ikke rigtig noget til det. Man er lidt øm bagefter, men ikke noget der ikke går over igen :bigsmile:

Er der spørgsmål af nogen art er I velkomne til at stille dem i tråden.

Mvh. Guarden.

Link to comment
Share on other sites

>>Sortiarius: CVK anlægges i v. subclavia og ikke i v. jugularis :wink:

Nej ikke pr definition, har overværet et par CVK'er der var anlagt i jugularis (bl.a. en anæstesiolog der lagde et i forbindelse med hjertestop), mener ganske bestemt også jeg så en del CVK'er i jugularis hos dialysepatienter på nefrologisk

Link to comment
Share on other sites

Så gutter. Lad os holde fokus på selve forsøget. :bigsmile: Central vene kateter lægges som sagt af en MEGET erfaren og velkvalificeret overlæge (NS). NS er desuden tidligere verdensmester i roning :wink: Rigtig flink fyr, der virkelig har styr på tingene, og man kan få svar på alle de træningsrelaterede spørgsmål man kunne tænke sig :smile:

2000 meter under 7:30 er absolut ikke uoverkommeligt. Give it a go, og vend tilbage til tråden.

Mvh Jacob Søndergaard

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Hvor vil forsøgene finde sted?

Jeg kunne godt være interesseret. Men jeg vil ikke sige at jeg er roer.

Dog kan jeg fint ro under de 7:30 på 2000m

67kg er det i kategorien letvægt?

Alder 22år

<>

Forsøget foretages på Rigshospitalet. Angående aldersgrænsen for deltagelse, skal jeg vende til bage til dig… Da det ikke er blevet fastsat endnu. – finder lige ud af det til i morgen.

Mvh Anders Overgaard

Link to comment
Share on other sites

Boys boys... Se så at kom ud af fjerene og få testet jeres ro-performance :cool: Man skal helst veje <80 kg, men hvis man er i nærheden er I også velkomne såfremt i lever op til indgangskrav :bigsmile: Vi skal bruge nogle store gutter til et pilot-projekt, så vi kan teste hvorvidt vi er istand til at opsamle al den luft i blæser ud af munden. Grunden til at man helst ikke må veje mere end 80 kg er at jo større man er jo større vil lungerne og dermed ens ventilation (mængde udåndet luft pr. minut være) Eftersom infusion af hyperoxi gøres via douglassække kan det næsten være umuligt at ventilerer store folk ved maksimal arbejdsintensitet.

Jeg har selv været ivrig forsøgskanin, og har fået en masse ud af det. Er sjovt for det første at få en masse data på en selv, men også at se hvordan et videnskabeligt studie er opbygget. Med det i bagagen bliver man opmærksom på de problemstilling der opstår når man forsøger at konkludere noget ud fra et givent forsøg.

Come on :bigsmile:

TTT

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share