SportsClub - godt nok?


Timmy
 Share

Recommended Posts

Og du kan ikke benpresse flere kilo end du kan squatte Søren (og ja, du må gerne tilføje din kropsvægt til din squat i det regnestykke :tongue: )

Jeg synes i ALT for stor grad der bliver talt om tunge løft med frie vægte herinde. Det er fint nok, at vi alle er unge mænd i vores bedste alder, med flere års træningserfaring bag os, men det hjælper ikke hr og fru Dk når de ønsker at "forbedre" formen. Her udgør maskinerne en vigtig plads. Blot som en lille indskudt note i diskussionen, men det hører måske til en ny tråd i stedet.

Derudover er jeg ganske enig i Baron Bandits betragtninger, og vil stadig påstå at taler vi hypertrofi gains, så vil du ikke kunne dokumentere store forskelle.

Link to comment
Share on other sites

Vægten der kan håndteres er ikke rigtig relevant her. Hr. og Fru DK vælger maskinerne fordi de er nemme at gå til og fordi deres autoritetstro, kombineret med deres uvidenhed, gør at de tror maskiner er bedre end frie vægte. Der burde jo være en grund til at der er opfundet de der store, dyre og avancerede maskiner, de må vel være bedre end frie vægte? De isolerer jo musklerne og minimerer risikoen for skader? At tingene ikke forholder sig sådan ved de fleste, der ved en smule om træning. Jeg vil til enhver tid anbefale selv den mest grønne nybegynder at bruge frie vægte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes derimod det vil være direkte tåbeligt at anbefale mange nybegyndere at kaste sig ud i frie vægte (her taler jeg øvelser som squat, dødløft, military press, barbell rows)...

At det så muligvis er mig der ikke ved en "smule" om træning skal jeg ikke kunne sige, men ikke desto mindre minimerer du vedkommendes mulighed for at lave øvelsen forkert ved at sætte ham/hende i en maskine, samt du mindsker belastningen på uhensigtsmæssige områder som du ikke aner om er stærke nok til at udføre øvelsen..

De fleste nybegyndere vil slet ikke være i stand til at kapere de ovenævnte øvelser, og især ikke fru hansen på 45 år. Der er kæmpe forskel på, om det er en studiekammerat, eller en tante du skal lave et program til.

Link to comment
Share on other sites

Hormonresponset kommer primært når en muskel udsættes for et metabolsk pres (dvs man nærmer sig failure). Vi er enige i at jo større muskelmasse der involveres i en øvelse, des større potetielt hormonrespons. Problemet (i starten) ved de store frivægtsøvelser er, at der hos en begynder ikke aktiveres den samme muskelmasse som ved mere kontrollerede maskinøvelser. Her er det vigtigt at huske, at med muskelmasse tænkes antal aktive fibre i de involverede muskler og ikke bare antal muskler i alt.

Har dog af Guarden fået hvisket i øresneglen, at Fleck & Kraemer skriver at squat fører til større muskelvækst end benpres, men hvorfor ved jeg ikke. En eller anden forklaring bør der vel være såfremt det passer. Kan godt være der er nogen af mine antagelser der ikke holder, det er trods alt bare tankespind...

Iøvrigt vil jeg give Søren ret i, at begyndere ikke nødvendigvis skal smides i maskiner, men det er bare ikke ud fra et hypertrofimæssigt argument. :smile:

Når vi taler om hypertrofi på længere sigt vil det desuden være nædvendigt at springe ud af maskinerne, da det vil være svært at finde maskiner der giver en tilstrækkelig alsidig træning (i forhold til aktivering af forskellige motorunits) til at der fortsat stimuleres effektivt til hypertrofi.

Edited by Baron Bandit
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes derimod det vil være direkte tåbeligt at anbefale mange nybegyndere at kaste sig ud i frie vægte (her taler jeg øvelser som squat, dødløft, military press, barbell rows)...

At det så muligvis er mig der ikke ved en "smule" om træning skal jeg ikke kunne sige, men ikke desto mindre minimerer du vedkommendes mulighed for at lave øvelsen forkert ved at sætte ham/hende i en maskine, samt du mindsker belastningen på uhensigtsmæssige områder som du ikke aner om er stærke nok til at udføre øvelsen..

De fleste nybegyndere vil slet ikke være i stand til at kapere de ovenævnte øvelser, og især ikke fru hansen på 45 år. Der er kæmpe forskel på, om det er en studiekammerat, eller en tante du skal lave et program til.

Med et minimum af instruktion og sund fornuft burde enhver være i stand til at træne de øvelser du der nævner. Jeg kan ikke se hvordan træning i maskine skulle kunne "forberede" nogen på træning med frie vægte, tværtimod. Alt andet lige vil jeg kunne squatte flere kg hvis jeg har trænet benpres, dvs at første gang jeg prøver squat vil jeg være i stand til at løfte flere kg, da min teknik dog er ikke eksisterende vil mit skadespotentiale blive det større. Det samme gør sig gældende i de fleste, hvis ikke alle, andre øvelser. Selvfølgelig kan man så gå helt ned i vægt og starte derfra, men hvorfor skulle jeg så sidde i maskinen i første omgang, hvis jeg alligevel skal starte mere eller mindre forfra når jeg skifter til frie vægte.

Link to comment
Share on other sites

Hørt!!!

Den er ikke længere end at det handler om at starte med lav vægt (meget lav) få lært teknikken og så arbejde sig op. Så er frie vægte et langt bedre alternativ. Jeg har selv haft nybegyndere mellem hænderne og har haft instrueret dem i de store øvelser. En af dem er bla. HONKEY herinde fra. Der ikke havde kørt squat og dødløft i starten af sin træningskarriere og han var 16 og kører nu efter 2 år derud af med masser af kilo på i begge øvelser.

At folk er for dovne til at køre dem fordi de er hårde og kræver at man koncentrerer sig er så en helt anden sag, men der kommer deres indstilling så ind og det er en helt anden diskussion. Der er selvfølgelig heller ikke tvivl om at de store kæder - Eks. Sportsclub - vil gøre meget for at sælge maskintræningen til folk for det er det de har at slå på og ikke deres frivægtsafdeling - det er bare trist at så mange mennesker går galt i byen og spilder år, før de (måske) finder ud af hvad der giver optimale resultater.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ombestemmer dig kan vi sagtens give dig et frivægtsprogram i Sportsclub Hillerød. Vi har håndvægte op til 43 kg, squat stang på 20 kg,squat rack og i det hele taget en del frivægte. Alt efter dit niveau og dine mål bliver programmet lavet.

Hvilke af de ting kan man ikke finde i LVK? Vi har 3 squatracks - et af dem et powerrack - vel ca. 12-14 stænger hvoraf de 10 vel er 20 kgs Eleiko og de 2 er SL stænger. Håndvægte til 60 kg. Skiver i afsindige mængder. Programmer og deslige er også til at få fra vores træner, VL træner, eller en af de 5 hjælpetrænere, hvoraf jeg selv er en af dem. Man skal kunne leve med høj AC/DC, at folk stønner, stemningen er lidt rå og at der ikke er gulvtæpper på og. Det kan selvfølgelig være et minus for nogen - andre ... og vi er vist en del ... elsker det :wink: - nåja og så koster det jo så 600 kr om året - det kan man vist få en Shake for i Sportsclub :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hm, synes jeg har set diskussionen før... :smile: Vil dog lige kaste min holdning i ringen også: Er målet at blive Mr. Fitness-lækker må du hverken være bange for at træne med maskiner eller frie vægte; du skal have en solid grundform som de frie vægte er suveræne til at opbygge, og maskiner er glimrende til at fokusere/supplere/pudse af/rette til og evt. træne igennem en skade. Kend dine muligheder...

Hvad angår hr. og fru DK og SportsClub: De to meget kendte personer vælger maskinerne, og iøvrigt programmet der ligner alle de andres, fordi deres uuddannede SportsClub-instruktør har sagt at de skal. Dette siger han/hun primært fordi, nå ja, det plejer vi, og så fordi at der er numre på maskinerne, så man kan korte lidt af sin 100,- programlægning. :dry:

(Bitter? Så måske en smule... Har trænet i SportsClub Farum af to gange og været ansat i en periode. Stedet gør mig depri......)

Edited by Roadrunner
Link to comment
Share on other sites

Nybegyndere kan sagtens starte med frie vægte.

Jeg har en god kammerat, som ønskede at få noget hjælp til at bygge en stærkere og større krop, fordi det var et krav hvis han gerne vil i militæret.

Så jeg hev ham med ned i centeret og strikkede et program sammen til ham. Det er 3x8 fullbody, der består af gode solide flerledsøvelser:

Squat, stifflegged DL, BP, assisted dips, Frontpulldowns(kabeltårn), Bent over rows, siddende læg(maskine) og en isolationsøvelse til biceps og noget mave.

Allerede nu er han steget betragteligt i vægt i ALLE hans øvelser. Især hans squatteknik var helt til hundende i starten, men er blevet meget bedre og han kan smide en del mere vægt på (har ikke de eksakte tal). Han har fortalt mig, at han er glad, fordi han pludselig har opdaget han har muskler når han kigger sig i spejlet.

Han vejede for 1½ måned siden ca 59kg, og nu vejer han 64. Jeg har givet ham nogle retningslinjer for hans kost, så han ikke selv skal finde ud af hvor vigtig en del af træningen det er, som de fleste var nødt til da de startede.

Så jeg mener helt afgjort at nybegyndere har gavn af frie vægte, både så man lærer teknikken og får brugt flere muskler i samspil (squat vs. benpres) fra starten af.

Som en anden også har nævnt, ville det være røv og nøgler at skulle starte med 30kg i squatten, selvom man kan benpresse 200kg, fordi ens teknik er af helvedes til grundet maskintræning. Derudover tror jeg ikke der vil være nogen nævneværdige svagheder i de forskellige løft, når man ikke er vant til at røre en finger - ellers bliver den ihvertfald MEGET hurtigt udlignet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke af de ting kan man ikke finde i LVK? Vi har 3 squatracks - et af dem et powerrack - vel ca. 12-14 stænger hvoraf de 10 vel er 20 kgs Eleiko og de 2 er SL stænger. Håndvægte til 60 kg. Skiver i afsindige mængder. Programmer og deslige er også til at få fra vores træner, VL træner, eller en af de 5 hjælpetrænere, hvoraf jeg selv er en af dem. Man skal kunne leve med høj AC/DC, at folk stønner, stemningen er lidt rå og at der ikke er gulvtæpper på og. Det kan selvfølgelig være et minus for nogen - andre ... og vi er vist en del ... elsker det :wink: - nåja og så koster det jo så 600 kr om året - det kan man vist få en Shake for i Sportsclub :tongue:

Sportsclub har tøserne og det er det de unge vil ha'! :tongue::wink: . Faktisk bruger flere af instruktørerne i Sportsclub Hillerød frivægte i programlægningerne.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det :nonono: - Damerne er nok den ringeste grund at nævne i verden - der er squtte nogen der bliver lede af at stå og glo på patter og røv. De bruger frie vægte - tillykke igen.... det håber jeg da de gør. Det ville være rimeligt ignorant at styre udeom den træningsform der giver de bedste resultater. På den anden side er jeg ikke i tvivl om at maskinerne ikke står og rådner op :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share