Kombination af Valleprotein og Kreatin


hanberg
 Share

Recommended Posts

Jeg vil begynde at indtage både Valleprotein og Kreatin i andledning af min træning.

Da jeg ikke tidligere har været den store forbruger af kosttilskud osv. kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke doser jeg skal tage dagligt og hvornår?

Jeg vejer 85 kg og styrketræner 3 gange om ugen.

hva siger i?

Og en ting mere, som nok er meget omdiskuteret...

Er der noget i vejen med soyaprotein? eller mister man muligheden for at få børn eller hvordan er det?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Er der noget i vejen med soyaprotein? eller mister man muligheden for at få børn eller hvordan er det?

Jeg tror nu næppe du mister din fertilitet, men hvis du har læst artikler omkring dette vil vi helt sikkert gerne se disse! :tongue:

Og der er vel ikke decideret noget galt med soya protein, det har bare en meget speciel smag der gør at mange fortrækker valleprotein.

Derudover vil jeg foreslå at du indtager mindst 1,5g protein per kg kropsvægt per dag (fordelt udover hele dagen). Og med hensyn til kreatin er der utallige forskellige artikler om emnet både her på MOL og på getbig.dk.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som Thorhauge pointerer er der en masse artikler om kosttilskud, så det er bare om at komme igang med læsningen :bigsmile:

Mht. kreatin så indtager jeg mit umiddelbart efter træningen. Dette skyldes hvad jeg har læst i DENNE artikel/undersøgelse.

Det synes jeg har givet meget gode resultater for mig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene..

Men her kommer der lige et par mere!

Hvilket mærke kreatin vil i anbefale? og i hvilken form? (væske, pulver eller kapsler?)

Er protein nødvendigt hvis jeg drikker meget mælk, spiser meget tun osv... altså Behøver jeg kun protein hvis jeg ikke får nok i kosten? eller er det en generel god ting at indtag uanset hvad?

Og endnu engang tak for hjælpen intil videre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder du spørger om du er nød til at indtage proteinpulver. Svaret er nej, hvis du ellers får nok protein via. din almindelige kost. Du skal have mindst 1,5 g/kilo kropsvægt.

Du kan jo regne ud, hvor meget protein du får pr. dag via den mad du spiser. Ligger du under 1,5 gr. /kg kropsvægt bør du overveje at supplere med proteinpulver.

Du kan bruge denne til at finde proteinindholdet i forskellige fødevarer.

http://www.foodcomp.dk/fvdb_groupsearch.asp

Link to comment
Share on other sites

Tja ang kreatin så vil jeg anbefale det billigste pulver du kan finde =) og ang protein, så er det korte svar,,, Nej du har ikke brug for mere protein end du kan spise i din normale kost men der er visse fordele du kan få med hensyn til træning, via protein-pulver. Jeg vil nok sige at 1,5 gram pr kg er lavt sat, skulle måske mere være omkring 2.5 g pr kg.

Edited by FicusForPresident
Link to comment
Share on other sites

Det har været diskuteret meget på dette forum , hvor meget protein, der er nødvendigt. Hvis man bulker og er i kalorieoverskud kan det vel være ligemeget, for for meget protein er kun skadeligt, hvis man har dårlige nyrer, så vidt jeg ved ihvertfald. Hvis man indtager mere prptein end der forbruges til muskelopbygning, vil det sætte sig som fedt.

Hvis man cutter og er i kalorieunderskud ville jeg mene, at kroppen først bruger kulhydrat til vedligehold og derefter protein. Det må vel betyde, at protein musklerne ikke bruger går til vedligehold. Men her må der nok nogen med større viden end mig på banen. I cuttesituationen er det måske ikke klogt at lade for meget protein tage pladsen op for kulhydrater og sund fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dette?

Det har været diskuteret meget på dette forum , hvor meget protein, der er nødvendigt. Hvis man bulker og er i kalorieoverskud kan det vel være ligemeget, for for meget protein er kun skadeligt, hvis man har dårlige nyrer, så vidt jeg ved ihvertfald. Hvis man indtager mere prptein end der forbruges til muskelopbygning, vil det sætte sig som fedt.

Hvis man cutter og er i kalorieunderskud ville jeg mene, at kroppen først bruger kulhydrat til vedligehold og derefter protein. Det må vel betyde, at protein musklerne ikke bruger går til vedligehold. Men her må der nok nogen med større viden end mig på banen. I cuttesituationen er det måske ikke klogt at lade for meget protein tage pladsen op for kulhydrater og sund fedt.

Du skal jo stadig have din protien, når du cutter, da musklerne stadig bliver "nedbrudt" af træningen

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dette?

Du skal jo stadig have din protien, når du cutter, da musklerne stadig bliver "nedbrudt" af træningen

Ja, det er jeg med på. Men hvis man indtager mere protein end muskerne bruger til genopbygningen i en situation, hvor man er i kalorieunderskud, så vil kroppen vel bruge det protein, der på den måde er i overskud, til almindelig vedligehold.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil begynde at indtage både Valleprotein og Kreatin i andledning af min træning.

Da jeg ikke tidligere har været den store forbruger af kosttilskud osv. kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke doser jeg skal tage dagligt og hvornår?

Jeg vejer 85 kg og styrketræner 3 gange om ugen.

hva siger i?

Og en ting mere, som nok er meget omdiskuteret...

Er der noget i vejen med soyaprotein? eller mister man muligheden for at få børn eller hvordan er det?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Hej Tommy

Du kan jo bare spørge på gym :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man cutter og er i kalorieunderskud ville jeg mene, at kroppen først bruger kulhydrat til vedligehold og derefter protein. Det må vel betyde, at protein musklerne ikke bruger går til vedligehold. Men her må der nok nogen med større viden end mig på banen. I cuttesituationen er det måske ikke klogt at lade for meget protein tage pladsen op for kulhydrater og sund fedt.

Udenfor træningen vil kroppen i ligeså høj grad (hvis ikke i højere grad) benytte sig af aerob oxidation af fedstyrer som energikilde ved kalorieunderskud - så det er altså ikke kun de dyrebare proteiner der bliver brændt af :)

Lidt læsestof:

Hvor stammer kilden fra? - jeg er også lidt gnaven over de 2,2-2,5g protein kg^-1 der altid bliver nævnt i flæng herinde. Jovist er protein ikke skadeligt men er der virkelig up-to-date kilder der dokumenterer at man ved almindelig styrketræning (som i opponent til professionelle bodybuildere) opnår større hypertrofi ved indtag af 2,5g protein kg^-1 fremfor fx mere moderate indtag som 1,5g kg^-1 ?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Amerikaneren Dr. William Evans (Tufts University) kunne således konkludere, at et menneske, der udfolder moderat fysisk aktivitet, har brug for ca. 1,4 gram aminosyrer pr. kilogram kropsvægt. I en anden undersøgelse af Dr. Peter Lemon (Kent State University) forblev atleter under intensiv træning i negativ kvælstofligevægt (organismen bruger kvælstof til livsprocesserne - aminosyrerne har til opgave at erstatte det derved opnåede kvælstoftab), selv om deres daglige proteinindtagelse lå på 1,2-1,7gram pr. kilo kropsvægt.

Ved forsøget Lemon taler om:

-Var atleterne i kcal overskud?

-Var træningen så intens/volumeniøs at et højere protein indtag ikke ville hjælpe alligevel?

Et løstrevet citat ændrer ikke ved den gængse konklusion på området. For styrkeatleter vil et lettere forhøjet protein indtag ifht anbefalingerne, på bekostning af de andre makronæøringsstoffer, sandsynligvis ikke skade præstationen.

Derfor er der ingen skade ved at tage en smule mere end anbefalet. Men en decideret antikatabolsk eller anabol effekt kan ikke dokumenteres.

Lettere management af blodsukkerværdier og forbedring forholdet imellem fedt/muskelmasse gain, kan for nogen realiseres igennem højere indtag end det anbefalede. Men der kan ikke argumenteres for at man øger hypertrofien via et højere protein indtag end 1,8g pr kg kropsvægt

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at være pedantisk, men, hvad der ligner en metaanalyse eller et resume af et forskningsprojekt der ikke er navngivet, eller uden henvisning til hvilket tidskrift undersøgelsen eventuelt har været offentligjort i er ikke meget bevendt. Som det er vist tideligere kan konklusioner af undersøgelser i høj grad manipuleres af medier der gengiver dem.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share