Pulsen hamrer pludselig i vejret


orla
 Share

Recommended Posts

Jeg løber ca. 10km på løbebånd et par gange om ugen og har gjort det i flere år.

Her på det seneste har jeg flere gange oplevet pludselig at føle ubehag...sådan i form af lettere svimmelhed. Jeg stopper så op, checker pulsen og kan se den er røget op på 190-200. Det sker også når intensiteten er lav (10km/h) og vel 2-3 gange på en 45 minutters løbetur. Normalt kan jeg kun tvinge min puls over 190, hvis jeg i flere minutter har givet mig fuldt ud (er midt i 30erne).

Det skal lige bemærkes, at det er forekommet på flere forskellige løbebånd og også med mit eget pulsur, så jeg har ingen grund til at tro det er fejlmåling (ikke mindst da jeg jo føler ubehaget).

Nå, men efter et lille minut falder pulsen så igen til de ca. 140-150 stykker den kom fra, ubehaget forsvinder og jeg kan løbe videre.

Jeg håber selv at det er den forkølelse-, snue-, influenza-lignenede ting der har plaget mig længe og ikke helt vil gå væk, der er årsagen. Men jeg har før været forkølet uden problemer..såååå? Et andet bud kunne være at jeg er blevet gammel? Men det er jeg så blever ret brat synes jeg nok :blink: Et tredje bud.....uha....?

Er der nogen har oplevet noget lignende? I så fald hvad kan forklaringen være?

Pft.

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er du?

Mærker du trykken for brystet eller andre smerter når du bliver forpustet?

Jeg er midt i 30erne.

Jeg synes ikke jeg mærker smerter eller trykken i brystet, men det kan være jeg ikke har tænkt over det? Eller rettere: jeg har nok mest fokuseret på den høje puls.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det ikke som noget alvorligt. Det kan som du selv siger, skyldes nyligt overstået sygdom eller bare højere alder. Umiddelbart er det ikke unormalt for en mand i midten af 30'erne (eller for andre for den sags skyld) at blive en smule svimmel eller forpustet ved en puls på de 190 eller derover.

Det er selvfølgelig altid svært at komme med gode råd over et forum, men hvis jeg ville dig ville jeg give det lidt tid og se om det fortsat. Hvis du også får hjertebanken når du ikke træner, eller vågner op med det om natten, vil det nok være en god ide at opsøge din læge. Det samme gælder hvis ændringen er kommet ret brat, og fortsætter over længere tid.

Men som sagt er det meget svært for nogen at give god råd over nettet. Hvis det fylder meget i din hverdag og du bekymrer dig over det, skader det aldrig at gå til lægen, uanset hvad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok også undret mig mere end jeg har været bekymret.

Men det har da til gengæld også undret mig, at det sker allerede ved 10km/h, for ved det tempo bliver jeg ikke engang forpustet. Men det kunne jo være andre havde oplevet noget lignende?

Tak for svaret - jeg ser tiden an.

Edited by orla
Link to comment
Share on other sites

Altså nej, nu er jeg (endnu) ikke i den rigtige position til at sige sådan noget, men umiddelbart handler Orla's tilfælde om at det er en pludselig ændring. Mange folk oplever af og til hjertebanken eller føler at hjertet tager et ekstra slag (ekstrasystole) men sådan er vi så forskellige fra person til person. Det man skal være opmærksom på er når der pludselig indtræder en situation gennem længere tid der er langt fra normalen. Sådan lyder det lidt fra Orla, men det kan være (og er oftest) bare en reaktion fra kroppen på noget andet. For eksempel at man gennem længere tid har været småsyg, at man par dage tidligere var på druktur, eller for dens sags skyld ikke har trænet gennem længere tid. Men man skal selvfølgelig altid være ekstra opmærksom når symptomerne kommer fra kredsløbet og man ikke længere er helt ung, bare derfor jeg spurgte i starten.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget normalt - sker fra tid til anden for de fleste ligeså vel som hjertet uprovokeret kan hoppe et slag over :smile:

p.s. Dog ville jeg Orla hvis symptomerne fortsætter gå til egen læge og få foretaget en cykeltest for at tjekke dit hjertets arbejdskapacitet og om det evt. ikke kan få ilt nok til!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share