Spørgsmål om deload og Sheiko


BananAgtigKo
 Share

Recommended Posts

Hej... Jeg skal til at køre Deload i næste uge inden jeg starter på Sheiko...

Et par spørgsmål:

Havde tænkt at man under deload kører det man plejer, bare med 50% af den normale vægt... Lyder det fair, eller skal man også lave mindre antal sæt end normalt? ? ?

Når jeg så skal lave max-test, skal den så laves efter min deload periode ? ? I så fald skal man så ikke lige tage 1-2 tunge træningspas inden man max'er ud?? (For at undgå skader)

Jeg tror jeg vil køre direkte på Sheiko beginners 2, 1'eren ser temlig "fesen" ud mht. procentage man løfter osv. :innocent:

Desuden er der ikke meget rygtræning (og biceps) ud over DL ... tænkte på at supplere med BB-rows, chins og evt. biceps-curls på DL-dagene... Hvad siger i til det ? ?

Til sidst er jeg lidt i tvivl om følgende øvelser:

Goodmornings (Seated) .. Giver vel lidt sig selv, men ville lige være sikker på hvordan den udføres...

Deadlift from boxes (Man starter med stangen løftet og træner "toppen" af løftet går jeg ud fra???

Legpress ... jah... Er det noget med 45degree lever f.eks. ? ?

Squat Scissors ... jah?? Help me ...

På forhånd tak ... :bigsmile:

ps. sidst maxtest: BP = 100kg, SQ = 110kg, DL = 130kg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldrig har kørt sheiko før vil det nok være hensigtsmæssigt at starte med en omgang beginners 1. (Det kan godt være du mener du ikke er helt ny i faget, men såvidt jeg husker har det flere gange været oppe at mange selv øvede styrkeløftere kunne bruge sheiko 1-2 og slet ikke kan gennemføre CMS for eksempel)

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Havde tænkt at man under deload kører det man plejer, bare med 50% af den normale vægt... Lyder det fair, eller skal man også lave mindre antal sæt end normalt? ? ?
Jeg tror jeg plejer at køre omkring 5x4 med 60-65% under deload. Deload er jo både i volumen og intensitet.
Når jeg så skal lave max-test, skal den så laves efter min deload periode ? ? I så fald skal man så ikke lige tage 1-2 tunge træningspas inden man max'er ud?? (For at undgå skader)

Deload er jo for at superkompensere efter et hårdt program og derfor kommer max-test efter deload, da du kan løfte mest. Med tunge træningspas, mener du så på samme dag inden max test eller vil du have et par træningsdage inden med tunge løft? Begge dele er en mulighed. Med mulighed 2 kan du have en peaking fase hvor du har lav volumen og høj intensitet og bygger op til en maxdag.

Jeg tror jeg vil køre direkte på Sheiko beginners 2, 1'eren ser temlig "fesen" ud mht. procentage man løfter osv. :innocent:

Desuden er der ikke meget rygtræning (og biceps) ud over DL ... tænkte på at supplere med BB-rows, chins og evt. biceps-curls på DL-dagene... Hvad siger i til det ? ?

Hvis du aldrig har kørt et høj volumen program før, så vil Sheiko 1 helt sikkert brænde dig af. Hvis du har prøvet noget lignende før, så bare spring på 2eren. Du kan jo prøve at tilføje øvelser, men jeg tvivler på at du har kræfter til overs til store øvelser som rows. Curls kan du sagtens smide ind.
Goodmornings (Seated) .. Giver vel lidt sig selv, men ville lige være sikker på hvordan den udføres...

Deadlift from boxes (Man starter med stangen løftet og træner "toppen" af løftet går jeg ud fra???

Legpress ... jah... Er det noget med 45degree lever f.eks. ? ?

Squat Scissors ... jah?? Help me ...

Seated good mornings er jo "bare" good mornings hvor du sidder ned. Bare sørg for at holde ryggen ret når du udfører dem.

Deadlift from boxes kan laves i et power rack eller med nogle træklodser/skiver under hver side. Du skal løfte fra lige under knæskallen.

Benpres er som du nævner.

Squat scissors aka lunges

Link to comment
Share on other sites

Yes.. det var en hulens masse gode svar... prøve at få det hele med:

- Jeg sys umiddelbart at 5x4 @60% stadig lyder som en "tung omgang" ifth. hvad jeg troede man skulle køre under deload (Har altid kørt dekonditionering).... tror jeg kører noget ala. 3x5reps med 50-60% ..

- Jeg mente at jeg ville tage et par træningspas med "tunge løft" inden maxdagen.... (Du skriver: " Med mulighed 2 kan du have en peaking fase hvor du har lav volumen og høj intensitet og bygger op til en maxdag. " ... kan du give et eksempel hvis jeg f.eks. havde to træningspas inden maxløftet ? ? )

- Om jeg har kørt med høj volumen før... Har kørt et to split-program hvor jeg kørte Hatfield-cyclussen på BP, SQ og DL (+dips,milipress,rows,chins,pullups,læg osv.)... hvor det var SQ+BP dag1, og DL på dag 2.... Ved ikke om det rangerer som et "højvolumenprogram" ? ?

Og jeg ved udemærket godt jeg stadig er nybegynder selvom jeg sys jeg har styr på tekinikken osv... Jeg sys bare rent syns-mæssigt at 1'eren har nogen meget lave procentage... man kommer dårligt over de 80% ? ? Ved der er mange sæt, men stadig...

Men jeg tror jeg smidder et par rows af en art ind + nogen curls...

- Og de øvelser der var også nogenlunde det jeg troede... så tak for hjælpen ... :4thumbup:

Nå ja, og så er der vist også "weighted pushups" ? ? er det bare armbøjninger med en vægtskive på ryggen eller ? ? ? ?

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

De-load: Jeg synes du skal køre nogle øvelser du ikke plejer under de-load, med lette vægte og meget eksplosivt. Det er rart at få en pause fra de klassiske løft engang imellem :smile: Jeg har selv kørt noget VL inspireret træning her i min de-load :bigsmile:

Ekstra øvelser: Ikke for at være party-pooper, men jeg tror altså ikke du skal smide ekstra store øvelser på... Beginners 2 er IKKE for børn og hvis den skal gennemføres til punkt og prikke, kræver den fuld opmærksomhed. -men man kører jo heller ikke Sheiko for hypertrofiens skyld, så derfor kan jeg ikke se hvorfor du skulle smide ekstra øvelser på. Det handler jo ikke om andet end styrke i de tre store...

Held og lykke med det ellers.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder spændende med nogen VL-øvelser i deload periode ... feks. med lidt træk og/eller stød ...

Mht. til og sheiko er masse program eller ej, så var målet med sheiko'en at få større styrke/masse på patterne... Der er jo enormt meget brysttræning... så mon ikke det giver noget masse også ? ? (Om ikke andet har man fået styrken til at opbygge massen ? ? ) ...

Jeg synes bestemt at Hatfield-cyclussen gav en del masse, den var selvf. også kombineret med "normal BB-øvelser/rep-range", men stadig...

Anyway, jeg kan godt se hvad i mener mht. "store biøvelser", og måske skulle man f.eks. bare tage et par enkelte simple øvelser med der rammer ryg, biceps, læggene og evt. triceps hvis der er overskud... (selvom jeg tror man let "går død" hvis man tager triceps med da den rammer BP'en).

Med simple øvelser mener jeg mindre krævende... det er nok ikke så klogt at køre BB-rows f.eks. ... men så enten chins/pullups eller noget ala cablerows...

Afslutningsvis:

Jeg kan forstå at der hersker stor respekt omkring sheiko programmerne, og det beskrives som "noget af det hårdeste" ... Uden jeg vil lyde flabet/bedre vidende; Jeg synes umiddelbart at det ikke ser så sindssygt vildt ud (Beginners 1).

Beginners 2 ser ok ud. CMS ser bare ondt ud :crazy: ...

Der er selvf. mange mange set, men løftene er ikke for alvor tunge (Umiddelbart)

(Ved bare jeg sikkert kommer til at æde mine egne ord igen efter at have prøvet det... :laugh: )

Til sidst et enkelt spørgsmål jeg lige mangler besvaret:

- "weighted pushups" : er det bare armbøjninger med en vægtskive på ryggen eller ? ? ? ?

Tak for hjælpen ... Der er næsten styr på det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share