Go´kondi eller...


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg spekulerer en smule over min kondition. Mener egentlig selv at den er god, løber nemlig tit lange ture endda efter træning, og det gør jeg på fint hurtige tider. Men når jeg spiller intens badminton eller skal lave øvelser som englehop hvor man skal gøre dem så hurtigt og høje som muligt, begynder jeg hurtigt, at trække efter vejret :blink: . Når jeg løber, gør jeg det i 35-40 min med en puls svarende til 87-91% af mit max. Her synes jeg ikke at jeg hiver så meget efter vejret. Har det også nogen gange sådan, at jeg synes, at jeg ikke skal løbe i ret lang tid, før jeg kan høre mig selv trække vejret, men løber alligevel hurtigt og den slags. Løber Ca. 3000m på 12min eller 8-9km på 36-37min, og jeg er 15år højde: ca180, vægt: ca. 62kg.

Så er jeg i dårlig form, eller har det noget med musklerne at gøre eller har I et bedre bud?

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Du skal adskille dit løb fra ting som badminton og det at lave englehop. Det er 2 forskellige ting.

Når du løber kontinuerligt bruger du den ilt du hiver ind når du trækker vejret til at oxidere fedt og kulhydrat i musklerne, en proces, du kan blive ved med i lang tid.

Denne process er dog ikke super hurtig, så hvis du skal lave noget af en mere eksplosiv og pludselig karakter, bliver du nødt til at skaffe energien til musklerne på en anden måde. Den energi som du bruger sker uden brug af ilt, men via spaltning i kroppen af nogle forskellige "ting". Den efterfølgende forpustet følelse efter de korte intense arbejder du oplever, skyldes at du skal bruge ilten til at genopbygge de små depoter, så du igen kan lave kort eksplosivt arbejde.

Dette er den korte og ikke så uddybende version, håber det giver mening.. Ellers må du spørge igen. Hvis du er interesseret i selv at læse lidt om hvordan det foregår, kan du også sagtens læse om det i de fleste biologi og idræts bøger fra gymnasiet.

Link to comment
Share on other sites

Hov for lige at svare på dit spørgsmål, så NEJ om du bliver forpustet af badminton og englehop betyder IKKE du er i dårlig form.

Men du kan også blive bedre til den slags arbejde uden ilt, og komme i bedre anaerob form som det hedder.

Mange tak for svarene :4thumbup:

Ville lige høre om jeg har forstået det rigtigt:

Når man har med kort intensiv muskelarbejde at gøre bliver man (næsten) lige meget hvad lidt/mere forpustet, end ved langvarig præstationer som løb, cykling osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan også være du har anstrængelses astma... havde / har jeg selv.. Hvis jeg f.eks. skulle spurte til fodbold ville jeg blive mega forpustet, hvorimod jeg godt kunne løbe 5 kilometer, uden de store anstrængelser.

Hvordan føltes det der astma, fordi nogen gange/næsten altid er jeg en smule snottet, og skal hver gang jeg får en længere pause( til badminton) snyde næse men det hjælper ikke. Kan simpelhen ikke få vejret ordentligt gennem næsen.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Ja men det mærker man vel så også efter løb, altså anstrengelses astma?

men syntes det lyder som en ret god form, alt på 4 min eller under pr. km er godt over gennemsnittet.

Tak, men jeg ved egentlig ikke hvad "normen" for hvor hurtigt folk kan løbe på min alder/ størrelse. Jeg har faktisk haft en "drømmetræningsuge", fordi først slog jeg min personlige rekord en gang på 36.30 min, derefter slog jeg den med 35.24min eller sådan noget.

Link to comment
Share on other sites

Hov for lige at svare på dit spørgsmål, så NEJ om du bliver forpustet af badminton og englehop betyder IKKE du er i dårlig form.

Men du kan også blive bedre til den slags arbejde uden ilt, og komme i bedre anaerob form som det hedder.

Hvad kan skyldes, at det er sværere at på pulsen op den ene dag, mens det ikke er så svært den anden?

Link to comment
Share on other sites

God kondi er ikke til at definere klart.

Jeg kan cykle 340 km uden problemer, men da jeg begyndte at løbe,

kunne 300 meter tage livet af mig, og det tog en del tid at komme op på 6 km.

Da jeg begyndte at svømme, var 100 meter crawl nok til at bede Gud om lidt mere, men

1200 meter brystsvømning ikke gav problemer.

Jeg kan gå med en 40 kg oppakning i 12 timer i de svenske skove uden problemer, men at slæbe et køleskab

op til 5 sal kan give mig mere end sved på panden.

Kondital er en ikke defineret størrelse, som ikke lige lader sig omsætte til en formel, selvom man

kan finde mange test på nettet som skulle kunne give et billede af, hvad konditallet er.

Det handler vel mere omhvor stærk og trænet man er i en bestemt gruppe af muskler, og der er mange

varianter.

Link to comment
Share on other sites

God kondi er ikke til at definere klart.

køber jeg tilnærmelsesvis...

Kondital er en ikke defineret størrelse, som ikke lige lader sig omsætte til en formel, selvom man

kan finde mange test på nettet som skulle kunne give et billede af, hvad konditallet er.

:dry: det er da defineret helt præcist! maks forbrug af ml/o2/kg=kondital

at du så er bedre til at arbejde ved lav intensitet og har forskellig nyttevirkning inden for forskellige dicipliner er en lidt anden ting...

Link to comment
Share on other sites

Prøv at lave nogen intervaller istedet for at løbe i samme tempo hele tiden. Jeg spiller badminton 2-3 gange om ugen og har suppleret det med interval-træning på motionscykel. Jeg kan mærke tydlig fremgang efter jeg er begyndt at interval-træne i form af længere udholdenhed, kortere restitution og hurtighed på banen.

Jeg laver som regl 30x1 min intervaller med 1 min pause i mellem hver.

Link to comment
Share on other sites

køber jeg tilnærmelsesvis...

:dry: det er da defineret helt præcist! maks forbrug af ml/o2/kg=kondital

at du så er bedre til at arbejde ved lav intensitet og har forskellig nyttevirkning inden for forskellige dicipliner er en lidt anden ting...

Jeps, kondital er defineret præcis, men i praksis er konditallet kun en faktor, der bør medregnes når man vurdere ens eller andres form. Konditallet kan heller ikke aflæses direkte i resultaterne. Nytteværdien kan være en forklaring på disse forskelle, men der er flere andre parameter, som bør medtages.

I fx. badminton er et højt kondital et godt udgangspunkt, men alligevel utilstrækkeligt, hvis muskler og nervesystem ikke er trænet i hurtige eksplovise bevægelser. Disse bevægelser sker desuden i første omgang ved anaerob energiforbrug (dvs. bevægelse uden brug af ilt). Iltoptagelsen udligner dog efterfølgende iltgælden og kan medvirke til at forlænge udholdenheden.

I roning er vægten ikke den mest afgørende faktor, så konditallet er ikke så afgørende, men derimod måske i højere grad vO2-max. Tilsvarende hjælper et højt kondital opnået ved idræt fokuseret på benmuskulaturen ikke meget, da det kræver intensiv brug af arm- og kropsmuskulaturen.

I cykling har vægten kun begrænset indflydelse med mindre der køres bjergkørsel. Her er vindmodstanden den afgørende faktor og derfor er VO2-max. den bedste formindikator. Her er udvikling af styrke i lårmukulaturen dog også vigtig.

Vægten er heller ikke afgørende i svømning.

Konditallet er altså blot en indikator for vurdering af ens form og performance. I mange tilfælde er VO2-max. en lige så vigtig faktor. Endvidere er formen i en given idrætsgren afhængig af træningen af de enkelte muskelgrupper.

HVad angår selve konditallet er der også en vis diskussion om den nuværende beregning også er den mest retvisende definition på konditallet.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=9...etail&title=art

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=9...etail&title=art

Link to comment
Share on other sites

Prøv at lave nogen intervaller istedet for at løbe i samme tempo hele tiden. Jeg spiller badminton 2-3 gange om ugen og har suppleret det med interval-træning på motionscykel. Jeg kan mærke tydlig fremgang efter jeg er begyndt at interval-træne i form af længere udholdenhed, kortere restitution og hurtighed på banen.

Jeg laver som regl 30x1 min intervaller med 1 min pause i mellem hver.

Mener du, at du træner i en hel time med interval og pause til sammen? Tror du ikke man også kan gøre det på en crosstrainer? Må jeg iøvrigt spørge dig om du træner på et højere/højt plan i badminton eller er du bare motionist?

Tak for svaret

Triple T

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Jeps, kondital er defineret præcis, men i praksis er konditallet kun en faktor, der bør medregnes når man vurdere ens eller andres form. Konditallet kan heller ikke aflæses direkte i resultaterne. Nytteværdien kan være en forklaring på disse forskelle, men der er flere andre parameter, som bør medtages.

I fx. badminton er et højt kondital et godt udgangspunkt, men alligevel utilstrækkeligt, hvis muskler og nervesystem ikke er trænet i hurtige eksplovise bevægelser. Disse bevægelser sker desuden i første omgang ved anaerob energiforbrug (dvs. bevægelse uden brug af ilt). Iltoptagelsen udligner dog efterfølgende iltgælden og kan medvirke til at forlænge udholdenheden.

I roning er vægten ikke den mest afgørende faktor, så konditallet er ikke så afgørende, men derimod måske i højere grad vO2-max. Tilsvarende hjælper et højt kondital opnået ved idræt fokuseret på benmuskulaturen ikke meget, da det kræver intensiv brug af arm- og kropsmuskulaturen.

I cykling har vægten kun begrænset indflydelse med mindre der køres bjergkørsel. Her er vindmodstanden den afgørende faktor og derfor er VO2-max. den bedste formindikator. Her er udvikling af styrke i lårmukulaturen dog også vigtig.

Vægten er heller ikke afgørende i svømning.

Konditallet er altså blot en indikator for vurdering af ens form og performance. I mange tilfælde er VO2-max. en lige så vigtig faktor. Endvidere er formen i en given idrætsgren afhængig af træningen af de enkelte muskelgrupper.

HVad angår selve konditallet er der også en vis diskussion om den nuværende beregning også er den mest retvisende definition på konditallet.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=9...etail&title=art

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=9...etail&title=art

Skal jeg forstå det som, at det er godt, at tabe sig for at få en bedre kondi? Jeg vejer cirka 62kg og jeg er ca 180cm, og har ikke i sinde, at tabe mig, da jeg har haft en spiseforstyrrelse, og på et tidspunkt vejede 47kilo med en højde på 178. Men jeg har aldrig som på nuværende tidspunkt kunne løbe så hurtigt, spillet så godt, osv.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg forstå det som, at det er godt, at tabe sig for at få en bedre kondi? Jeg vejer cirka 62kg og jeg er ca 180cm, og har ikke i sinde, at tabe mig, da jeg har haft en spiseforstyrrelse, og på et tidspunkt vejede 47kilo med en højde på 178. Men jeg har aldrig som på nuværende tidspunkt kunne løbe så hurtigt, spillet så godt, osv.

Kun hvis man har noget at tabe (fedtvæv) ellers taber du blot muskelkraft, hvis du sulter dig. Med din højde og vægt er der vel ikke meget at tabe.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mener du, at du træner i en hel time med interval og pause til sammen? Tror du ikke man også kan gøre det på en crosstrainer? Må jeg iøvrigt spørge dig om du træner på et højere/højt plan i badminton eller er du bare motionist?

Tak for svaret

Triple T

Ja en time af gangen med 30x1 min intervaller og 30x1 min pauser. Suppleret med noget god trance på mp3-afspilleren :bigsmile:

Det er ikke noget vildt, bare noget serie 2. Jeg har det bare sådan at hvis jeg skal tabe en kamp så skal det ikke være på konditionen. Det er fedt når man har spillet kamp i en time og stadig ikke er helt smadret. Er lige kommet hjem fra 2 timers træning og føler mig ikke træt i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Ja en time af gangen med 30x1 min intervaller og 30x1 min pauser. Suppleret med noget god trance på mp3-afspilleren :bigsmile:

Det er ikke noget vildt, bare noget serie 2. Jeg har det bare sådan at hvis jeg skal tabe en kamp så skal det ikke være på konditionen. Det er fedt når man har spillet kamp i en time og stadig ikke er helt smadret. Er lige kommet hjem fra 2 timers træning og føler mig ikke træt i kroppen.

Så dit råd er altså intervaltræning med 30*1min intervaller med 1min pause mellem hver. Hvor tit gør du det så? og suplerer du evt. med noget andet kondi/udholdenhedstræning?

Link to comment
Share on other sites

Så dit råd er altså intervaltræning med 30*1min intervaller med 1min pause mellem hver. Hvor tit gør du det så? og suplerer du evt. med noget andet kondi/udholdenhedstræning?

Det har ihvertfald virket for mig, så det kan anbefales. Men som med alt her i livet så er variation. Så engang imellem kører jeg også bare konstant tempo i en time med ~80-85% intensitet. Det kan både være på crosstrainer og motionscykel. Jeg gør det 1-2 gange om ugen alt efter om jeg spiller 2 eller 3 gange badminton på en uge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share