Fullbody vs. 2-split?


Pumber-Thomas
 Share

Recommended Posts

Hvad er jeres mening om fullbody og 2-split? Hvad synes i er at fortrække? Og i sær til mit formål, hvor jeg udelukkende skal vedligeholde musklernes størrelse, hva ville så være smartest at vælge?

Nu skrev jeg kun vedligeholde, dog vil jeg gerne have brystet og skulderne til at vokse blot en lille smule mere.

For tiden bruger jeg et 2-split program, der er delt sådan op:

dag 1 og 3: Bryst(4 øvelser) Triceps(2øvelser) Mave(3øvelser)

dag 2 og 4: Ryg(2-3 øvelser) Skuldre(4 øvelser) Biceps(2øvelser)

Jeg kører flere øvelser for bryst og skulder end resten af kroppen, som ses ovenfor, pga de jo gerne måtte vokse den lille smule ekstra, mens alt andet bare skal holdes vedlige.

Alle øvelser bliver kørt i 3x8.

Så spørgsmålet går egentligt på:

Er det her en helt udemærket måde at gøre det på?

Eller vil der være en bedre/nemmere måde? Evt ved brug af et Fullbody program? Og i så fald, hvordan skulle det så se ud?

5x5 eller 3x8 en af de her måder der vil være godt til ét af formålene??(mere masse på bryst og skulder, eller vedligeholdelse af alle de andre muskler?)

Håber I forstår spørgsmål(et/ene) ? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke "vil" mere med din træning kan jeg ikke helt forstå at du gider at bruge 4 træningsdage på det. Jeg ville træne 2 x fullbody om ugen med store velgalgte øvelser og noget disco gejl til de svage punkter. At jeg så ikke forstår dine ønsker generelt er så en anden sag. Holder du dig på ligevægtsindtag og træner med de samme vægte altid? Hvis ikke kan du jo risikere at blive større og stærkere.... :crazy::laugh:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

dag 1 og 3: Bryst(4 øvelser) Triceps(2øvelser) Mave(3øvelser)

dag 2 og 4: Ryg(2-3 øvelser) Skuldre(4 øvelser) Biceps(2øvelser)

Hvor er benene henne?

Er i øvrigt enig med rommel, hvis du blot skal vedligeholde så er der ingen grund til at træne så meget. 2-3 gange fullbody ville være rigeligt. Med mindre du er rigtig stor!

Link to comment
Share on other sites

Skulder skal op i dag 1 og ben skal der proppes ind i dag 2.

Jeg sys det er op til den enkle person hvad der er bedst af de to. Jeg kan selv bedst lide 2-split, selvom jeg er vokset mindst lige så godt på fullbody.

2 øvelser til alle muskelgrupper er godt nok i 2-split. Dog vil jeg proppe en ekstra øvelse ind i ryg, hvis jeg vil fokuser mere på mine vinger.

Link to comment
Share on other sites

Træner også ben, rolig nu :4thumbup: Det skulle bare lige kun handle om overkroppen, i denne omgang.

Og må altså sige, skal jeg træne 2-split, så fortrækker jeg klart at dele bryst og skulder op hver for sig - men det er selvfølgelig en smagssag.

Én spørger om jeg er kæmpe stor, selvfølgelig ikk kæmoe stor, men har fået en meget god størrelse.

Jeg vil ikk være "bodybuilder stor" lige så stor som Arnold, som mange af jer herinde sikkert går efter hehe, men mere bare muskuløs, veltrænet og markeret og sådan.. Skulle jeg give et eksempel, så ville det nok være nogenlunde som Brad Pitt, i nogle af de film han er med i (fight club, troy)

Altså bare et eksempel, men omkring den størrelse.. Lige for at give et billede af dét, gør det lidt nemmere at sætte sig ind i. Det er jo ikke kæmpe pumbet, men alligevel en pæn størrelse, efter min mening.

Men som jeg kunne forstå på folk herinde, så ville et fullbody være at fortrække til formålet???

Og hva jeg har forstået ved et fullbody program er:

1. få øvelser, men store basis øvelser?

2. 1-2 øvelser pr. muskel gruppe?(alt efter størrelse, ryg=stor arme=lille)

3. Træne 2-3 gange om ugen, hele kroppen igennem, alle muskler!

Så tror jeg nogenlunde jeg har godt fat i dét :bigsmile:

Men hvordan skal jeg så gøre, når jeg nu gerne vil køre lidt ekstra hådt på bryst og skulderne, da de sku vokse lidt mere??

Og hvordan vil programmet så komme til at se ud?? Kom endelig med forslag til det her formål??

Og post endelig også jeres egent program, hvis det er??

Link to comment
Share on other sites

Noget i den her retning:

Mandag:

Squat 6x6

Militarypress 6x6

Rumænsk dødløft 4x8

DB bænkpres 4x8

BB row 4x8

Biceps curl 3x8

Mave 3x8

Læg 3x8

Fredag:

Dødløft 6x6

Bænkpres 6x6

Frontsquat 4x8

DB skulderpres 4x8

BB row 4x8

Biceps curl 3x8

Mave 3x8

Læg 3x8

Det hele på dagsform. I 6x6 øvelserne kan du køre op til en tung 6'er eller "bare" lave 6 6'ere på samme vægt. Så tungt at du lige kan lave det med god form. Det skulle jeg mene ville være rigeligt til at holde på størrelsen. Cost/benefit wise vil det være god smæk for skillingen.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

meget kort, hvis du har tid til det 2-split (4 dage+), hvis du ikke har tid til det (2-3 dage) fullbody. Min erfaring anyway.

Ja fin nok forklaring, men tror jeg godt alle herinde vidste :bigsmile: Og hva skal jeg bruge dte til, hehe sorry..? Men det har ikk noget med selve spørgsmålet at gøre.

Noget i den her retning:

Mandag:

Squat 6x6

Militarypress 6x6

Rumænsk dødløft 4x8

DB bænkpres 4x8

BB row 4x8

Biceps curl 3x8

Mave 3x8

Læg 3x8

Fredag:

Dødløft 6x6

Bænkpres 6x6

Frontsquat 4x8

DB skulderpres 4x8

BB row 4x8

Biceps curl 3x8

Mave 3x8

Læg 3x8

Det hele på dagsform. I 6x6 øvelserne kan du køre op til en tung 6'er eller "bare" lave 6 6'ere på samme vægt. Så tungt at du lige kan lave det med god form. Det skulle jeg mene ville være rigeligt til at holde på størrelsen. Cost/benefit wise vil det være god smæk for skillingen.

Rommel

Tak for svaret, men jeg kan bare ikke se hvordan jeg kan ramme brystet og skulderne mere frem for det andet, ved hjælp af det her program..?

Bryst og skulder skal bare vokse, mens resten KUN skal vedligeholdes.

Men ellers tak for programmet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du sørger for progression i de pågældende øvelser og bruger samme vægt i de andre. Men der er dog en riciko for at en overdreven focus på presseøvelser for overkroppen kan give dig dårlig holdning og skader. Desuden er der ret meget focus på bryst og skulder i det jeg forslog.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Du sørger for progression i de pågældende øvelser og bruger samme vægt i de andre. Men der er dog en riciko for at en overdreven focus på presseøvelser for overkroppen kan give dig dårlig holdning og skader. Desuden er der ret meget focus på bryst og skulder i det jeg forslog.

Rommel

Sorry men kan desværre stadig ikke se at det skulle hjælpe betydeligt mere på bryst og skuldere. Selvfølgelig bare lade være med at stige i de andre øvelser.

Ville det være for meget at tage 2 øvelser til hver muskel og 3 til bryst og skulder i et fullbody, og så køre det i den klassiske 3x8, så man heller ikk ender på for mange reps i alt, så bliver det jo stadigvæk holdt nede på et meget fornuftigt plan...?

Jeg er godt klar over at det ville være at fortrække at gøre dettte i et 2-split.. men hvis jeg kan på den her måde, kan hver muskel trænes 3 gange ugenligt, ved kun at træne de 3 gange også. Synes jeg ville være smart. men vil dte være overkill?

Program:

Incline DB pres 3x8

Incline pres 3x8

Flyes/cable crossover eller lignende 3x8

Pulldowns 3x8

Seated row 3x8

Shrugs 3x8

Military press 3x8

Lateral side raises 3x8

Upright row eller Bent over lateral raises(cabel: liggende på ryggen) 3x8

Triceps DB extensions eller frenskpress 3x8

Hammer curls eller BB curls 3x8

+ mave øvelser

Og ben self, men bare for at koncentrer sig om overkroppen..

Og så træne det her 3 gange om ugen.. Nok henholdsvis.. Mandag, fredag og søndag. Og så en god portion motion og sund kost til.. virker det så ikk meget godt...? Med DET formål jo??

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det du ikke forstår? :smile:

Rommel

Hvordan man skulle vokse mere på brystet og skulderne, end de andre muskler, ved brug af det program du skrev?

I dit forslag er der IMO alt alt for mange øvelser til en alt alt for lille del af kroppen.

Rommel

Først hva betyder IMO? Jamen det er jo ikk for mange øvelser hvis det var split? Og med den rette hvile, hva skulle forskellen så gøre, fra det her og så til et 2 split 4 gange om ugen?? Den eneste forskel er vel at jeg bare træner alle musklerne på samme tid, og så har cuttet rigtig mange øvelser væk.

Ydermere er det ufordelagtigt at køre fullbody mandag og søndag. Du kan ikke restituere.

Ja har os lidt tænkt på det du nævner der. Men hvis nu man så gjorde det med passende restituation?? Er det så ikk okay sat sammen programmet?? (Husk formålet, forøgelse af masse og bryst og skuldere, og KUN vedligeholdelse af de andre ting)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man skulle vokse mere på brystet og skulderne, end de andre muskler, ved brug af det program du skrev?
Øvelses antallet og sæt/rep er ikke det eneste man kan skrue på, når man skal vokse. Intensiteten og dermed progressionen har også meget at sige.
Først hva betyder IMO? Jamen det er jo ikk for mange øvelser hvis det var split? Og med den rette hvile, hva skulle forskellen så gøre, fra det her og så til et 2 split 4 gange om ugen?? Den eneste forskel er vel at jeg bare træner alle musklerne på samme tid, og så har cuttet rigtig mange øvelser væk.

IMO = In my Opinion.

Jeg er ikke heeeeelt med på hvad du mener...Men et fullbody program er ikke helt det samme som at klaske alle øvelserne fra et split sammen på en dag. :wink:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Øvelses antallet og sæt/rep er ikke det eneste man kan skrue på, når man skal vokse. Intensiteten og dermed progressionen har også meget at sige.

IMO = In my Opinion.

Jeg er ikke heeeeelt med på hvad du mener...Men et fullbody program er ikke helt det samme som at klaske alle øvelserne fra et split sammen på en dag. :wink:

Rommel

Okay mange tak :bigsmile:

Nej er godt klar over det ikke er sådan det fungere.. men har jo os kun taget 1-2 øvelse® til hver muskel.. og så bare skruet lidt op for bryst og skulder. Men det er måske uanset hvad, for meget?

Jeg synes nu selv det er et okay fullbody, med høj arbejde for bryst og skulder..

Men når du siger Intensiteten og dermed progressionen.. Hvad vil det så sige..? Bare presse sig selv lidt ekstra, det du mener med intensiteten..? Synes nemlig bare jeg presser mig selv best med fx én ekstra øvelse hehe.. og så synes jeg klart 3x8 det er dét der virker best på mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share