Knæ "skade"


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem uger begyndt at "døje" med smerte i venstre knæ. Jeg har talt med Kong Tana om det som mener det er en inflamations skade, som kan og bør behandles med ibutop crem, og is.

Jeg er dog lidt nysgerrig. hvis jeg strækket benet ud, og trykker oven over knæskallen. Altså oppe fra, og nede, der hvor knæ skallen starten, fra overlåret, er det vanvittigt øm. Der er ingen ømhed, under knæet, eller på siderne, eller i knæet, eller oven på selve knæ skallen. Men OVER, og lige der hvor lår og knæ går sammen, og hvis jeg trykker som at jeg vil forsøge at skubbe den lidt ned af, der er det ømt for alle pengene.

Nogen der har et bud på hvad det er?

Jeg er lidt nervøs mht squat, benpres, leg extensions og dødløft for tiden. Mit squat og benpres er lidt mærket af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem uger begyndt at "døje" med smerte i venstre knæ. Jeg har talt med Kong Tana om det som mener det er en inflamations skade, som kan og bør behandles med ibutop crem, og is.

Jeg er dog lidt nysgerrig. hvis jeg strækket benet ud, og trykker oven over knæskallen. Altså oppe fra, og nede, der hvor knæ skallen starten, fra overlåret, er det vanvittigt øm. Der er ingen ømhed, under knæet, eller på siderne, eller i knæet, eller oven på selve knæ skallen. Men OVER, og lige der hvor lår og knæ går sammen, og hvis jeg trykker som at jeg vil forsøge at skubbe den lidt ned af, der er det ømt for alle pengene.

Nogen der har et bud på hvad det er?

Jeg er lidt nervøs mht squat, benpres, leg extensions og dødløft for tiden. Mit squat og benpres er lidt mærket af det.

Fin beskrivelse af symptomerne. Ømhed på det øverste af patella (knæskallen) kan tyde på inflammation / degeneration af quadriceps senen der hæfter der på knæskallen. Havde smerten været under knæskallen havde det været et såkaldt "springerknæ" hvilket er langt mere hyppigt end det du beskriver der. Er du øm på selve toppen af knæskallen eller i senen/musklen over knæskallen?

Udstrækning af forlåret vil være en god idé.

Link to comment
Share on other sites

Umuligt at sige over et forum men-

- er knæet hævet (ved anslag af patella)

- er der rødme varme omkring knæet

- øges smerten ved extension / fleksion - hvordan er bevægelsesudsvinget

- kan du eventuel se muskelatrofi omkring det venstre knæ i forhold til højre

- er knæet ellers stabilt nok (til siderne el. skuffeløshed)

- har du eventuelt fået nogle stød ind på knæet for nylig

Nogle af tingene er svære at teste for selv, andre lette, du kan prøve at uddybe lidt.

Link to comment
Share on other sites

Er du øm på selve toppen af knæskallen eller i senen/musklen over knæskallen?

Udstrækning af forlåret vil være en god idé.

Svært at sige. Især fordi smerten i dag er anderledes end igår. Men jeg vil påstå at det er senen/musklen over knæet.
- er knæet hævet (ved anslag af patella)

Umiddelbart nej

- er der rødme varme omkring knæet
Nej
- øges smerten ved extension / fleksion - hvordan er bevægelsesudsvinget

Det er lidt svært fordi jeg synes smerten svinger meget. I dag er der ikke ret meget, nu hvor jeg ikke har squattet og benpresset nogle dage. Men det svinger voldsomt. Det er primært når jeg skal ned i knæ. Op fra en stol, eller andet, at smerten kan fremprovokeres.

- kan du eventuel se muskelatrofi omkring det venstre knæ i forhold til højre
Det synes jeg ikke nej
- er knæet ellers stabilt nok (til siderne el. skuffeløshed)

Helt stabilt

- har du eventuelt fået nogle stød ind på knæet for nylig

Nej. Smerterne er kommet efter vores klubmester skab, og det skal i den forbindelse sige at ugerne forinden bød på ret tung squat, og meget stor workload på squat i forhold til tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg har selv haft et lignede problem med mit, knæ. Du kan læse om det (hvis det er det samme :bigsmile: ) på www.netdoktor.dk

Der står noget med "løs brusk under knæskallen" og at det er en meget hyppig skade/tilstand som ikke er specielt alvorlig, faktisk kan det mere eller mindre trænes væk.

Da jeg fik mit opstod det efter, en skitur (når man køre ned af bakke, bøjer jeg meget i knæene) det gjorde vanvittigt ondt, især at gå ned af trapper.

Det var dog værst hvis jeg sad med bukket knæ for længe, så var der smerte når jeg skulle rette det ud igen...

Men jeg trænede mit væk.. :bigsmile:

Det skal lige siges det kun var mit højre knæ, som var "skadet"

Edited by LeCerveau
Link to comment
Share on other sites

Svært at sige. Især fordi smerten i dag er anderledes end igår. Men jeg vil påstå at det er senen/musklen over knæet.

Umiddelbart nej

Nej

Det er lidt svært fordi jeg synes smerten svinger meget. I dag er der ikke ret meget, nu hvor jeg ikke har squattet og benpresset nogle dage. Men det svinger voldsomt. Det er primært når jeg skal ned i knæ. Op fra en stol, eller andet, at smerten kan fremprovokeres.

Det synes jeg ikke nej

Helt stabilt

Nej. Smerterne er kommet efter vores klubmester skab, og det skal i den forbindelse sige at ugerne forinden bød på ret tung squat, og meget stor workload på squat i forhold til tidligere.

Okay, så tror jeg det er svært at sige noget om det uden selv at kunne undersøge knæet. Synes du skal gå til lægen og få en henvisning hvis det fortsætter.

Link to comment
Share on other sites

hej Sortiarius du stiller spørgsmålet

- øges smerten ved extension / fleksion - hvordan er bevægelsesudsvinget

som jeg forstår spørgsmålet er det om smerten øges ved extension eller fleksion. Kan du ikke give en forklaring på hvorfor der skulle være en forskel rent skadesmæssigt på disse to bevægelses mønstre???? For hvis man nu er øm ved senen mellem quadriceps og patella, så ville jeg da tro at det gør ondt lige meget hvad????

håber du kan forstå spørgsmålet

Link to comment
Share on other sites

hej Sortiarius du stiller spørgsmålet

som jeg forstår spørgsmålet er det om smerten øges ved extension eller fleksion. Kan du ikke give en forklaring på hvorfor der skulle være en forskel rent skadesmæssigt på disse to bevægelses mønstre???? For hvis man nu er øm ved senen mellem quadriceps og patella, så ville jeg da tro at det gør ondt lige meget hvad????

håber du kan forstå spørgsmålet

synes heller ikke dit spørgsmål er helt let at forstå, men jeg forstår det sådan at han spørger om han får yderligere smerte når han enten bøjer eller strækker leddet, ikke nødvendigvis kun smerte ved bøjning

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke tilægge ømhed ved en fleksion, eller en ekstension (de få grader det drejer sig om i knæleddet) til een enkelt, eller et par få, lidelser. Knæet er et af kroppens mest komplekse led, og selv til helt simple skader kræves (ofte) et helhedsindtryk for at diagnosticere problemet. Når jeg stiller spørgsmålet ekstension/fleksions smerter/bevægelsesomfang hører det med til en hel almindelig knæundersøgelse, uanset hvilken knæskade der mistænkes. Dette gøres både for at lokalisere yderligere smerter, og finde eventuelle differentialdiagnoser.

Så jeg kan ikke sige dig, at hvis han nu havde haft ømhed ved fleksion - at det så havde været det ene eller andet - men samlet var der en (lille) chance for at man kunne komme med nogle forslag til hvad der muligvis havde været galt, hvis der havde været nogle positive svar til de spørgsmål jeg stillede.

Men reelt, som jeg også startede med at skrive, kan knæproblemer, eller diagnoser, ikke stilles over et forum - når alt kommer til stykket er det kun at gå ned til lægen hvis man gennem længere tid har problemer med sit knæ.

Håber jeg svarede på dit spørgsmål.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Men reelt, som jeg også startede med at skrive, kan knæproblemer, eller diagnoser, ikke stilles over et forum - når alt kommer til stykket er det kun at gå ned til lægen hvis man gennem længere tid har problemer med sit knæ.

Håber jeg svarede på dit spørgsmål.

Jo absolut enig. Tanken var bare at nogle måske havde et bud, og jeg ud fra det kunne vurdere hvorvidt det ville være hensigts mæssigt at squatte eller ej i den her periode

Link to comment
Share on other sites

Jo absolut enig. Tanken var bare at nogle måske havde et bud, og jeg ud fra det kunne vurdere hvorvidt det ville være hensigts mæssigt at squatte eller ej i den her periode

Når du er skadet er det dumt at squatte før en rigtig diagnose er stillet. Hvis du vælger at squatte alligevel vil jeg anbefale at varme grundigt op og strække begge forlår (quadriceps) ud inden du squatter og se om det gør en forskel. Når du strækker dem ern en god idé at skubbe hoften frem mens du strækker da du så bedre får alle 4 hoveder med på quadriceps. Sørg samtidig for at lænden ikke svajer for meget ved at spænde i maven.

Men få en henvisning

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share