Squat teknik problem


Jones
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe været lidt irriteret over at jeg ikke kunne mærke squat så meget i benene, eller jo noget kan jeg, men ligeså meget i lænden og jeg får sjældent doms i quads'ne af at squatte. Måske burde jeg have postet det her i maksimal muskelvækst, men da det omhandler teknik af et af styrkeløftene, postede jeg det her.

Det var en tidligere styrkeløfter der gjorde mig opmærksom på problemet idag, jeg har ikke rigtigt spekuleret over det og bare troet min squat stil har skyldtes mine halvlange lårben.

Som overskriften siger, er problemet at jeg løfter min gluteus maximus for relativt meget, efter at jeg har vendt løftet i bunden. Dette tager vel en del af belastningen væk fra mine quads og mere på lænden i stedet?

Han sagde jeg skulle huske at skyde hoften frem og holde brystet højt. Jeg prøvede dette og det gjorde det lidt bedre, men det er langt fra godt endnu.

Hvad skyldes mit teknik problem, er det bare dårlig teknik, eller er det f.eks. svag abs/core styrke eller svage quads/hamstrings?

Hvad vil i anbefale at jeg gør for at forbedre dette? Mit primære mål er hypertrofi i benene. Jeg laver dog en del frontsquats, men jeg vil stadig gerne have squat til at ramme benene ordentligt også.

på forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu er næsten al den viden jeg har om squat teoretisk, jeg er ikke den store squatter :D

De helt fundamentale: Hvor bredt står du? Hvor meget knævandring har du?

Meget generaliserende kan siges at du som BB skal bruge smal fodstand, med moderat knævandring, og nok med dybde :smile:

Måske er der problemer med smidigheden? Tjek de artikler Thomas Lunau har linket til om squat og udstrækning.

Dernæst, hvilke sko bruger du? Jeg gav op med squatten fordi teknikken ikke spillede, men hvor jeg er startet op igen med VL sko spiller teknikken noget bedre. Jeg kan love dig for, at VL sko hjælper! :smile: Bare spørg dem der har købt dem - Tunen, Squatfather, osv. SAS her fra mol som IIRC squatter en del kilo siger at han slet ikke kan squatte uden VL sko med hæl. De kan varmt anbefales.

Tunen kommer med et godt tip: Prøv at squat som Tom Platz hvis det er.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Du kunne evt. prøve noget box-squat for lissom at få teknikken ned...

-et andet råd kunne være at lægge stangen så højt som overhovedet muligt (PÅ nakken -ikke traps) og sørge for ikke at løfte så tungt at teknikken ryger smile.gif

Ok det vil jeg prøve.
Nu er næsten al den viden jeg har om squat teoretisk, jeg er ikke den store squatter :D

De helt fundamentale: Hvor bredt står du? Hvor meget knævandring har du?

Meget generaliserende kan siges at du som BB skal bruge smal fodstand, med moderat knævandring, og nok med dybde smile.gif

Måske er der problemer med smidigheden? Tjek de artikler Thomas Lunau har linket til om squat og udstrækning.

Dernæst, hvilke sko bruger du? Jeg gav op med squatten fordi teknikken ikke spillede, men hvor jeg er startet op igen med VL sko spiller teknikken noget bedre. Jeg kan love dig for, at VL sko hjælper! smile.gif Bare spørg dem der har købt dem - Tunen, Squatfather, osv. SAS her fra mol som IIRC squatter en del kilo siger at han slet ikke kan squatte uden VL sko med hæl. De kan varmt anbefales.

Tunen kommer med et godt tip: Prøv at squat som Tom Platz hvis det er.

Jeg står ret bredt og har nærmest ingen knævandring. Så jeg burde måske satse på en smallere stil og lidt mere knævandring, som du siger. Det burde vel giver mere oprejst stilling og mere belastning på benene i stedet for lænden right?

Jeg har stangen rimeligt langt tilbage på ryggen, så når jeg opnår den mere oprejste stil, må jeg vel hellere få stangen til at ligge lidt højere på ryggen, ellers vil den nok glide ned. Dette passer dog også med Tunens råd og så vidt jeg ved burde det også give endnu mere belastning over på benene og især quads?

Jeg læser lige de artikler senere, selvom jeg dog bestemt ikke tror smidighed er problemer. :smile:

Jeg har desuden lige fået nogen VL sko som Tunen, adidas Ironwork II. Jeg havde dem på for første gang idag og de var rigtigt gode at squatte i!! Jeg skal dog stadig lige have de andre ting her på plads også, men det bliver jo i hvert fald ikke skoene der bliver min begrænsning.

Hvad med om jeg eventuelt har svage muskelgrupper som skal styrkes, da jeg kan forestille mig det måske også har noget med dette at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det lader til at du ved hvor problemet er :smile: :

I stedet for stangen lavt på ryggen, så højt på ryggen.

I stedet for bred stand, smal stand.

I stedet for ingen knævandring lidt knævandring.

Så burde den være der :smile: Good luck! Jeg ser selv frem til at rykke nogle heftige kilo rundt med den teknik...- og det giver ikke kæmpe glutes som SL teknik gør det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad mener i med det? mener i bare høj placering af stangen og mere knævandring oder was.. :smile:

Jaer, og at man sætter sig mere ned end ned og tilbage. Det kræver bare at ens kropsbygning tillader det...

High-bar, smal fodstand, moderat knævandring, masser af dybde.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Det lader til at du ved hvor problemet er :smile: :

I stedet for stangen lavt på ryggen, så højt på ryggen.

I stedet for bred stand, smal stand.

I stedet for ingen knævandring lidt knævandring.

Så burde den være der :smile: Good luck! Jeg ser selv frem til at rykke nogle heftige kilo rundt med den teknik...- og det giver ikke kæmpe glutes som SL teknik gør det :smile:

Takker ja jeg er med nu. :smile:

Jeg søger dog stadig svar på om mit problem kun skyldes dårlig teknik, eller om det har noget at gøre med svare muskelgrupper, det virker lidt som om jeg mister opspændet nogengange. Dette burde vel have noget at gøre med core styrke, men mon mine haser også er svage siden jeg har tendens med at bøje for meget forover på vejen op?

Hvis det har noget at sige for vurderingen, kan jeg oplyse at jeg var noget slappere da jeg forsøgte at køre ligesom DocH beskriver det.

Link to comment
Share on other sites

Takker ja jeg er med nu. :smile:

Jeg søger dog stadig svar på om mit problem kun skyldes dårlig teknik, eller om det har noget at gøre med svare muskelgrupper, det virker lidt som om jeg mister opspændet nogengange. Dette burde vel have noget at gøre med core styrke, men mon mine haser også er svage siden jeg har tendens med at bøje for meget forover på vejen op?

Hvis det har noget at sige for vurderingen, kan jeg oplyse at jeg var noget slappere da jeg forsøgte at køre ligesom DocH beskriver det.

Det er.... Tadaaaaa... en kombination :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er.... Tadaaaaa... en kombination :wink:

Ok altså det er både svage haser og core? Er der nogen specifikke øvelser du/I vil anbefale til netop mit problem. Noget stivbenet dødløft og goodmornings måske? Og hvad med core styrke, er det noget med at træne en masse abs, eller er det mere med at køre uden bælte så meget som muligt eller noget helt andet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share