Nyt Program Inspireret af HST ide´en


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og læste den artikel med bryan Haycock, og tråden Godt interview, og det satte en del tanker igang om mit eget program, hvor jeg nu kun træner hver muskelgruppe en gang om ugen med STOR volumen, derfor fik jeg løst til at lave et lidt HST inspireret program som jeg vil følge vist i experter syntes det ser okay ud:

program.jpg

for at sige lidt om rep/set rangen, så vil den se således ud:

2 uger af 10 reps

2 uger af 08 reps

2 uger af 05 reps

- DELOAD -

og vil køre med 2-3 til sæt per øvelse, 2 sæt til mindre muskelgrupper 3 sæt til store (såsom lår-bryst-ryg)

Link to comment
Share on other sites

Pointen går i HST går tabt, hvis du ikke træner hver muskelgruppe en gang ca hver 48. time. Derfor bør du træne hver muskelgruppe 3 gange om ugen, og så kan du godt droppe eksplosiv bænkpress (hvis det er det som exp står for?? ), for lette dynamiske sæt har sin berettigelse i forhold til STYRKE og ikke i så høj grad i forhold til HYPERTROFI.

På trods af ovenstående kritik virker dit program sikkert fint, men i forhold til HST tilgangen er der visse mangler :)

Link to comment
Share on other sites

Nexus -> Prøv at læse tråden Godt interview under Maksimal muskelvækst, der står det hele....

Thomas B -> Jeg giver dig ret der er mange mangler i forhold til HST metoden, men det var mig der formulerede mig lidt forkert, det jeg mente var, at jeg er blevet inspireret af HST - og ikke ønskede at lave noget efter HST metoden.

Nu træner jeg hver muskelgruppe en gang om ugen, og ifølge Bryan H. og en del andre herinde på MOL mener at det er for lidt, så derfor valgte jeg at lave et nyt program hvor jeg træner hver muskelgruppe to gange ugentligt (det må da være bedre end en gang om ugen ;) ), men ikke et desideret HST program jeg prøvede at lave, så var jeg godt klar over at der skulle trænes hver muskelgruppe 3 gange ugentligt, hvis det var HST.

Grunden til at jeg kun valgte at sige 2 gange ugentligt, var fordi at jeg syntes at det bliver for mange øvelser pr. gang hvis hver muskelgruppe skulle bankes igennem 3 gange ugentligt.

Sad og læste denne Trådhvor der bliver lavet en gennemgang af HST og et program, der er 14 øvelser pr. gang jeg ved ikke om det bare er mig, eller lyder det ikke af meget? og hvis som man i siger herinde at man nok skal vælge 2-3 set pr. øvelse, istedet 1-2 som foreslåges....

Link to comment
Share on other sites

Hey Don,

Jeg kører selv 13 øvelser og jo det er ganske meget...selv med 2 sæt pr. øvelse...men det er en fed fornemmelse og i flere af øvelserne skal der ikke bruges meget tid på opvarmningen, da vægtene er forholdsvist lave og de mange reps og måden man udfører dem på giver en ok opvarmning.

Generelt er jeg spændt på HST´s uge 7 og 8, da der da køres 5 reps negativ med 2rm hver træningsdag i disse uger...som det eneste...dvs. ikke en eneste koncentrisk fase, m.m. man løfter lidt med når spotter trækker vægten op...

Ellers ser dit program jo ok ud!

Mvh.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører selv 13 øvelser og jo det er ganske meget...selv med 2 sæt pr. øvelse...men det er en fed fornemmelse og i flere af øvelserne skal der ikke bruges meget tid på opvarmningen, da vægtene er forholdsvist lave og de mange reps og måden man udfører dem på giver en ok opvarmning.

Okay Lawman, men hvad så når man kommer ned og køre de 5 reps(negativ) pr set, så skal opvarminingen vel også være iorden, så ville det da blive nogle afsindige lange træningsesioner?

Link to comment
Share on other sites

Lider af buseman(i) så jeg må nok hellere holde mig fra det, da en træningssesion vil ende på en halv dag så :tongue:

Tjaaa en 1t 15 det er jo ikke galt, det kan godt være at man skal hoppe med på vognen, når jeg engang er færdig med at cutte.....

Men indtil da, vil jeg følge grundigt med i din log.

Link to comment
Share on other sites

man løfter lidt med når spotter trækker vægten op...

I ren eccentrisk træning er det IKKE meningen at man selv skal lave noget på den koncentriske del. Det kræver selvfølgelig mere end 1 spotter, men det må for alt i verden ikke blive til eccentrisk træning i kombination med forced reps. Det er en YDERST vigtig pointe. Man skal lave tæt på ingenting.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share