Unge idrætsfolk bør screenes for hjertesygdomme


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Unge idrætsfolk bør screenes for hjertesygdomme

En 17 år lang italiensk undersøgelse med 34.000 sportsfolk under 35 år har vist, at cirka 1000 af disse måtte diskvalificeres fra konkurrenceidræt af medicinske årsager – 621 fordi de havde alvorlige hjerteproblemer.

Undersøgelsen fra Italien har fået European Society of Cardiology (ESC), det europæiske kardiologiske selskab, til at offentliggøre en rapport i tidskriftet European Heart Journal, hvori de anbefaler, at alle unge sportsfolk mellem 12 og 14 år skal screenes for hjertesygdomme, før de får lov til at deltage i konkurrenceidræt.

Dansk Cardiologisk Selskab har derfor nedsat en arbejdsgruppe, som i maj måned vil komme med deres anbefalinger vedrørende en eventuel screeningindsats over for danske idrætsudøvere.

Overvejelserne omkring screening af idrætsfolk er opstået, fordi det stadigt hyppigere ses, at unge topidrætsfolk uden varsel falder om og i værste fald dør af hjerteproblemer.

Netdoktor

Dagens medicin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Udfra et menneskeligt synspunkt synes jeg også at det er en god idé. Da jeg interesserer mig for svømning har jeg da også set med stor bekymring på de mange tilfælde af rimeligt alvorlige sygdomstilfælde for nyligt (Jf. Louise Ørnsted (blodprop), Majken Thorup (betændt hjertesæk)) og de mange fodboldspillere/idrætsfolk der pludselig falder om.

Der er dog et men, for jeg vil umiddelbart antage at disse undersøgelser er enormt dyre og omkostningsfulde for samfundet. Der er i forvejen lang venteliste på scanninger, så at sende (ofte) raske unge mennesker til screening er måske lige en overreaktion. Jeg er dog helt enig i at der skal sættes større fokus på problemet da det er drastiske tal undersøgelsen kommer med. Derudover hører man ofte om sørgelige sager hvor fodboldspiller etc. falder døde om. Så regelmæssige lægetjek med fokus på hjertet ville da ikke være en dårlig idé, da man skal gøre alt for at undgå sådanne tragiske sager!

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share